Perustelut
         
         Hallitus esittää jatkettavaksi vuodella erityismenettelyä,
            jonka nojalla Tulli voi myöntää väliaikaisen
            ajoluvan ennen autoveropäätöksen tekemistä.
            Ajoneuvo saataisiin siten ottaa käyttöön
            ennen kuin siitä on suoritettu autovero. Väliaikainen
            ajolupa myönnettäisiin enintään
            kolmeksi kuukaudeksi. Mahdollisuus koskisi, kuten nykyisin, vain
            yksityishenkilöiden omaan käyttöön
            tuomia ajoneuvoja. Menettelyn tarkoituksena on vähentää yksityisille
            verovelvollisille autoveropäätösten odottamisesta
            syntyviä haittoja. 
         
         
         Hallituksen esitykseen on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            yleisesti ottaen myönteisesti, ja väliaikaisen
            ajolupamenettelyn jatkamista on pidetty tarpeellisena. Samalla on
            kuitenkin huomautettu siitä, ettei autoliikkeillä ole
            mahdollisuutta vastaavaan etuun. Tämän vuoksi
            on ehdotettu, että siirtymäsäännöksen
            voimassaolo ulotettaisiin vain kesäkuun 2004 loppuun.
         
         
         Tullissa on vireillä tällä hetkellä noin
            5 000 yksityishenkilön tuomaa ajoneuvoa koskevaa verotustapausta.
            Vaikka yksittäisen verotuspäätöksen
            käsittelyaikaa on onnistuttu lyhentämään koko
            ajan, se on edelleen noin 28 päivää.
            Jottei verotuspäätösten viivästymisestä aiheutuisi
            yksityisille kansalaisille kohtuutonta haittaa, valiokunta pitää väliaikaisen
            ajolupamenettelyn jatkamista edelleen tarpeellisena. Valiokunta
            puoltaa menettelyn jatkamista koko ensi vuoden ajaksi, jotta Tulli
            ennättäisi saada verotusprosessinsa mahdollisimman
            sujuvaksi. 
         
         
         Valiokunnan saaman tiedon mukaan Tulli huolehtii siitä,
            että kaikki väliaikaiseen ajolupaan
            oikeutetut saavat saman kolmen kuukauden edun myös vuoden
            vaihteessa, jos hallituksen esitys hyväksytään.
            Valiokunta pitää tätä asianmukaisena
            ja hyvän hallinnon mukaisena menettelynä.
         
         
         Lakialoite
         
         Lakialoitteessa LA 152/2003 vp ehdotetaan puolestaan
            jatkettavaksi siirtymäsäännöstä,
            joka koskee käytetyn auton määrittelyä.
            Aloitteen mukaan ennen 1.1.2005 verotettavasta ajoneuvosta, jota
            on käytetty liikenteessä tai joka on ollut rekisterissä enintään
            kuusi kuukautta, verotettaisiin kuin vastaavasta uudesta ajoneuvosta. 
         
         
         Samansisältöinen säännös
            poistettiin autoverolaista (1482/1994) tämän
            vuoden alussa tehdyn uudistuksen yhteydessä. Säännöksen
            voimassaoloaikaa jatkettiin kuitenkin tämän vuoden
            loppuun siirtymäsäännöksen nojalla.
            Tarkoitus oli, että ensi vuoden alusta käytetyn
            auton määrittelyssä noudatettaisiin autoverolain (266/2003)
            10 §:n säännöstä,
            jonka mukaan ajoneuvoa pidetään käytettynä,
            jos se on ollut rekisteröitynä ja käytössä.
            Tällä tarkoitettiin sellaista tosiasiallista käyttöä,
            joka vaikuttaa auton arvoon ja jonka jälkeen autoa ei voida
            pitää enää uutena.
         
         
         Säännöksen poistamista perusteltiin
            mm. sillä, että alle kuuden kuukauden ikäisten
            ajoneuvojen verotuksen erityissääntely liittyi
            pitkälti hankinta-arvopohjaiseen verotukseen ja sillä keinotteluun.
            Säännöksen oikeuspoliittinen perusta
            muuttui, kun autoverotuksessa siirryttiin pääosin
            kuluttajahintapohjaiseen verotukseen. Lisäksi säännöksen
            eurooppaoikeudellisesta hyväksyttävyydestä esitettiin
            eri suuntaisia arvioita. Koska valiokunta esitti säännöksen
            poistamista, se ei ottanut esitettyihin väitteisiin nimenomaisesti
            kantaa. Valiokunta totesi kuitenkin, että eräiden
            asiantuntijoiden mukaan säännös voidaan
            myös pysyttää laissa. 
         
         
         Lakialoitteen perusteluissa todetaan mm., että kuluttajahintapohjaiseen
            verojärjestelmään liittyvä ajoneuvon
            arvon määrittely on osoittautunut alun perin arvioituakin
            vaikeammaksi. Arvon määrittelyyn liittyy myös
            rajanveto uuden ja käytetyn auton välillä.
            Siirtymäsäännöstä on
            esitetty jatkettavaksi vuodella, jotta ehdittäisiin selvittää tarve
            yhtenäistää käytetyn ajoneuvon määritelmä eri
            verolaeissa. 
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin huoli spekulatiivisen
            toiminnan viriämisestä, ellei siirtymäsäännöstä jatketa
            ja lainsäädäntöä tarkenneta.
            Autokaupalle on esitetty tarjouksia, joissa on ollut tosiasiallisesti
            kysymys systemaattisesta ja mittavasta autoveron kierrosta. Huoli
            spekulatiivisen toiminnan viriämisestä on siten
            valiokunnan mielestä perusteltu.
         
         
         Autoverolain veronkiertoa koskeva yleissäännös
            on tarkoitettu lähinnä yksittäistapauksia
            varten. Lain soveltamisen kannalta on tarkoituksenmukaista, että lain
            yleiset verotussäännökset ovat sellaisia,
            että ne eivät anna tilaisuutta systemaattiseen
            veronkiertoon. Koska autoverolakiin nyt sisältyvä rajanveto
            uuden ja käytetyn ajoneuvon välillä ei
            ilmeisestikään riitä estämään spekulatiivista
            toimintaa autojen maahantuonnissa, valiokunta pitää perusteltuna
            jatkaa siirtymäsäännöstä vielä vuodella.
            Näin saadaan lisäaikaa välttämättömäksi
            osoittautuneeseen säännösten sisällön
            uudelleen tarkasteluun. 
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on suhtauduttu myös
            kriittisesti siirtymäsäännöksen
            jatkamiseen. Sen on katsottu heikentävän tavallisen
            kuluttajan asemaa ja mahdollisuuksia tuoda maahan vähän
            ajettuja, käytettyjä autoja. Valiokunta tiedostaa
            tämän näkemyksen perusteet, mutta katsoo,
            että kuluttajan edut ja verojärjestelmän
            toimivuus on syytä sovittaa huolellisesti yhteen siirtymäsäännöksen
            suoman aikalisän turvin.