Yleisperustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin
            vähäisin muutoksin.
         
         
         Esitys virvoitusjuomien valmisteveron korotuksesta perustuu
            pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan
            ja kevään 2013 kehyspäätöksen
            veropoliittisiin linjauksiin. Sen tarkoituksena on korottaa virvoitusjuomien
            valmisteveroa ensi vuoden alusta niin, että sillä saavutettaisiin
            55 milj. euron lisäys vuosittaisissa verotuloissa. 
         
         
         Korotus kohdistettaisiin kehyspäätöksen
            mukaisesti vain virvoitusjuomiin. Muiden makeisten, jäätelön
            ja virvoitusjuomien valmisteverosta annetun lain (makeisverolaki)
            alaisten tuotteiden valmistevero jäisi siten ennalleen.
            Virvoitusjuomien osuus makeisveron tuotosta oli vuonna 2012 hieman
            vajaa puolet eli 88 milj. euroa kaikkiaan 197 milj. eurosta. Lisätuottotavoite
            on siis kertymään nähden suhteellisen suuri.
         
         
         Esityksellä pyritään toisaalta myös
            ohjaamaan virvoitusjuomien kulutusta vähäsokerisiin tuotteisiin,
            koska suomalaisten sokerin saanti ylittää suositukset
            lähes kaikissa ikäryhmissä. Vaikka ravinnon
            ja terveyden välinen yhteys on monitahoinen kokonaisuus,
            on huomattava, että erilaiset sokeripitoiset juomat ovat
            lapsilla ja nuorilla sekä miehillä tärkein
            sakkaroosin lähde. Veron kohdennus on tähän
            nähden perusteltu.
         
         
         Korotuksen vaikutuksia lieventää toisaalta
            se, että vero porrastettaisiin jatkossa kahteen tasoon ja
            ehdotettu veronkorotus koskisi vain sokeria sisältäviä tuotteita.
            Tuotteen sokerittomuus määräytyisi Euroopan
            parlamentin ja neuvoston asianomaisen asetuksen (EY) N:o 1924/2006Euroopan
            parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1924/2006 elintarvikkeita
            koskevista ravitsemus- ja terveysväitteistä, annettu
            20 päivänä joulukuuta 2006. eli
            ns. terveysväiteasetuksen perusteella. Väite sokerittomuudesta
            voidaan esittää sen mukaan vain, jos tuote sisältää sokeria
            enintään 0,5 grammaa 100 grammassa tai 100 millilitrassa. 
         
         
         Veronkorotuksen hintavaikutus rajoittuisi siis vain sokeripitoisiin
            virvoitusjuomiin. Niiden veroa korotettaisiin nykyisestä 11
            sentistä 22 senttiin litralta valmista juomaa. Lisäksi
            muiden kuin sokerittomien juoma-ainesten veroa korotettaisiin vastaavasti
            95 sentistä 1,4 euroon kilogrammalta. Muutoksen on arvioitu
            vähentävän virvoitusjuomaveron alaisten
            juomien kulutusta kaikkiaan noin viisi prosenttia. Arviossa on otettu
            tällöin huomioon kulutuksen vähenemän
            lisäksi myös siirtymä lievemmän
            verokannan alaisiin tuotteisiin. Muutos matkustajatuonnissa on oletettu
            vähäiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää esitystä kaikkiaan
            oikeasuuntaisena ja perusteltuna kokonaisuutena. Tätä tukee
            osaltaan myös se, että valmistelussa on otettu
            huomioon sokeriverotusta selvittäneen työryhmänSokeriverotyöryhmän
            loppuraportti, valtiovarainministeriön julkaisuja
            3/2013. selvitys ja johtopäätökset.
            Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta on puoltanut esityksen
            hyväksymistä sellaisenaan. Sen lausunnossa on
            korostettu mm. tarvetta vaikuttaa lasten ja nuorten ravintotottumuksiin
            myös valmisteverotuksen avulla. 
         
         
         Valiokunta ei ota toisaalta tässä yhteydessä kantaa
            yleisesti makeisverolain alaan tai mahdollisuuteen käyttää vero-ohjausta
            terveyspoliittisiin tarkoituksiin. Kysymystä on käsitelty
            mm. sokeriverotyöryhmän raportissa, ja sitä koskevat
            johtopäätökset edellyttävät
            myös tutkimukseen perustuvaa lisätietoa. Lisäksi
            tiedetään, että parhaillaan uudistettavana
            olevaan valmisteverotuksen tietojärjestelmään
            voidaan ylipäänsä liittää uusia
            veroja aikaisintaan vuoden 2015 alusta. Mahdollisten periaatteellisten
            tai rakenteellisten muutosten aika on siten vasta myöhemmin.
         
         
         Valiokunta pitää edelleen tärkeänä seurata makeisveron
            vaikutuksia tuotteiden kulutukseen ja hintoihin. Sen perusteella
            voidaan esittää arvioita veron vaikutuksista mm.
            elinkeinoelämälle ja harmaatuonnille.  Kulutusten
            muutosten kautta on saatavissa välillistä tietoa
            myös veron mahdollisista terveysvaikutuksista. Saadun tiedon
            pohjalta voidaan myös arvioida mahdollisuuksia kehittää edelleen
            verotusta ohjaamaan kulutusta esimerkiksi vähemmän
            sokeria, tyydyttynyttä rasvaa ja suolaa sisältäviin
            tuotteisiin. 
         
         
         Lakialoitteet
         
         Valiokunta ehdottaa, että aloitteet hylätään.
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1 §:n 3 momentin 6 kohta. 
         
          Pykälä koskee lain soveltamisalaa ja 3 momentti
            sen ulkopuolelle jääviä tuotteita. Momenttiin
            on esitetty lisättäväksi mm.
            lääkevalmisteita koskeva uusi 6 kohta. Sen mukaan
            soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät lääkelain
            (395/1987) 4 §:ssä tarkoitetut lääkevalmisteet,
            "joita voidaan myydä väestölle lääkelain
            20 a §:ssä säädetyin
            edellytyksin". Sivulause supistaa kuitenkin virheellisesti
            lääkevalmisteen käsitettä. Se
            tulisi siten poistaa. Tarkoituksena on, että kaikki lääkelain
            mukaisesti valmistetut lääkkeet jäävät
            lain soveltamisalan ulkopuolelle. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa tätä koskevaa täsmennystä.