Perustelut
Yleistä
Valtiontalouden tarkastusviraston strategiassa vuosille 2003—2006
on lähdetty siitä, että tarkastusviraston
toiminta tukee eduskunnan budjetti- ja lainsäädäntövaltaa
tuottamalla objektiivista ja hyödyllistä tarkastustietoa
talousarvion toimeenpanosta, lainsäädännössä hallinnolle asetettujen
tehtävien hoidosta ja tavoitteiden toteutumisesta sekä hallinnon
eduskunnalle antamien suunnittelu- ja valvontatietojen luotettavuudesta
ja riittävyydestä. Eduskunnan näkökulmasta
tarkastusvirasto on kyennyt viime vuosina hoitamaan tätä tehtäväänsä erittäin
hyvin. Eduskunta on hyödyntänyt tarkastuskertomuksia
jokapäiväisessä työssään,
ja tiedonkulku tarkastusviraston ja eduskunnan välillä on
parantunut huomattavasti.
Tarkastusviraston kertomus eduskunnalle toiminnastaan sekä tilintarkastuskertomus
valtion tilinpäätöksen tarkastuksesta
vuodelta 2004 sisältää yhteenvetotietoa
tarkastusviraston toiminnasta ja sen suorittamista tarkastuksista.
Kertomuksen rakenne on oleellisilta osin sama kuin edellisenä vuonna.
Tiedot perustuvat 115 tiliviraston tilintarkastukseen
sekä 27 toiminnantarkastukseen ja runsaaseen 20 jälkiseurantaraporttiin.
Mukana ovat myös keskeisimmät havainnot ja johtopäätökset
talousarvion ulkopuolisten valtion rahastojen, valtion liikelaitosten sekä valtion
määräysvallassa olevien yhtiöiden osalta.
Uutuutena kertomuksessa on nostettu esille eräitä teemoja,
joita on tarkasteltu useampien suoritettujen toiminnantarkastusten
pohjalta. Tällaisia ovat toimintaohjelmat ohjauskeinoina, ympäristöaiheiset
tarkastukset, henkilöstön osaaminen ja henkisten
voimavarojen hallinta sekä valtion hankinnat. Eduskunnan
ns. kertomusmenettelytyöryhmä toivoi vuonna 2002
mietinnössään juuri tällaisten
yleisten poikkihallinnollisten asioiden esille nostamista eduskunnalle
annettavissa kertomuksissa.
Kertomus sisältää myös Valtiontalouden
tarkastusviraston tilintarkastuskertomuksen valtion tilinpäätöksen
tarkastuksesta vuodelta 2004. Valtion tilinpäätösuudistukseen
liittyen hallitus on antanut eduskunnalle ensimmäisen uusimuotoisen
valtion tilinpäätöskertomuksen, johon
sisältyy valtion tilinpäätös.
VTV:n tarkastuskertomukseen sisältyy tarkastusviraston
kannanotto tilinpäätöksen vahvistamiskelpoisuudesta.
Tarkastusvirasto on katsonut, etteivät sen tilintarkastuskertomuksessaan
esiin tuomat puutteet ja riskit sekä huomautukset olennaisuuden
periaate huomioon ottaen olisi esteenä valtion tilinpäätöksen
vahvistamiselle.
Hallituksen uusi tilinpäätöskertomus
on hallituksen pääraportti eduskunnalle hallinnon
toiminnan tuloksellisuudesta. Tarkastusvirasto on selvittänyt
edellisten vuosien tapaan kahden hallinnonalan osalta tämän
raportoinnin riittävyyttä, oikeellisuutta ja selkeyttä painottaen
vaikuttavuusnäkökulmaa. Selvityksen kohteena olleiden
hallinnonalojen, puolustusministeriön ja ympäristöministeriön,
osalta tarkastusvirasto on päätynyt esittämään,
että ministeriön tulisi edelleen kehittää sekä tavoitteenasetteluaan
talousarvioesityksessä että tuloksellisuusraportointiaan.
Näihin havaintoihin on palattu jäljempänä.
Saadun selvityksen mukaan tarkastusviraston on tarkoitus seuraavalla
kerralla käydä koko tilinpäätöskertomus
läpi ja esittää siitä kannanottonsa.
Valtiovarainvaliokunta pitää tätä eduskunnan
näkökulmasta erittäin toivottavana.
Yksittäisiä havaintoja kertomuksesta
Kertomuksen luvussa 3 on käsitelty yhteenvedonomaisesti
tarkastusten perusteella arvioiden hallinnon tilaa. Vuoden 2004
tilintarkastuksissa todettiin peräti 40 tilivirastossa
sellaisia virheellisiä menettelyjä, joista sisällytettiin tilintarkastuskertomukseen
yksilöity kielteinen laillisuuskannanotto. Edellisenä vuonna
tällaisia tilivirastoja oli 32. Kehityksessä on
huolestuttavaa myös se, että näiden virastojen
joukossa, joissa havaittiin talousarvion noudattamisen rikkomuksiksi
luokiteltavia virheellisiä menettelyjä, oli mukana
seitsemän ministeriötä. Merkittävimmät
syyt kielteisiin laillisuuskannanottoihin olivat puutteet
maksullisen toiminnan vuosituloksen esittämisessä,
talousarvion perustelujen vastainen määrärahan
käyttö sekä menon kohdentaminen väärälle
varainhoitovuodelle.
Kertomuksen mukaan tarkastusten yhteydessä on annettu
kielteinen laillisuuskannanotto kaikkiaan seitsemälle yliopistolle.
Kannanotot liittyvät pääosin maksullisen
toiminnan kannattavuuden seurantaan ja sen vuosituloksen esittämiseen.
Tarkastusviraston mukaan kannanotot heijastavat yliopistojen kustannuslaskennan epätarkkuuksia.
Myös opetusministeriön ilmoituksen mukaan yliopistojen
kustannuslaskennassa on ollut mainittuja puutteita. Niin ikään
tutkimushankkeiden kotimaiset ja ulkomaiset rahoittajat ovat kiinnittäneet
asiaan huomiota ja edellyttäneet kustannuslaskentaan tehtäviä parannuksia.Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan yliopistojen kustannuslaskentaa on kehitetty
vuodesta 1993 lähtien yhdessä tulosohjauksen
kanssa useassa erillisessä hankkeessa. Samoin kustannuslaskennan
kehittäminen on ollut esillä mm. opetusministeriön
ja yliopistojen välisissä tulosneuvotteluissa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että maksullinen
toiminta perustuu kannattavuuteen. Valiokunnan mielestä toimiva
kustannuslaskenta on myös edellytys tulosohjausprosessin
kehittämiselle.
Kertomuksessa on kuvattu myös tulosohjauksen tilaa
taloudellisuutta koskevien tulostavoitteiden ja tilivirastojen tilinpäätöksissään
esittämien oikeiden ja riittävien tietojen pohjalta.
Toimivaan tulosohjaukseen kuuluu, että ministeriöt huolehtivat
asianmukaisten tulostavoitteiden asettamisesta ja tilivirastot puolestaan
esittävät tilinpäätöksissään
toiminnastaan oikeat ja riittävät tiedot. Nämä vaatimukset
täytti kertomuksen mukaan ainoastaan 17 prosenttia tilivirastoista.
Niiden virastojen osuus, joiden kohdalla sen enempää tavoitteet
kuin raportoidut tiedotkaan eivät täytä vaatimuksia,
on noin 33 prosenttia. Tulosohjauksen tila on kehittynyt hieman parempaan
suuntaan, mutta kehitys on ollut kovin hidasta. Huolestuttavaa valiokunnan
mielestä on, että ministeriöt — kolmea
lukuun ottamatta — eivät oman toimintansa osalta
esitä oikeita ja riittäviä taloudellisia
tuloksellisuustietoja.
Puolustusministeriön tuloksellisuusraportointi eduskunnalle
vuodelta 2004
Tarkastusvirasto on esittänyt varsin kärkevää kritiikkiä puolustusministeriön
hallinnonalan tulostavoitteiden asettamista ja niistä eduskunnalle
valtion tilinpäätöskertomuksessa tapahtuvaa raportointia
kohtaan. Talousarvioesityksessä on toki selkeästi
eritelty talousarviovuotta koskevat tulostavoitteet, mutta taloudellisuudelle
ja tuottavuudelle ei ole asetettu lainkaan tavoitteita. Useimmat
vaikuttavuustavoitteista ovat sellaisia, että niihin kytkeytyvän
yksiselitteisen raportoinnin aikaansaamisen voi katsoa erittäin vaikeaksi.
Tilinpäätöskertomuksen raportoinnissa
puolestaan ei ole kyetty kytkemään käytettyjen
määrärahojen suhdetta yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.
Tarkastusvirasto katsoo jopa, että tarkastuksen kohteena
olleella tavoiteasetannalla ja tuloksellisuusraportoinnilla tilivelvollisuus
ei toteudu asianmukaisella tavalla.
Kertomuksessa on todettu, että tarkastuksessa on pyritty
huomioimaan siirtymävaihe, jossa raportoinnilta on edellytetty
vanhan tavoitekäsitteistön sovittamista
uusiin ja monella tapaa vaativampiin käsitteisiin. Valiokunta
toteaa, että vuoden 2004 tulostavoitteita asetettaessa
ja kyseisen vuoden talousarviota laadittaessa noudatettiin
vanhaa talousarviolainsäädäntöä,
jossa ei vielä edellytetty uuden tavoitekäsitteistön soveltamista.
VTV:n mukaan tuloksellisuuden kuvauksella ja talousarvioesityksellä tulisi
olla samanlainen rakenne. Puolustusministeriön hallinnonalan
osuus valtion vuoden 2004 tilinpäätöskertomuksessa
on saadun selvityksen mukaan valmisteltu pyrkien noudattamaan valtiovarainministeriön
antamia ohjeita, joiden mukaan vuoden 2004 raportoinnissa voitiin
poiketa talousarvioesityksen rakenteesta.
Puolustusministeriön hallinnonalan toiminnallisesta
tuloksellisuudesta on tarkastuskertomuksen mukaan raportoitu niukasti
ja talousarvioesityksen lukutasolla esitettyä tavoitteistoa on
tuotu esiin satunnaisesti. Valtiovarainministeriön laadintaohjeissa
lähdettiin kuitenkin siitä, että raportoinnissa
tulee keskittyä yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen eikä niinkään
toiminnalliseen tuloksellisuuteen.
Jotta määrärahojen käyttö kyettäisiin
kytkemään VTV:n edellyttämällä tavalla
toiminnan tuloksellisuuteen, yhteiskunnallista vaikuttavuutta, toiminnan
tuotoksia ja laatua tulisi kyetä mittaamaan. Valiokunta
toteaa, että merkittävä osa puolustushallinnon
määrärahoista käytetään sodan
ajan sotilaallisen suorituskyvyn ylläpitoon ja
kehittämiseen, mitä ei kyetä tällä hetkellä mittaamaan
millään yksiselitteisellä, tulosohjausjärjestelmään
soveltuvalla mittaristolla. Kaikki seurantatieto ei myöskään
ole julkista. Valiokunta katsookin, että VTV:n tarkastuksessa
ei ole otettu riittävällä tavalla huomioon
puolustushallinnon toiminnan luonnetta.
Valtiovarainvaliokunta yhtyy tarkastusviraston näkemykseen,
että tulostavoitteiden tulee olla sellaisia, että ne
tarjoavat pohjan asianmukaiselle tuloksellisuusraportoinnille.
Saadun selvityksen mukaan puolustusministeriön hallinnonalalla
onkin jo ryhdytty toimenpiteisiin tulosohjauksen terävöittämiseksi
sekä tuloksellisuuden seurannan kehittämiseksi.
Ympäristöministeriön tuloksellisuusraportointi
eduskunnalle vuodelta 2004
Tarkastusvirasto on myös ympäristöministeriön osalta
tarkastanut vuotta 2004 koskevien tulostavoitteiden asettamista
ja niistä eduskunnalle valtion tilinpäätöskertomuksessa
annettua raportointia. Tarkastusvirasto pitää ympäristöministeriötä koskevaa
raportointia yleisesti hyvänä ja kattavana. Se
katsoo, että raportoinnin suurimmat puutteet ovat yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden suhteen kuvaamisessa sekä toimintaympäristön
muutosten ja riskien analysoimisessa. Vuoden 2004 talousarvioesitykseen
sisältyvä tavoitteenasettelu on tarkastusviraston
mielestä ollut yleisluonteista ja taloudellisuuden ja tuottavuuden
tavoitteet ja indikaattorit ovat olleet puutteellisia. Tarkastusvirasto
korostaa myös sitä, että talousarvioesityksen
tavoitteiden laajuutta on syytä tarkistaa ja asettaa ne
sellaisiksi, että ne voidaan saavuttaa hallinnonalan omalla
toiminnalla.
Kyseessä on ensimmäinen tilinpäätöskertomus,
ja siihen nähden ympäristöministeriön raportointi
on valiokunnan mielestä hyvä ja kattava. Valiokunta
pitää tarkastusviraston antamaa palautetta pääosin
perusteltuna. Ainakin osa puutteista johtunee siitä, että tilivelvollisuusuudistuksen
näkökohtia ei vielä osattu kaikilta osin
ottaa huomioon asetettaessa tavoitteita talousarvioesityksessä.
Jatkoa ajatellen muun muassa tavoitteiden jäsentelyä tultaneen
parantamaan.
Mitä tulee asetettavien tavoitteiden laajuuteen valiokunta
katsoo, että talousarvioesityksessä voi olla tavoitteita,
joihin liittyvät tehtävät ja toiminnat
rajoittuvat ministeriön omaan hallinnonalaan. Tällöin
ministeriö voi nimenomaan omalla toiminnallaan vaikuttaa
tavoitteiden saavuttamiseen, ja niiden toteutumista on pystyttävä arvioimaan
myös tilinpäätösraportoinnissa.
Ympäristöministeriön hallinnonalan
tavoitteet ovat kuitenkin luonteeltaan usein sellaisia, että niillä on
kosketuspintaa myös monien muiden hallinnonalojen kanssa.
Tällöin myös tulokset syntyvät
useiden eri sektoreiden voimin ja toimenpitein. Mikäli
tavoitteet asetetaan kaikilta osin vain ympäristöministeriön
toimivallassa oleviin asioihin, jäävät
monien asioiden seurantatiedot liian suppeiksi. Tällöin
toiminnan tuloksellisuuden arviointiin ei ole riittävästi
tietoja. Tavoitteet voisivat olla myös kokonaisuuden kannalta
epäolennaisia vain sen vuoksi, että ne jouduttaisiin
rajaamaan epätarkoituksenmukaisesti. Esimerkiksi ympäristöpolitiikka,
maankäytön ohjaus, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen,
Itämeren tila, ilmastonmuutos sekä asuntopolitiikka
ovat alueita, joissa tarvitaan useiden toimijoiden yhteistyötä ja
joissa realistinen kokonaiskuva voi muodostua vain laajemman näkökulman
kautta. Tällainen lähestymistapa antaa
myös eduskunnalle paremmat mahdollisuudet asioiden kokonaisvaltaiseen
tarkasteluun ja talouden ja toiminnan tuloksellisuuden arviointiin.
Valiokunnan mielestä hyvän kokonaiskuvan saamiseksi
onkin tärkeää, että tavoitteita,
rahoitusta ja toiminnan tuloksellisuutta arvioidaan laajasti hallinnonalojen
rajat ylittäen silloin, kun kyseessä on useita
eri hallinnonaloja koskettava toiminta. Tämä ei
kuitenkaan saa vähentää yksittäisen
ministeriön vastuuta toimia tehokkaasti omalla hallinnonalallaan.
Korruptionvastaisten mekanismien soveltaminen käytännön
kehitysyhteistyössä (tarkastuskertomus 99/2005)
Tarkastusvirasto on arvioinut korruptionvastaisten järjestelmien
luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä kahdessa
Suomen pitkäaikaisessa kehitysyhteistyömaassa,
Mosambikissa ja Sambiassa. Tarkastuksen tavoitteena oli tuottaa
eduskunnalle tietoa eri kehitysyhteistyöinstrumentteihin mahdollisesti
liittyvistä ongelmista. Toisaalta tarkoituksena oli tuottaa
ulkoasiainministeriölle tarkastustietoa budjettituen hallinnoinnin
keskeisistä kysymyksistä, joihin myös
korruptionäkökohtien huomioon ottaminen kuuluu. Avun
sisältö- tai tuloksellisuuskysymyksiin ei otettu
kantaa, vaan kaikki arvioinnit tehtiin korruptionäkökulmasta
arvioiden ennen kaikkea toimintojen luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Sekä Mosambikissa että Sambiassa korruptionvastaisten
järjestelmien soveltaminen todettiin puutteelliseksi. Mailta
puuttuu korruptionvastainen strategia, eivätkä niiden
parlamentit ole ratifioineet keskeisiä kansainvälisiä korruptionvastaisia
sopimuksia. VTV onkin katsonut, että edellytykset suunnitellulle
Mosambikin budjettituen kasvattamiselle eivät ole kovin
hyvät. Sambialle suunniteltu budjettituki vuonna 2007 alkaen
edellyttäisi VTV:n mielestä, että Sambian
valtion taloushallinnossa tapahtuu merkittävää kehitystä.
Ulkoasiainministeriö on pitänyt tarkastuskertomuksen
analyysiä hyvänä. Ministeriö ei
kuitenkaan yhdy kaikilta osin kertomuksen johtopäätöksiin.
Johtopäätöksiä vääristää sen
mukaan se, että tarkastus tehtiin vain korruptionäkökulmasta.
Ulkoasiainministeriö katsoo, että budjettituki
on tukimuodoista joka tapauksessa korruptiovapainta.
Valtiovarainvaliokunta pitää tarkastusviraston
havaintoja sekä Mosambikin että Sambian osalta
korruptionäkökulmasta merkittävinä.
Molempien maiden korruptionvastaisissa järjestelmissä ja
toimintaperiaatteissa on paljon kehitettävää.
Erityisen tarpeellista on kehittää toimivaa taloushallintoa,
joka on keskeinen perusta budjettitukiyhteistyön
tuloksellisuudelle. Näihin asioihin on mahdollista kiinnittää huomiota myös
budjettituen antamisen yhteydessä. Myös maiden
ulkoisella tarkastusviranomaisella tulisi olla keskeinen rooli budjettituen
käytön valvonnassa, kuten tarkastusvirasto on
todennut.
Valiokunta ei kuitenkaan pidä hanketuen paremmuutta
myöskään korruptionäkökulmasta kaikilta
osin kiistattomana. Budjettituki tarjoaa esimerkiksi avunsaajamaiden
parlamenteille hanketukea paremmat mahdollisuudet seurata rahavirtoja.
Silti hanketuki on syytä säilyttää yhtenä yhteistyöinstrumenttina
ainakin siihen saakka, kunnes yhteistyömaat nykyistä paremmin
täyttävät ulkoasiainministeriön
asettamat edellytykset budjettituen antamiselle, kuten tarkastusvirasto
on esittänyt.
Hirvikannan säätelyjärjestelmä (tarkastuskertomus
100/2005)
Tarkastusvirasto on hirvikannan säätelyjärjestelmää koskevassa
tarkastuksessaan päätynyt johtopäätökseen,
että nykyisellä säätelyjärjestelmällä ei
saavuteta sille asetettuja tavoitteita. Järjestelmä takaa
hirvikannan säilymisen, mutta johtaa suuriin kannanvaihteluihin
ja ajoittain liian suureen hirvikantaan. Tarkastuksen
perusteella hirvikannan vähentäminen kestävään
taloudelliseen ja ekologiseen minimikantatasoon, 60 000
eläimen talvikantaan, olisi valtiontaloudelliselta kannalta
edullista. Myös maa- ja metsätalousministeriön
tulosohjauksen perustaksi tulisi esittää nykyistä yksiselitteisempi
kannanotto hirvien kokonaismäärään.
Kannanoton tulisi tarkastusviraston mielestä olla lähellä edellä todettua
kestävää minimikantaa. Hirvikannan pitäminen
tällä tasolla ratkaisisi myös pääosan vahinkojen
korvausongelmista vahinkojen määrän pysyessä nykyistä huomattavasti
vähäisempänä.
Valiokunta toteaa, että tulosohjauksen näkökulmasta
hirvieläinkannan säätely on ongelmallinen.
Maa- ja metsätalousministeriön tulosohjauskirjeellä ei
ole hirvieläinkantojen säätelyyn liittyvää juridisesti
pakottavaa velvoitetta, jolla saavutettaisiin koko maassa Valtiontalouden
tarkastusviraston tarkoittama kestävä minimihirvikanta.
Mikään viranomainen tai muu taho ei voi määrätä vapaaehtoisesti
hirvenmetsästykseen osallistuvia metsästämään
vastoin heidän omaa tahtoaan. Metsästykseen saattaa
liittyä myös maanomistukseen liittyviä rajoitteita.
Metsästyslakia muutettiin vuoden 2003 alusta, jolloin
lakiin tehtiin metsästäjäorganisaatioiden
toimeenpanevia elimiä koskevia tarkennuksia. Esityksen
perusteluissa tuotiin esiin metsästäjäorganisaation
yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Maa- ja metsätalousministeriön
mukaan nykyjärjestelmällä pyritään
siihen, että nimenomaan paikallisella tasolla sidosryhmien
kesken ratkaistaisiin tavoitteet, mihin hirvikannan säätelyssä pyritään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainmuutoksen tarkoitus myös tältä osin
toteutuu käytännössäkin.
Valiokunta yhtyy tarkastusviraston näkemykseen, että hirvikannan
säätelyjärjestelmä on sille
asetettujen tavoitteiden saavuttamisen kannalta liian jäykkä.
Nykyinen pyyntilupajärjestelmä on johtanut erilaisiin
menettelyihin maan eri osissa. Menettely, jonka mukaan riistanhoitopiirin
alueelle myönnetyistä hirvien pyyntiluvista jätetään
metsästyskauden alussa osa kohdentamatta ja myöhemmin
syksyllä jaettavaksi, koskee vain osaa riistanhoitopiirejä.
Valiokunta katsoo, että pyyntilupia myönnettäessä tulisi
harkintavaltaa entistä enemmän antaa paikallisille riistanhoitoyhdistyksille.
Tässä yhteydessä tulisi eri sidosryhmien
edut ottaa nykyistä paremmin huomioon.
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että merkittävin
hirvikannan säätelyyn liittyvä ongelma
on puutteellinen laskenta. Valiokunta tukee pyrkimyksiä parantaa
hirvikannan arvioinnin tarkkuutta. Menetelmät ja välineet
tähän ovat jo olemassa. Riista- ja kalatalouden
tutkimuslaitos ei kuitenkaan nykyresurssein ole kyennyt toistaiseksi
tuottamaan sellaista luotettavaa ja ajantasaista hirvikantatietoa,
jonka perusteella pyyntilupajärjestelmää olisi
voitu ohjata tarkoituksenmukaisimmalla tavalla. Myös hirvien
aiheuttamia vahinkoja koskeva tilastotieto on hajallaan. Tarkastusvirasto
onkin katsonut, että pyyntitieto- ja vahinkotilastot tulisi
koota yhteen paikkaan metsästyksen suunnittelun ja kohdentamisen
parantamiseksi. Saadun selvityksen mukaan tähän
suuntaan onkin jo edetty; Metsästäjäin
Keskusjärjestön ylläpitämästä ja
kehittämästä RiistaWeb-palvelusta voitaneen
kehittää tällainen tietopankki.
Hirvikannan rajoittaminen on välttämätöntä jo
hirvien aiheuttamien vahinkojenkin näkökulmasta.
Tarkastuskertomuksessa on kiinnitetty huomiota ennen muuta hirvien
aiheuttamiin liikennevahinkoihin, joista yhteiskunnalle arvioidaan
aiheutuvan vuosittain yli 100 miljoonan euron kustannukset.
Hirvien maa- ja metsätaloudelle aiheuttamiksi kustannuksiksi
voidaan arvioida 15—20 miljoonaa euroa/vuosi.
Jo pelkästään hirvien aiheuttamien metsävahinkojen
korvaamiseen käytettiin vuonna 2003 runsaat 2,8 miljoonaa
euroa. Parhaillaan käsittelyssä olevassa
vuoden 2006 talousarvioesityksessä vahinkojen korvaamiseen
on varattu 3,6 miljoonaa euroa.
Vuonna 2004 tapahtui yleisillä teillä 4 625 hirvieläinonnettomuutta.
Hirveen törmättiin runsaat 2 000 kertaa,
loput olivat peuraonnettomuuksia. Onnettomuuksissa kuoli 10 ja loukkaantui
241 ihmistä. Henkilövahingoista 95 prosenttia
oli seurausta kolaroinnista hirven kanssa. Vaikka hirvivahinkojen
määrä on vähentynyt lähes
kolmanneksella vuoden 2001 huippuluvuista, niitä tapahtuu
vielä selvästi enemmän kuin vuosikymmen
aikaisemmin.
Liikennevahinkojen määrä on suoraan
riippuvainen hirvikannasta. Valiokunta pitääkin
tarkastusviraston pyrkimystä taloudellisesti ja ekologisesti
kestävään minimikantaan myös
liikenneturvallisuuden näkökulmasta oikeana tavoitteena.
Liikennevahinkojen vähentämisessä tarvitaan
monipuolista toimenpidevalikoimaa. Moottoriväylillä voidaan
käyttää riista-aitaa, jota tällä hetkellä on
noin 800 tiekilometrillä. Osana nykyaikaista tiensuunnittelua
käytetään erityisiä ali- tai
ylikulkuja eläinten ohjaamiseen. Nykyistä enemmän
voitaisiin käyttää myös tienvarsien
vesakkojen karsimista joko työllisyys- tai metsänparannusvaroin.