Verotuksen keskeinen tehtävä on hyvinvointivaltion
            tehtävien hoitamisen kannalta riittävien verotulojen
            kerääminen. Yleisesti myös edellytetään,
            että verojärjestelmän tulisi olla tehokas
            ja oikeudenmukainen sekä perustua veronmaksukykyyn.
         
         
         Tällä vaalikaudella oikeistohallituksen veropolitiikka
            ja sen tulokset eivät toteuta hyvältä verojärjestelmältä edellytettäviä ominaisuuksia.
            Tulo-
            ja terveyserot ovat kasvaneet Suomessa merkittävästi
            viime vuosina. Tuloerojen kasvua on tapahtunut kaikissa läntisissä teollisuusmaissa,
            mutta Suomessa tilanne on muuttunut kuitenkin kaikkein selvimmin
            huonompaan suuntaan viime vuosina. Tuloerot eivät ole kasvaneet
            vain kaikkein rikkaimpien ja köyhimpien välillä,
            vaan erot ovat lisääntyneet myös rikkaimpien
            ja keskiluokan välillä. 
         
         
         Vuoden 1993 verouudistuksen ongelma on ollut se, että ansiotuloja
            on voitu siirtää kevyemmin verotetuksi pääomatuloksi.
            Tämä on saanut jatkua, mikä on mahdollistanut
            tuloerojen kasvun. Suurituloiset ovat pystyneet muuntamaan aiemmin
            korkealla rajaveroasteella verotetut ansiotulonsa lievemmin verotetuiksi
            pääomatuloiksi. Lisäksi hyvin varakkailla
            pörssin ulkopuolisten osakeyhtiöiden omistajilla
            on ollut mahdollisuus vaikuttaa tulojensa koostumukseen siten, että tuloja
            on siirretty yhä laajemmin pääomatuloverotuksen
            piiriin. Näin verotuksen progressiivisuus ja sen tulonjakoa
            tasoittava vaikutus on heikentynyt. 
         
         
         Viime vuosina erityisesti ylimpien tuloluokkien reaalisesti
            käytettävissä olevat tulot ovat kasvaneet
            nopeasti. Ylimmän suurituloisen kymmenyksen tulot ovat
            kasvaneet keskimäärin vuodessa moninkertaisesti
            pienituloiseen kymmenykseen verrattuna. Ylimmän yhden prosentin
            reaalitulojen kasvu on ollut kaikkein huiminta. Tulojen kasvusta
            huolimatta keskimääräiset veroasteet
            ovat laskeneet ylimmissä tuloluokissa. Keskeinen selitys
            tuloerojen kasvuun on ollut ylimpien tuloluokkien tulojen koostumuksen muutos.
            Ansiotuloja on muutettu keveämmin verotetuiksi pääomatuloiksi,
            ja suuri osa osinkotuloista on saatu verottomina. Nykyistä eriytettyä ansio-
            ja pääomatuloverotusta on pidetty hyvänä,
            koska pääomatuloverot ovat kasvaneet niin voimakkaasti.
            Pääomaverotulojen kasvun  yksi osatekijä on
            ollut se tosiasia, että ansiotuloja on alettu muuntaa pääomatuloiksi. 
         
         
         Hallituksen talouspolitiikka on osaltaan heikentänyt
            valtiontalouden tilannetta. Velkaantuminen on kasvanut voimakkaasti
            ja valtiontalous kääntynyt alijäämäiseksi.
            Verotusta on kevennetty hyvintointiyhteiskunnan kestävän
            rahoituksen kannalta  liian paljon, ja kevennykset ovat suosineet
            hyvätuloisia. Talouspolitiikan epäonnistumisen
            seurauksena verotusta on kiristetty vaalikauden lopulla tavalla,
            joka on heikentänyt erityisesti pienituloisten taloudellista
            asemaa. Suomi on siirtynyt tämän hallituksen aikana
            vauhdilla kohti tasaverojärjestelmää,
            jossa tuloista riippumatta maksetaan sama veroprosentti. 
         
         
         Harjoitettu veropolitiikka on johtanut siihen, että tuloihin
            sidottu progressiivinen verotus on keventynyt. Samaan aikaan kunnallis-
            ja energiaverot ovat kiristyneet. Samalla hyvinvointiyhteiskunnan
            tuottamien palveluiden hinnat ovat nousseet tuntuvasti. Lisäksi
            hallitus on kiristänyt kulutuksen arvonlisäveroa,
            josta pienituloiset joutuvat maksamaan suhteessa tuloihin nähden enemmän
            kuin suurituloiset. Työnantajien Kela-maksun poiston seurauksena
            energiaveroja nostettiin tämän vuoden alusta niin
            rajusti, että erityisesti sosiaaliturvan etuuksilla elävien
            ja lapsiperheiden sekä muiden palkansaajien ja eläketuloa
            saavien kotitalouksien toimeentulon edellytykset heikkenevät
            selvästi. 
         
         
         Tuloerojen kasvua on tapahtunut maan sisällä,
            kun työttömyysaste on korkeampi maan itä-
            ja pohjoisosissa. Työttömyyden myötä myös
            köyhyys on kasvanut viime vuosina. Tuloerojen kasvuun liittyy
            suhteellisen köyhyyden lisääntyminen,
            syventyminen ja pitkittyminen sekä terveyserojen kasvaminen.
            Köyhyysrajan alapuolella olevien lapsiperheiden määrä on
            tällä hallituskaudella kasvanut selvästi
            ja eläkeköyhyys lisääntynyt,
            eikä toimeentulotuen tasoa ole nostettu. EU-kriteereiden
            mukaan maassamme on 900 000 köyhää tai
            syrjäytymisvaarassa olevaa ihmistä. Köyhyydestä uhkaa
            tulla pysyvä ilmiö, ja sen periytyvyys uhkaa kasvaa,
            ellei siihen puututa nopeasti riittävän tehokkain
            toimin. 
         
         
         Kansan kahtiajaon ehkäisemiseksi tarvitaan sekä vero-
            että sosiaalipoliittisia toimia. Pääomaveron
            korottaminen ja pääomaverojen oikeudenmukaisempi
            periminen tasaisi tulonjakoa. Kasvavia pääomaverotuloja
            voitaisiin käyttää esimerkiksi perusturvan
            parantamiseen ja/tai kunnallisverotuksen perusvähennyksen
            merkittävään korottamiseen. Nämä olisivat
            tehokkaita toimia köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämiseksi. 
         
         
         Vuonna 1993 pääomaveroksi päätettiin
            25 prosenttia. Lipposen ensimmäinen hallitus nosti pääomaveron
            28 prosenttiin vuoden 1996 alusta, ja Lipposen toinen hallitus nosti
            sen 29 prosenttiin vuoden 2000 alusta. Vanhasen ensimmäinen hallitus
            korjasi pääomaverotusta vuoden 2005 alusta. Pääoma-
            ja yhteisövero eriytettiin toisistaan. Pääomatulojen,
            kuten mm. korkojen, osinkojen, myyntivoittojen ja vuokrien, verokanta alennettiin
            samassa yhteydessä 28 prosenttiin ja yhteisövero-
            eli yritysverokanta 26 prosenttiin.
         
         
         Pääomatulojen verotuksen tiukentaminen vahvistaisi
            verojärjestelmän progressiota ja on siten perusteltua
            oikeudenmukaisuussyistä. Veronmaksukyky on suurin erityisesti
            suuria pääomatuloja saavilla. Pääomatulot
            ovat keskittyneet voimakkaasti suurituloisille, jolloin niiden korkeampi
            verotus lisää verojärjestelmän
            progressiota. Pienituloisilla ei pääomatuloja
            juurikaan ole. Pääomatuloista maksetaan vain valtionveroa.
            Henkilöt, joilla on vain pääomatuloja,
            eivät siten joudu maksamaan kotikuntaansa lainkaan kunnallisveroja.
            Pääomaveron jakamista kunnille yhteisöveron
            tapaan pitäisi jatkossa harkita. 
         
         
         Huhtikuussa 2010 Taloudellisen yhteistyön järjestö OECD
            varoitti eriarvoisuuden kasvusta Suomessa. Tuloerot ja eriarvoisuuden
            kasvu nähtiin uhkana Suomen hyvinvointimallille ja vaadittiin
            tarkistuksia eriytettyyn pääomatuloverotukseen. 
         
         
         Progressiivinen verotus, julkiset menot, sosiaaliturva,
            tulopolitiikka ym. vaikuttavat tulonmuodostukseen ja muovaavat tulonjakoa.
            Tuloerojen kasvu todennäköisesti jatkuu, ellei
            verotuksen suuntaa muuteta. Tuloerojen kasvu uhkaa pohjoismaista
            hyvinvointimallia, johon liitetään laaja sosiaaliturva,
            kattavat julkiset palvelut ja pienet tuloerot. 
         
         
         Sekä pääministeri että valtiovarainministeri ovat
            sanoneet kannattavansa pääomaveron kiristämistä,
            mutta hallitus ei ole antanut esitystä pääomaveron
            tiukentamisesta.