Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna
            siten, että sukupolvenvaihdoksessa sovellettavan maksuaikahuojennuksen enimmäisaika
            pidennetään ehdotetusta seitsemästä vuodesta
            kymmeneen vuoteen. Veron vanhentumisaika pidennettäisiin
            vastaavasti kymmeneen vuoteen (Valiokunnan muutosehdotukset).
         
         
         Sukupolvenvaihdosten verotukseen liittyvä maksuaikahuojennus
         
         Esitys koskee yksinomaan sukupolvenvaihdosten verotuksessa sovellettavaa
            maksuaikahuojennusta eli mahdollisuutta maksaa huojennettu vero
            erissä usean vuoden aikana. Maksuunpantavan veron määrää koskevat
            huojennuksen edellytykset (maksuunpanohuojennus) säilyisivät siis
            nykyisellään.
         
         
         Esityksen tarkoituksena on helpottaa maatilojen ja muiden yritysten
            sukupolvenvaihdoksia pidentämällä lain
            sallima enimmäismaksuaika nykyisestä viidestä seitsemään
            vuoteen. Valiokunta ehdottaa siis tämän ajan pidennystä edelleen
            kymmenen vuoteen. Lykkäyksen edellytykset säilyisivät
            muutoin ennallaan. Huojennettu vero kannettaisiin siten yhtä suurina,
            vähintään 850 euron määräisinä erinä enintään
            kymmenen vuoden aikana. Lykkäysajalta ei perittäisi
            myöskään jatkossa korkoa eikä lykätylle
            verolle vaadittaisi vakuutta. 
         
         
         Valiokunta pitää maksuajan pidennystä perusteltuna,
            kun otetaan huomioon viime syksynä ja muutamana sitä edeltäneenä vuonna
            tehdyt kiristävät muutokset perintö-
            ja lahjaverolakiin. Ne ovat lisänneet erityisesti suurimpiin
            perintöihin ja lahjoihin kohdistuvaa verorasitusta. Näkyvin
            muutos koskee ylintä, yli 1 000 000 euron saantoja koskevaa
            veroporrasta, joka säädettiin lyhyen määräaikaisuuden
            jälkeen pysyväksi tämän vuoden
            alusta. Asiaa koskeneen esityksen perusteluiden mukaan rajan ylittävistä perinnöistä
            ja
            lahjoista melko suureen osaan liittyy myös yritysten sukupolvenvaihdostilanne
            (HE 123/2014 vp). 
         
         
         Veronhuojennusten muutostarve
         
         Valiokunnan muutosehdotus on esityksen perusajatuksen mukainen
            ja lisää maksuaikana myönnettävää verotukea
            ilman mainittavia fiskaalisia seuraamuksia. Valiokunta uskoo sen
            vähentävän myös painetta lisähuojennuksiin.
            Keskustelu sukupolvenvaihdosten verotuksesta ja lisähuojennusten
            tarpeellisuudesta voisi jäädä siten jatkossa
            verotuksen kehittämistä koskevassa päätöksenteossa
            taka-alalle. Pisimmillään kymmenen vuoden maksuajan
            ja nykyisten veron määrää koskevien
            melko mittavien huojennusten katsottaisiin siis antavan yrityksille
            riittävän liikkumavaran toteuttaa sukupolvenvaihdos
            verotuksen kannalta kestävästi. 
         
         
         Näkemys saa tukea myös esityksen perusteluista,
            joissa on kuvattu huojennuksen jälkeistä verorasituksen
            tasoa sukupolvenvaihdostilanteissa. Todellinen, saajakohtainen efektiivinen vero oli
            vuonna 2013 maatilavarallisuuden luovutuksissa keskimäärin
            1,1 ja muun yrityksen luovutuksissa keskimäärin
            2,8 prosenttia luovutetun omaisuuden käyvästä arvostaTiedot
            perustuvat vuonna 2013 toimitettuihin verotuksiin ja ne koskevat
            lahjoitukseen perustuvia luovutuksia. Tapauksia oli kaikkiaan 1 900..
            Efektiivinen vero poikkeaa siis huomattavasti veroasteikon nimellisistä verokannoista.
            Tämä johtuu varsinaisten huojennussäännösten
            lisäksi siitä, että veron laskennassa
            sovellettava varojen arvostamista koskevan lain mukainen arvostustaso
            on huomattavasti käypää arvoa alempi. 
         
         
         Tutkimuksen perusteella ei voida myöskään sanoa,
            mikä on veronmaksun suhteellinen merkitys yrityksen kasvuun.
            Sukupolvenvaihdoksen vaikutuksia perheyritysten toimintaan hiljattain
            tutkinut VATT on kehottanut ylipäänsä varovaisuuteen
            johtopäätöksissäSukupolvenvaihdoksen
            vaikutus perheyritysten toimintaan, Olli Ropponen, VATT tutkimukset
            174, Helsinki 2013. Sukupolvenvaihdos on yritykseen kokonaisvaltaisesti
            vaikuttava muutos, ja siihen sisältyy perintöveroseuraamusten
            lisäksi monia muitakin piirteitä, joilla voi olla
            vaikutusta yrityksen kehitykseenVATTin tutkimusjohtaja Seppo
            Kari on huomauttanut siitä, että Ropposen tutkimuksen
            tuloksia on ylitulkittu julkisessa keskustelussa. Tämä koskee
            mm. Pellervon taloustutkimus PTT:n raporttia 246, Helsinki 2014.
            Yritysten kehitystä koskevien havaintojen on annettu ymmärtää liittyvän
            kiinteästi sukupolvenvaihdosten seuraamuksiin. Tätä kytkentää tutkimuksen
            perusteella ei kuitenkaan voida tehdä. . Nämä näkökohdat
            on syytä ymmärtää ennen kuin
            tehdään esimerkiksi Ruotsin mallin mukaisia muutoksia
            verotuksen perusteisiin.
         
         
          On myös huomattava, että nykyisillä veronhuojennuksilla
            itsessään voi olla myös kielteisiä kannustinvaikutuksia.
            Tähän ovat viitanneet mm. VATT ja EtlaPk-yrityksiin
            tarvitaan uutta liikkeenjohtotaitoa, Etlan tutkimusjohtaja, prof.
            Mika Maliranta ja tutkimusjohtaja Tarmo Valkonen, HS Vieraskynä 21.12.2013 
            tutkimuksissaan. Vero-ohjaus voi vaikuttaa osaltaan mm. siihen,
            etteivät jatkajiksi välttämättä valikoidu
            ne, joilla olisi parhaat edellytykset hoitaa yritystä ja
            kasvattaa sen arvoa.
         
         
         Esityksen perusteluissa on viitattu niin ikään valtiovarainministeriön,
            työ- ja elinkeinoministeriön sekä maa-
            ja metsätalousministeriön yhteiseen selvitykseenSelvitys
            keinoista yritysten sukupolvenvaihdosten helpottamiseksi, VM 126:00/2014.
            Muistiossa esitetyt kannanotot ovat ministeriöiden omia
            näkemyksiä, eivätkä siis edusta
            ministeriöiden yhteistä kantaa.  viime lokakuulta.
            Valtiovarainministeriön osuudessa kuvataan melko kattavasti
            myös ne yhdenvertaisuusongelmat, joita huojennuksen laajennus
            nykyisestä todennäköisesti aiheuttaisi.
            Liikkumavara on siis perusoikeusnäkökulmasta melko
            pieni, kuten hallituksen esityksen HE 53/2008 vp käsittely
            eduskunnassa aikanaan osoittiEsityksellä olisi lisätty
            huojennuksen alaa entisestään. Hallitus peruutti
            kuitenkin esityksen sen jälkeen, kun tieto siihen liittyvistä perustuslaillisista
            ongelmista oli noussut esiin.. 
         
         
         Perintöverotus tulisi nähdä valiokunnan
            mielestä ylipäänsä osana kokonaisuutta,
            ei vain erillisenä ja erikseen tarkasteltavana verona.
            Huomiota tulisi kiinnittää sen vuoksi myös
            yhteisöverotuksen tasoon ja muutostrendiin sekä siihen,
            miten osinkotuloja, arvonnousuja ja myyntivoittoja verotetaan. Merkitystä on
            myös sillä, millaisia yritystukia yhteiskunta
            tarjoaa ja mihin se haluaa ne suunnata. 
         
         
         Arvioinnissa on syytä ottaa lopuksi huomioon ne monet
            näkökohdat, joilla perintöveron itsenäistä asemaa
            on ylipäänsä perusteltu oikeuskirjallisuudessaOikeuskirjallisuudesta
            mainittakoon KTT, VT Juhani Henttulan väitöstutkimus
            Varallisuuden arvostamisperusteesta perintöverotuksessa
            vuodelta 2005 sekä Henttulan sen pohjalta laatima artikkeli
            Perintöverotuksesta ja sen uudistamisesta (Verotus 2/2006).
            Artikkelissa on todettu, että perintöverotuksen
            asemaa käsitelleet asiantuntijat (mm. professorit Edward
            Andersson ja Kari S. Tikka sekä OTT, VT Pertti Puronen) ovat
            puoltaneet perintöveron säilyttämistä. ,Prof.
            Edward Anderssonin artikkeleista mainittakoon Perintöverotus
            kansainvälisen kehityksen valossa, (Verotus 1/2011)
            sekä Borde arvsskatten avskaffas, (JFT 4/2006).
            Prof. Kari S. Tikka on arvioinut puolestaan perintöverotuksen
            tulevaisuutta prof. Edward Anderssonin juhlakirjassa vuodelta 2003:
            Har arvsskatten någon framtid?. Viimeksi
            sitä ovat puoltaneet Talouspolitiikan arviointineuvosto
            tammikuussa 2015 julkaistussa raportissaan sekä VATT artikkelissaan Mihin
               perintöveroa tarvitaan, (VATT Policy Brief 1-2015). 
         
         
         Artikkelissa on viitattu myös Verotuksen kehittämistyöryhmän
            vuonna 2010 omaksumaan samansisältöiseen kantaan.
            Perusteeksi on esitetty perinteisesti perintöverotuksen
            muuta verotusta täydentävä rooli ja horisontaalinen
            oikeudenmukaisuus. Ruotsin malliin kohdistuu myös näissä suhteissa
            ongelmallisena pidettäviä näkökohtia.
         
         
         Viimeaikaisissa kannanotoissa on korostettu lisäksi
            sitä, että perintövero haittaa vähemmän talouden
            toimintaa kuin esimerkiksi ansiotulojen verotus. Tällä perusteella
            on merkitystä myös arvioitaessa sukupolvenvaihdosten
            veroseuraamusten vaikutuksia yleisesti. 
         
         
         Lakialoite
         
         Lakialoitteessa on ehdotettu muun ohessa, että Verohallinnon
            tulee varata verovelvolliselle tilaisuus vaatia sukupolvenvaihdoshuojennusta, jos
            verovelvollinen on siihen oikeutettu. 
         
         
         Valiokunta pitää tätä hyvän
            hallinnon periaatteiden mukaisena ja suotavana menettelynä silloin,
            kun oikeus huojennukseen selviää suoraan asiakirjoista.
            Näin voidaan välttyä tahattomilta oikeudenmenetyksiltä,
            koska huojennusta on pyydettävä ennen verotuksen
            toimittamista. Koska soveltamistilanteet vaihtelevat mm. sen perusteella,
            miten perinnönjako pesässä tehdään,
            kuulemisvelvollisuudesta ei ole syytä säätää kuitenkaan
            laissa. 
         
         
         Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena säätää myöskään
            erillisestä kuulemisesta silloin, kun verovelvollinen ei
            vetoa hakemaansa ennakkoratkaisuun. 
         
         
         Valiokunta ehdottaa näillä perusteilla, että lakialoite
            hylätään.