Kataisen ja Urpilaisen sinipunahallituksen leikkauslinja
            sai syksyn budjettiriihessä jatkokseen hallituksen rakennepoliittisen
            leikkausohjelman. Viimeiset kaksi vuotta ovat osoittaneet, että linja ei
            toimi. Suomi nousee vain työllä ja yrittäjyydellä,
            ei perheitä ja kuntia rankaisemalla. Kotihoidon tuen leikkaaminen
            jatkaa hallituksen sekä epäonnistunutta että epäoikeudenmukaista
            politiikkaa.
         
         
         Kotihoidon tuella on suomalaisten vankkumaton kannatus. Perheet
            haluavat itse päättää lastensa
            hoidosta.
         
         
         Suhtautuminen perheiden valinnanvapauteen on keskeinen kysymys.
            Perheiden valinnanvapautta on puolustettava. Kataisen ja Urpilaisen hallitus
            jää historiaan hallituksena, joka tietää perheitä paremmin,
            mikä on lapsen etu. Hallituspuolueet toimivat vastoin omia
            ohjelmiaan.
         
         
         Me emme suostu tinkimään perheiden valinnanvapaudesta.
            Valinnanvapaus on tärkeää perheiden hyvinvoinnin
            kannalta. Perheet ovat erilaisia, ja niillä on erilaisia
            tarpeita varhaiskasvatuksen ja päivähoidon suhteen.
            Valinnanvaran sisältävä perhepolitiikka
            kunnioittaa perheiden omaa vastuuta, vahvistaa vanhemmuutta ja edistää vanhempien
            työssäkäyntiä.
         
         
         Keskusta teki maaliskuussa 2012 välikysymyksen kotihoidon
            tuen leikkaamisesta. Tuolloin Kataisen hallitus luopui suunnitelmistaan
            rajata kotihoidon tuki alle kaksivuotiaisiin ja vakuutti, ettei
            kotihoidon tukea tulla leikkaamaan. Nyt hallitus rikkoo silloin
            antamansa lupauksen. Kotihoidon tuen muuttaminen erillisiksi kiintiöiksi äidille
            ja isälle on selkeä leikkaus. Oppositio ei nytkään
            hyväksy tätä leikkausta.
         
         
         Suuri osa perheistä käyttää ainakin
            jonkin aikaa hyväksi mahdollisuutta hoitaa alle kolmivuotiasta
            lasta kotona. Kotihoidon tuki parantaa myös päivähoidon
            laatua, kun kaikkein työläimmistä vaippaikäisistä vain
            osa hoidetaan päiväkodeissa. Kotihoidon tukea
            ja kunnallista päivähoitoa tulee molempia kehittää eikä kurjistaa,
            kuten hallitus on tekemässä.
         
         
         Kotihoidon tuki on yhdestä alle 3-vuotiaasta 336,67
            euroa/kk, muista perheen alle 3-vuotiaista lapsista 100,79
            euroa/kk ja yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista
            64,77 euroa/kk.  Pienituloisille perheille maksetaan lisäksi
            hoitolisää enintään 180,17 euroa/kk.
            Kotihoidon tuki on huomattavasti pienempi satsaus kuin päivähoito, joka
            maksaa yli tuhat euroa kuukaudessa alle kolmivuotiaiden osalta.
            Kunnille kotihoidon tuen leikkaus tulee todella kalliiksi.
         
         
         Kotihoidon tuen pakkojakamisen seuraukset ovat hallitsemattomat.
            Kunnalliseen päivähoitoon on potentiaalisesti
            tulossa jopa noin 24 000 uutta hoidettavaa, joista noin
            15 000 lasta on alle kolmevuotiaita. Lisäkustannus
            kunnille olisi tällöin 250—300 miljoonaa
            euroa. Kotihoidon tuen muuttaminen tarkoittaa valtaisaa painetta
            työvoiman saatavuuteen ja sopivien tilojen riittävyyteen.
            Jos kaikki lapset, joita hallituksen kaavailu koskettaa, siirtyisivät
            päivähoitoon, jouduttaisiin päiväkoteihin
            palkkaamaan yhteensä yli 5 000 uutta ammattilaista.
            Pelkästään alle kolmivuotiaiden ryhmiin
            tarvittaisiin lähes 4 000 uutta hoitajaa. Vaikka
            kaikki lapset, joita hallituksen kaavailema uudistus koskettaa,
            eivät siirtyisikään päivähoitoon,
            nousevat kuntien kustannukset joka tapauksessa erittäin
            korkeiksi. On selvää, että kotihoidon
            tukeen kajoaminen ei palvele millään tavalla hallituksen
            tavoitetta, jonka mukaan kuntien toimintamenoja pitäisi
            vähentää miljardilla eurolla vuoteen
            2017 mennessä.
         
         
         Läheskään kaikille kotihoidon tuelta
            karkotetuille ei löydy työtä. Jos 5 000
            vanhempaa jää työttömäksi,
            työttömyysmenot kasvavat yli 40 miljoonaa vuodessa.
            Kokonaisuudessaan julkisen talouden lisäkustannukset ovat
            kasvamassa suuremmiksi kuin mitä on säästö maksamatta jäävästä kotihoidon
            tuesta ja hallituksen toivomat verotulot 6 000 uudesta
            työllisestä.
         
         
         Hallitusohjelmassa on kirjoitettu, että "Perhepolitiikan
            kolme ydintä ovat palvelut, tulonsiirrot sekä perheen
            ja työn yhteensovittaminen. Perhepolitiikalla lapsille
            luodaan turvallinen kasvuympäristö ja vanhemmuutta
            tuetaan. Perheiden palveluja ja etuuksia kehitetään
            ottaen huomioon perheiden erilaiset tarpeet." Kataisen hallitus
            on koko valtakautensa tehnyt päätöksiä,
            jotka se maksattaa lapsiperheillä. Pienimmät äitiys-, isyys-
            ja vanhempainrahat eivät ole edes työmarkkinatuen
            tasolla. Lapsilisien indeksikorotukset on jäädytetty.
            Perheiden palveluista Kataisen hallitus on leikannut miljardeja
            euroja, ja lisää leikkauksia on luvassa. Nämä ovat
            hallituksen tietoisia, kovia valintoja.
         
         
         Lapsiperheiden talous on tiukalla. Vanhemmat ovat työuransa
            alussa, jolloin palkkataso on keskimääräistä alhaisempi.
            Asumiskustannukset vievät suuren osan tuloista. Kataisen
            hallitus on monin toimin lisännyt asumiskustannuksia, joten
            perheiden taloudellinen ahdinko on lisääntynyt.
            Tavallisessa perheessä hoitovapaalle jää pienempituloinen
            vanhempi, jotta tulojen lasku olisi mahdollisimman pieni. Vain eliitillä on
            mahdollisuus jakaa hoitovapaa äidin ja isän kesken miettimättä lainkaan
            taloudellisia seurauksia. 
         
         
         Työelämän tasa-arvoa ei ole saavutettu,
            vaan useimmiten naisella on pienempi palkka kuin miehellä.
            Naiset ovat miehiä useammin pätkätöissä.
            Vanhempainkustannukset jakautuvat epätasaisesti rasittaen
            naisia työllistäviä yrityksiä. Näihin
            epäkohtiin puuttuminen edistää tasa-arvoa.
            Kataisen hallituksen keksimä temppu "naiset töihin
            kotihoidon tukea leikkaamalla" ei sitä tee. Se vain vie
            perheiltä mahdollisuuden toteuttaa lasten hoito kullekin
            perheelle parhaalla mahdollisella tavalla.
         
         
         Asiaa on pohdittava myös työelämän
            kannalta. Hoitovapaalle ja kotihoidon tuelle jääminen estyy,
            jos vanhempien töiden järjestämisessä ei ole
            joustoa. Kaavamainen jako äidin ja isän hoitojaksoihin
            estää hoitovapaan käyttämisen
            myös työnantajan kannalta järkevästi.
            Esimerkiksi opettajan työssä hoitovuoron vaihtaminen
            olisi hyvä voida ajoittaa lukukauden vaihteeseen. Monet
            vanhemmat ovat projektiluontoisissa töissä, joiden
            aikataulut eivät sovellu kaavamaiseen malliin. Näissäkin
            tapauksissa perheiltä tosiasiallisesti viedään
            mahdollisuus hoitaa lasta kotihoidon tuella kolmivuotiaaksi asti.
         
         
         Jyrki Kataisen hallituksen tulee vielä vastata moneen
            kysymykseen: Saako yksinhuoltaja vain puolet siitä kotihoidontukiajasta
            kuin pariskunta? Voiko kunta maksaa kuntalisää alle
            kolmivuotiaan lapsen perheelle, joka ei saa kotihoidon tukea? Miten
            kunnat suoriutuvat siitä, että perheet joutuvat
            valitsemaan kunnallisen päivähoidon kotihoidon
            sijaan? Mitä tapahtuu, jos päivähoitopaikkoja
            ei ole riittävästi? Tullaanko vanhempien oikeutta
            hoitovapaaseen rajoittamaan?
         
         
         Kataisen hallituksen on esitettävä omat laskelmansa
            siitä, kuinka paljon kotihoidon tuen leikkaus kuroo umpeen
            kestävyysvajetta. Toistaiseksi leikkauksen perustelut ovat
            vain ministereiden ontuvien selitysten varassa. Kotihoidon tukea leikkaamalla
            ei Suomen taloutta pelasteta.
         
         
         Hallituksen perhepolitiikka on ollut haparoivaa. Hallitukselta
            on puuttunut kokonaisnäkemys hyvästä 2010-luvun
            perhepolitiikasta. Nyt tarvitaan suunnan muutos. Hyvinvoivissa perheissä kasvavat
            hyvinvoivat lapset.