Perustelut
         
         Hallitus esittää tupakkaveroa korotettavaksi
            hallituksen ohjelman mukaisesti terveyspoliittisin perustein.  Esitys
            perustuu sosiaali- ja terveysministeriön asettaman tupakkapoliittisia
            toimia valmistelleen työryhmän väliraporttiin,
            jossa ehdotettiin tupakkaveroa korotettavaksi hallituskauden aikana
            kahteen kertaan siten, että ensimmäinen korotus
            toteutettaisiin vuoden 2009 alusta ja toinen vuoden 2010 alusta.
            Jälkimmäisen korotuksen mitoitus ja kohdennus
            riippuisi ensimmäisen korotuksen vaikutuksista tupakan matkustajatuontiin,
            harmaisiin markkinoihin ja salakuljetukseen. 
         
         
         Nyt ehdotettu korotus on mitoitettu maltilliseksi, koska vuoden
            2009 alussa voimaan tulleen veronkorotuksen vaikutuksista ei vielä ole kertynyt
            riittävästi tietoja. Tavoitteena on, että hinnannousu
            ei merkittävästi johtaisi kotimaisen myynnin korvautumiseen
            matkustajatuonnilla, mikä voisi vaarantaa korotukselle
            asetettujen myönteisten vaikutusten toteutumista.
         
         
         Tupakkavero muodostuu kaikista tupakkatuotteista kannettavasta
            arvoperusteisesta verosta, savukkeista, piippu- ja savuketupakasta
            sekä kääretupakasta kannettavasta perusverosta
            sekä vähimmäisverosta, jota sovelletaan
            savukkeisiin ja kääretupakkaan. Arvoon perustuva
            vero määräytyy prosentteina vähimmäismyyntihinnasta,
            yksikköperusteinen vero eurona määräyksikköä kohden
            ja vähimmäisvero määräprosenttina
            kysytyimmän hintaluokan tupakkaverosta.
         
         
         Korotus on pyritty kohdentamaan siten, että hinnannousulla
            ehkäistäisiin erityisesti tupakoinnin aloittamista
            nuorten keskuudessa.  Korotus kohdennettaisiin sen vuoksi
            halvimpiin tupakkatuotteisiin. Tavoitteena on erityisesti itse käärityn
            savukkeen ja tehdasvalmisteisen savukkeen huomattavan hintaeron
            kaventaminen.
         
         
         Savukkeiden yksikköperusteinen vero ehdotetaan korotettavaksi
            15,13 eurosta 17,50 euroon tuhatta kappaletta kohden. Halpojen savukkeiden
            hintojen arvioidaan nousevan korotuksen seurauksena 4,5 prosenttia
            ja kalliimpien savukkeiden hinnan noin 3,5 prosenttia. 
         
         
         Savukkeiksi käärittävän
            hienoksi leikatun tupakan, jonka osuus irtotupakan myynnistä on 99
            prosenttia, veroa korotettaisiin 6,50 eurosta 10,00 euroon kilolta.
            Hintojen arvioidaan nousevan noin 10 prosentilla.
         
         
         Tupakasta suoritettavan arvoperusteisen veron määrää ei
            muutettaisi.
         
         
         Korotuksen jälkeen kysytyimmän hintaluokan
            tehdasvalmisteinen savuke maksaisi noin 23 senttiä, halpa
            savuke 20 senttiä ja kysytyimmän hintaluokan itse
            kääritty savuke 13—15 senttiä kappaleelta. 
         
         
         Tupakkatuotteiden tilastoidun kulutuksen arvioidaan
            vähenevän vajaa kaksi prosenttia veronkorotuksen
            seurauksena. Matkustajatuonnin ennakoidun lisääntymisen
            vuoksi kokonaiskulutuksen vähenemisen arvioidaan jäävän
            noin prosenttiin verrattuna tilanteeseen, jossa veromuutoksia
            ei tehtäisi. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunnossaan todennut, että tupakkatuotteiden
            hintojen nostaminen on keskeisin keino vähentää tupakan kulutusta
            ja tupakoinnista aiheutuvia mittavia yhteiskunnallisia haittoja
            ja kustannuksia. Tupakoinnin vähentymisen arvioidaan myös
            vähentävän sosiaaliryhmien välisiä terveyseroja.
            Valiokunta pitää terveyden edistämisen
            kannalta erittäin tärkeänä,
            että tupakkaveroa korotetaan hallitusohjelman mukaisesti,
            vaikka kuluvan vuoden alusta voimaan tulleen tupakkaveron korotuksen
            vaikutuksista tupakkatuotteiden hintoihin, kulutukseen ja matkustajatuontiin
            ei vielä ole kattavasti tietoa. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että veronkorotusten vaikutuksia
            on huolellisesti seurattava ja arvioitava erityisesti korotusten
            riittävyyttä tupakan kokonaiskulutuksen vähentämisen
            kannalta. Arvioinnin perusteella on tupakkaveron korottamismahdollisuuksia
            edelleen harkittava.
         
         
         Suurin merkitys tupakkatuotteiden hinnoilla on nuorten tupakointiin,
            koska hinta vaikuttaa ratkaisevasti nuorten tupakoinnin aloittamiseen ja
            tupakkariippuvuuden syntymiseen. Nuorten tupakoinnin vähentäminen
            vaikuttaa tehokkaasti myös tupakoinnin yleisyyteen väestötasolla. Valiokunta
            pitää myönteisenä, että irtotupakan ja
            teollisten savukkeiden hintaeroa edelleen kavennetaan, koska nuoret
            käyttävät irtotupakkaa suhteellisesti
            enemmän kuin aikuiset. 
         
         
         Valtiovarainvaliokunnan kanta
         
         Valtioavarainvaliokunnan käsityksen mukaan tupakoinnin
            vähentämisen tärkeydestä ei
            juurikaan vallitse erimielisyyttä. Taustalla ovat painavat
            kansanterveydelliset näkökohdat.
         
         
         Tupakoinnin vähentämistä voidaan
            myös tehokkaasti edistää vaikuttamalla
            tupakan hintaan verotuksen keinoin. Hinnannousun vaikutus kohdentuu
            tupakoinnin vähentämistavoitteen kannalta tarkoituksenmukaisesti:
            hinnanmuutosten vaikutus kulutukseen on suurin alimmissa tuloryhmissä,
            missä myös tupakointi on yleisintä. Erityisen
            tärkeää on vaikuttaa nuorten tupakointiin. 
         
         
         Savukkeiden yksikköveron korottaminen, joka nostaisi
            halvempien savukemerkkien hintaa suhteellisesti kalliimpia merkkejä enemmän, kohdistuisi
            eniten halpoja savukkeita suosiviin nuoriin ja muihin alempiin tuloryhmiin
            kuuluviin. Savukkeiksi käärittävän
            tupakan hinnan korotus savukkeita enemmän vaikuttaa samalla tavoin.
            Tupakkaveron korotus juuri yksikköveroa korottamalla
            on myös linjassa Euroopan yhteisöjen komission
            vuonna 2008 antaman direktiiviehdotuksen kanssa.  
         
         
         Ainoa mainittava ongelma tupakkaveron käyttämisessä tupakoinnin
            vähentämiseen on matkustajatuonnin ja salakuljetuksen
            lisääntyminen hinnan nousun myötä.
            Näin maahantuotujen tupakkatuotteiden on arvioitu
            päätyvän erityisesti niiden ryhmien kulutukseen,
            joiden tupakoinnin vähentämiseen veron
            korotuksella on ajateltu voitavan eniten vaikuttaa.
         
         
         Tupakkaveron korotukset tulevat todennäköisesti
            lisäämään laittoman tuonnin
            osuutta markkinoilla, mikä onkin tuotu esiin esityksen
            vaikutusarvioissa.  
         
         
         Valiokunta pitää veron korotukseen liittyvien riskien
            vuoksi perusteltuna, että esitetty korotus on maltillinen,
            varsinkin kun edellisen korotuksen vaikutuksista ei ole luotettavia
            tietoja. Asetelmaan vaikuttaa myös heinäkuun alusta
            voimaan tullut tupakkalain muutos, jonka seurauksena matkustaja
            saa tuoda mukanaan Suomeen ainoastaan laissa säädetyn
            määrän sellaisia tupakkatuotteita, joissa
            ei ole suomen- tai ruotsinkielisiä varoitusmerkintöjä.
            Myöskään tämän muutoksen
            vaikutuksista ei ole vielä riittävästi kokemusperäistä tietoa.
            Valiokunta yhtyy lopuksi sosiaali- ja tarveysvaliokunnan
            näkemykseen siitä, että tupakkaveron
            tasoa olisi vastaisuudessakin pyrittävä korottamaan.