Nykyinen hallitus on linjannut ohjelmassaan hyväksyvänsä poliisin
            resursseista tehdyn pidemmän aikavälin kokonaissuunnitelman,
            jonka mukaan poliisipalvelut turvataan koko maassa. Ohjelmassaan
            hallitus sitoutuu myös harmaan talouden kitkemiseen. Hallitusohjelmassa
            visioidaan, että Suomi olisi Euroopan turvallisin maa,
            ja todetaan, että hyvä turvallisuustilanne ja
            vahva turvallisuuden tunne ovat tärkeä osa ihmisten
            hyvinvointia ja kansallisesti tärkeä kilpailutekijä. Puhumme
            siis yhteiskunnan kannalta keskeisistä kulmakivistä,
            joiden tulisi olla kunnossa.
         
         
         Käytännössä tilanne on toisenlainen.
            Hallituksen toiminnan myötä poliisille laissa
            säädettyjen tehtävien suorittaminen on
            käynyt yhä mahdottomammaksi. Poliisin hallintorakenneuudistukseen
            kuuluva liikkuvan poliisin (LP) lakkauttaminen ja poliisin arjen
            resurssipula näkyvät varsinkin maaseudulla sekä suurten
            kaupunkien ulkopuolella tieliikenteen valvonnan huolestuttavana
            vähenemisenä. Käytännössä valvontaa
            ei pystytä toteuttamaan nykyisillä resursseilla,
            ja kiinnijäämisriskin puuttuminen saattaa osaltaan lisätä liikennesäännöistä piittaamattomuutta.
         
         
         Poliisin määrärahakehitys on johtanut
            poliisin resurssien vähenemiseen, vaikka Suomessa poliisien
            määrä suhteessa väkilukuun on
            maailman pienimpiä. Samanaikaisesti yksityinen turvallisuusala
            kasvaa voimakkaasti. Julkisissa tiloissa toimivien vartijoiden ja
            järjestyksenvalvojien määrä on
            lisääntynyt räjähdysmäisesti.
            Yksityisen turvallisuusalan toimijat käyttävät
            kasvavassa määrin julkista valtaa ja vastaavat
            niistä tehtävistä, joiden pitäisi
            kuulua valtiolle. Varakkaat yksityistaloudet suojautuvat rikollisuudelta monikansallisten
            turvallisuusalan yritysten tuottamilla hälytysjärjestelmillä.
            Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden tuottaminen yksityistyy
            ja kaupallistuu, mikä ei ole oikein — yleisestä järjestyksestä ja
            turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu valtion perustehtäviin.
         
         
         Poliisin riittämättömien resurssien
            vuoksi myös erilaiset lupahallintoon liittyvät
            ja muutkin tehtävät vaarantuvat. Päivittäisrikosten
            eli lievien omaisuus-, väkivalta- ja huumerikosten tutkinta
            on käytännössä muuttunut tutkinnasta
            rikosten kirjaamiseksi. Erilaiset poliisitoimen painotukset, kuten
            viime vuosien panostus talousrikostutkintaan, käytännössä vievät
            resursseja muusta rikostutkinnasta. Poliisin esitutkintavoimavarojen
            välitön vahva lisäys onkin olennainen edellytys
            esimerkiksi harmaan talouden torjunnassa. Hyvien tulosten saavuttamiseksi
            tarvitaan konkreettisia panostuksia osaavaan henkilöstöön.
            Yleisemmin tämä on edellytys sille, että syyteharkintaan
            päätyvät jutut eivät raukeaisi esitutkinnan
            puutteisiin tai jopa virheisiin.
         
         
         Koska vähentyneet resurssit ovat vieneet myös
            järjestystä valvovia partioita kentältä,
            poliisin näkyvyys rajoittuu yhä enenevässä määrin hälytystehtävältä toiselle
            ajamiseen. Ennalta estävään valvontaan
            ei juuri aikaa liikene. Säästötoimena
            on jouduttu vähentämään työtunteja niiltä ajankohdilta,
            joista poliisimiehille joudutaan maksamaan erilaisia haittakorvauksia,
            kuten ilta-, yö- ja pyhäpäiväkorvauksia.
         
         
         Myös hallituksen ajaman hätäkeskusuudistuksen
            vaikutukset ovat olleet haitallisia kansalaisille. Ennen Suomessa
            oli 15 hätäkeskusta; nyt uudistuksen jälkeen
            niitä on enää viisi. Palvelutaso sektorilla
            on laskenut huomattavasti, ja muun muassa paikallistuntemus on monin
            paikoin hävinnyt hätäkeskuksista kokonaan,
            mikä on aiheuttanut haastavia tilanteita päivystäjille.
            Myös työntekijöiden vähäisyys
            aiheuttaa kiirettä. Uudistus, jonka piti tuoda parannuksia
            järjestelmään, onkin heikentänyt
            sitä. Ennen uudistusta hätäkeskuksilla
            oli tarkat tiedot onnettomuuskohteesta, mutta nyt näin
            ei ole, vaan pelastuslaitoksen tulee tarkistaa paikannustiedot itse.
            Tämä hidastaa avun perille pääsemistä ja
            voi pahimmassa tapauksessa maksaa ihmishenkiä.
         
         
         Maamme nykyiseen yleiseen turvallisuustilanteeseen vaikuttavat
            heikentävästi myös kansainvälinen
            tilanne ja siihen liittyvät haasteet. Nämä vaikuttavat
            vääjäämättömästi
            myös suojelupoliisin (Supo) tehtäväkenttään.
            Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan Suomestakin on lähtenyt
            fanaattisia islamisteja Lähi-idän kriisipesäkkeisiin.
            Kun nämä uskonkiihkoilijat aikanaan palaavat Suomeen,
            on osa heistä radikalisoitunut. Tämä jos
            mikä vaarantaa kansalaisten turvallisuudentunnetta. Supon
            toimintaan sekä voimavaroihin tuleekin panostaa nykyistä enemmän,
            jotta se pystyy vastaamaan kaikkiin tulevaisuuden haasteisiin.
         
         
         Perussuomalaisten eduskuntaryhmä katsoo, että hallitus
            järjestelmällisesti sivuuttaa ne poliittiset linjanvetonsa,
            joihin se on aikaisemmin juhlallisesti sitoutunut. Hallitusohjelman
            keskeisten tavoitteiden ja tehtyjen ratkaisujen välinen
            ristiriita kertoo toiminnan epäjohdonmukaisuudesta. Hyvänä esimerkkinä voidaan
            mainita viime budjettiriihessä poliisihallinnolle osoitetut,
            poliisin tehtäviin suhteutettuna täysin riittämättömät
            taloudelliset resurssit. Hallitukselta puuttuu yhteiskunnan ohjaamisessa
            tarvittava ymmärrys, ja sen poliittinen sitoutuminen ja
            tuki poliisin toiminnan turvaamiseksi on vajavaista. Kaikesta tästä seurauksena
            on, että kansalaisten luottamus arjen turvallisuuteen ja
            toimivuuteen murenee entisestään.
         
         
       
      
      
         
         
         Edellä olevan perusteella ja
            ja Suomen perustuslain 43 §:ään
            viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
            seuraavan välikysymyksen:
         
         
         Mihin uusiin ja välittömiin arjen turvallisuutta
            lisääviin sekä parantaviin toimenpiteisiin
            hallitus ryhtyy,
         
         
         miten hallitusohjelmaan kirjattujen tavoitteiden ja hallituksen
            käytännön päätösten
            välinen ristiriita on selitettävissä,
         
         
         miten hallitus aikoo tässä kansainvälisessä tilanteessa
            turvata suojelupoliisin toimintaa, jotta se pystyy vastaamaan ajan
            haasteisiin,
         
         
         miten hallituksen väite siitä, että liikkuvan
            poliisin lakkauttaminen on tuonut kentälle lisäresursseja,
            on käytännössä näkynyt,
         
         
         miten poliisin vasteajat ovat kehittyneet syrjäseuduilla
            hallintouudistuksen myötä — hallitushan
            väittää, että hallintouudistus
            on vahvistanut poliisiyksiköiden toimintakykyä,
         
         
         miten hallitus on varautunut harjoittamansa kriminaalipolitiikan
            seurauksiin, kun rikostutkinta on muuttumassa pitkälti
            rikosten kirjaamiseksi ja
         
         
         miten hallitus korjaa tekemänsä virheet hätäkeskusuudistuksessa,
            jonka piti tuoda parannusta kansalaisten palvelutasoon?