Yleisperustelut
         
         Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Esityksen tavoitteista
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan useita eri muutoksia
            sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta
            annettuun lakiin sekä nestemäisten polttoaineiden
            valmisteverosta annettuun lakiin. Samalla, kun eri polttoaineiden
            ja sähkön valmisteveroja esitetään
            nostettavaksi noin 5,2 prosentilla nykyisestä, muutoksilla
            tuetaan uusiutuvaan energiaan perustuvia energiantuotantotapoja
            vuositasolla yhteensä noin 18 miljoonalla eurolla. 
         
         
         Esitys perustuu keskeisiltä osin kansallisessa ilmasto-ohjelmassa
            ja uusiutuvan energian käytön edistämistä koskevassa
            ohjelmassa tehtyihin linjauksiin. Siinä on otettu huomioon
            myös hiljattain tarkistettu valtakunnallinen jätesuunnitelma
            vuoteen 2005. Esitys toteuttaa lisäksi hallitusohjelman
            tavoitetta siirtää verotuksen painopistettä ansiotulojen
            verotuksesta ympäristö- ja kulutusveroihin. Valiokunta
            pitää näitä esityksen lähtökohtia
            perusteltuina ja kannatettavina.
         
         
         Valiokunta pitää lisäksi esityksen
            fiskaalisia tavoitteita merkittävinä. Ehdotetut
            veronkorotukset lisäisivät valtion valmisteverotuottoja vuositasolla
            yhteensä noin 126 miljoonaa euroa. Esityksen fiskaalista
            vaikutusta lisää myös valmisteveron alaisten
            tuotteiden arvonlisävero, jonka arvioidaan kasvavan lähes
            20 miljoonaa euroa vuodessa. 
         
         
         Valmisteveron korotukset
         
         Ehdotettu veronkorotus kohdistuu kaikkiin esityksen sisältämien
            lakien alaisiin valmisteveroihin. Se on lisäksi kauttaaltaan
            samansuuruinen eli noin 5,2 prosenttia hinnanpyöristyksistä johtuvin
            hienoisin tarkkuuseroin. 
         
         
         Korotusesitykseen on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
            kahtalaisesti: Joidenkin asiantuntijoiden mielestä veronkorotusten
            pitäisi olla suurempia ympäristöperusteisen ohjausvaikutuksen
            tehostamiseksi. Nyt ehdotettut veronkorotukset ovat heistä lähinnä inflaatiotarkistuksia,
            koska verotasoa ei ole nostettu vuoden 1998 jälkeen. Veronkorotuksia
            on toisaalta vastustettu sen vuoksi, että ne heikentävät
            teollisuuden kilpailukykyä esimerkiksi Ruotsiin ja Norjaan
            nähden, joissa teollisuuden käyttämää sähköä ei
            veroteta lainkaan. Korotuksia on pidetty erityisen raskaina ammattiliikenteelle, koska
            ne painottuvat valtaosin öljytuotteisiin. Lisäksi
            ajankohtaa on pidetty epäsuotuisana maailmantilanteen yleisen
            epävarmuuden ja sen luomien öljyn hinnannousupaineiden
            vuoksi. Asiantuntijakuulemisessa on viitattu mm. siihen, että jotkin
            Euroopan maat ovat luopuneet vastaavanlaisista veronkorotuksista
            juuri nyt. 
         
         
         Valiokunta pitää esitettyjä asiantuntijaarvioita
            perusteltuina ja sinänsä huomion arvoisina. Verotuksen
            painopistettä on kuitenkin perusteltua siirtää ympäristöverojen
            suuntaan tehtyjen kansallisten linjausten mukaisesti. Hallituksen
            esittämät korotukset ovat myös määrällisesti
            perusteltuja siihen nähden, ettei veroastetta ole tarkistettu
            sitten vuoden 1998. Valiokunta pitää esitettyjä veronkorotuksia
            näistä syistä ja niiden valtiontaloudellisen
            merkityksen vuoksi hyväksyttävinä. Lakialoitteessa
            LA 109/2002 vp esitettyihin suurempiin korotuksiin ei ole
            valiokunnan mielestä aihetta.
         
         
         Sähköntuotannon verotukien laajennus
         
         Uusiutuvaan energiaan perustuvan sähköntuotannon
            tukia ehdotetaan laajennettavaksi monin tavoin. Niiden piiriin tulisi
            nykyisten lisäksi myös kierrätyspolttoaineilla,
            biokaasulla sekä kemiallisten prosessien reaktiolämmöllä tuotettu
            sähkö. Lisäksi metsähakkeella
            tuotetun sähkön tuki ehdotetaan nostettavaksi
            samalle tasolle kuin tuulisähkön tuki. Näillä ehdotuksilla
            pyritään saamaan säännökset
            ajan vaatimuksia vastaaviksi ja saattamaan uusia uusiutuvia tai
            lisäpäästöttömiä sähköntuotannon
            polttoaineita tuen piiriin. 
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa, samoin kuin lakialoitteessa
            LA 109/2002 vp on katsottu, ettei kierrätyspolttoaineita
            pitäisi sisällyttää sähköntuotannon
            tukien piiriin mm. jätehierarkiaan liittyvien prioriteettien
            tukemiseksi. Ensisijaista pitäisi olla siten jätteen
            synnyn ehkäisy, toissijaista jätteen kierrätys
            ja vasta viimeisellä sijalla jätteen käyttö energiana.
            Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on katsottu, ettei pelkästään
            kierrätystä lisäämällä päästä esimerkiksi
            tarkistetussa valtakunnallisessa jätesuunnitelmassa asetettuihin
            tavoitteisiin, joiden mukaan yhdyskuntajätteen hyödyntämisaste
            tulisi nostaa nykyisestä noin 40 prosentista 70 prosenttiin
            vuoteen 2005 mennessä. Jotta tähän päästäisiin,
            yhdyskuntajätteen hyödyntämistä myös
            energiana on nostettava nykyisestä.
         
         
         Valiokunta pitää sähkötukien
            laajentamista ehdotetuin tavoin kannatettavana. Kierrätyspolttoaineella
            tuotetulle sähkölle maksettaisiin tukea EU-säännösten
            edellyttämin tavoin vain jätteen biomassaosuuden
            perusteella. Valiokunta pitää tähän
            nähden ja edellä esitetyt tarkistetun kansallisen
            jätesuunnitelman tavoitteet huomioon ottaen tuen
            laajentamista myös kierrätyspolttoaineisiin perusteltuna.
            EU-säännösten vuoksi mahdollisuutta myöskään
            ehdotettua suurempaan suhteelliseen tukeen ei ole.
         
         
         Hallituksen esityksessä on ehdotettu poistettavaksi
            myös tuen määrän ja sähkön
            verotason välinen kytkentä. Verotason muutos ei
            vaikuttaisi siten jatkossa tuen määrään.
            Kytkentää ei ole pidetty esityksen perusteluiden
            mukaan tarkoituksenmukaisena eikä ongelmattomana yhteisön
            valtiontukisäännösten vuoksi. Valiokunta pitää ehdotettua
            muutosta perusteltuna. Jatkossa tulisi kuitenkin seurata, miten
            se vaikuttaa eri tuotantomuotojen, kuten tuulivoiman ja kotimaisten
            polttoaineiden, kilpailukykyyn sekä lisärakentamiselle
            ja käytölle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen.
         
         
         Turpeen verokohtelun muutos
         
         Turpeen verottoman käytön alarajaa ehdotetaan nostettavaksi
            nykyisestä 15 000 megawattitunnista 25 000 megawattituntiin
            vuodessa. Lisäksi valmisteveroa maksettaisiin vain tämän
            määrän ylimenevältä osin.
            Esityksellä on tarkoitus tukea kotimaista energiantuotantoa
            ja lisätä turpeen kilpailukykyä mm. metsähakkeen
            rinnalla.
         
         
         Hallituksen esityksessä on pyritty tasapainoiseen kokonaisuuteen,
            jossa laajennetaan uusiutuvien energialähteiden tukia,
            kevennetään yhdistetyn tuotannon verotusta ja
            haetaan tasapainoa puun ja turpeen käytön välillä.
            Valiokunta ei pidä tämän vuoksi perusteltuina
            niitä vaatimuksia, joiden mukaan turpeen verovapaa raja
            tulisi säilyttää nykyisellään.
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty lisäksi,
            että turpeen verokohtelua tulisi tarkistaa myös
            jatkossa puun ja turpeen optimaalisen sekakäytön
            edistämiseksi. Esitetyn arvion mukaan tällaisen
            sekakäytön hiilidioksidipäästöt
            ovat jopa pienemmät kuin maakaasua käyttävän
            voimalaitoksen. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös
            nämä näkökohdat tulevat esiin
            energiaverotuksen kehittämistyössä.
         
         
         Yhdistettyä sähkön ja lämmön
            tuotantoa koskevat tarkennukset
         
         
         Yhdistettyä sähkön ja lämmön
            tuotantoa koskevilla muutoksilla on tarkoitus selkiinnyttää olennaisella
            tavalla nykysäännöksiin liittyviä teknisluonteisia
            ongelmakohtia. Lisäksi yhdistetyn tuotannon kilpailukykyä on
            tarkoitus parantaa lieventämällä verotusta
            noin 10 prosentilla nykyisestä. 
         
         
         Ehdotettuja teknisiä muutoksia on pidetty valiokunnan
            asiantuntijakuulemisessa merkittävinä ja
            onnistuneina käytännön kannalta. Tukitason
            nostoa on pidetty myös yleisesti hyvänä, joskin
            eräissä lausunnoissa on katsottu, että tuki tulisi
            suunnata selvemmin uusiutuvaa energiaa käyttäville
            laitoksille. Valiokunta pitää tätäkin esitystä selvittämisen
            arvoisena jatkotyössä.
         
         
         Valiokunta puoltaa hallituksen esitystä myös tältä osin
            ja esittää lisäksi säännöksiin
            eräitä sanonnallisia täsmennyksiä.
         
         
         Ostolämpöön sisältyvien
            energiaverojen palautus
         
         
         Energiaintensiivisten yritysten veronpalautusjärjestelmää on
            tarkoitus jatkaa nykyisessä muodossa kuitenkin siten laajennettuna,
            että myös ostolämpöön
            sisältyvät energiaverot voitaisiin ottaa palautuslaskelmassa
            huomioon. Tätä on pidetty esityksen mukaan perusteltuna
            mm. siksi, että siten voitaisiin ottaa huomioon nykyistä tasapuolisemmin
            erilaiset energian tuotantojärjestelyt. 
         
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu, että ostolämmön
            palatusoikeus ulotettaisiin koskemaan myös kuluvan vuoden
            aikana jätettyjä palautushakemuksia. Valtiovarainministeriön
            mukaan ostolämmön takautuville palautuksille ei
            kuitenkaan ole komission valtiontukilupaa. Takautuva palautusoikeus
            merkitsisi siten ilmoittamatonta eli laitonta tukea, joka saattaisi
            johtaa laajamittaiseen takaisinperintään. Takautuva
            yksipuolinen tukitoimenpide voisi myös vaikeuttaa parhaillaan
            vireillä olevaa valtiontukiprosessia. Valiokunta katsoo näillä perusteilla,
            ettei tässä yhteydessä ole mahdollisuutta
            säätää ostolämmön
            palautusoikeudesta takautuvasti. Valiokunta esittää selvyyden vuoksi
            tätä koskevaa tarkennusta voimaantulosäännökseen.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Valiokunta esittää saamansa selvityksen perusteella
            seuraavat täsmennykset hallituksen esitykseen:
         
         
         Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden
            valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
         
         
         
            2 § 12 kohta. Yhdistetyn sähkön
            ja lämmön määrittelyä täsmennetään
            siten, että yhdistetty tuotanto voi tapahtua joko samalla
            kertaa tai erikseen. Täsmennys vastaa voimassa olevaa lakia. 
         
         
         7 § 5 kohta. 
         
         Lisätään sana "yhdistetty" sanonnallisena
            tarkennuksena, kun on kysymys yhdistetyn sähkön
            ja lämmön tuotannon omakäyttölaitteista.
         
         
         Voimaantulosäännös. 
         
         Lisätään epäselvyyksien ja
            tulkintaongelmien välttämiseksi toinen momentti,
            jonka mukaan energiaintensiivisten yritysten palautuslaskelmassa
            voidaan ottaa huomioon vain lain voimaantulon jälkeen hankittuun kaukolämpöön
            ja prosessihöyryyn sisältyneet valmisteverot.
         
         
         Verotaulukko. 
         
         Korjataan sähkön hinnoitteluperusteeksi
            snt/kWh taulukossa olevan euroa/kWh:n sijasta. 
         
         
         Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta
            annetun lain muuttamisesta
         
         
         
            2 § 14 kohta. Yhdistetyn sähkön
            ja lämmön määrittelyä täsmennetään
            samoin kuin edellä siten, että yhdistetty tuotanto
            voi tapahtua joko samalla kertaa tai erikseen. Täsmennys
            vastaa voimassa olevaa lakia.