Perustelut
Yleistä
Valiokunta on tarkastellut selontekoa toimialaansa kuuluvilta
osin eli ympäristön ja maankäytön
sekä asuntopolitiikan osalta.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen siitä,
että metropolialueen merkitys koko maan ilmastopoliittisten
tavoitteiden toteuttamisen kannalta on mittava. Metropolin kehittäminen
on kansallinen etu, ja alueelle tulee luoda sellaiset yhteistyöjärjestelyt
ja kuntarakenteet, joiden kautta voidaan edistää päätöksentekoa asioissa,
joissa tarvitaan yhteistä, seudullista päätöksentekoa.
Valiokunta korostaa tarvetta tarkastella yhteisen päätöksenteon
tarvetta asian mukaan. Tarve rajautuu osin ydinmetropolialueelle,
osin 14 kunnan alueelle ja osin sitäkin laajemmalle alueelle.
Siten on tarpeen tarkastella asiakysymyksittäin, mitkä seudun
haasteet edellyttävät metropolialueen kuntarakenteiden kehittämistä ja
mitkä suppeamman tai laajemman alueen yhteistyön
kehittämistä.
Valiokunta korostaa, että myös ilmastopolitiikan
tavoitteet päästöjen vähentämisestä asettavat
vaatimuksia kestävän yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän
kehittämiseksi, joka edellyttää lähivuosikymmeninä muun
ohella mittavia raideliikenneinvestointeja. Tiheästi asutulla
metropolialueella on yhdyskuntarakenteen kestävyyttä kehittämällä mahdollista
saavuttaa erityisesti liikennejärjestelmäsuunnittelun
kautta mittavia päästövähennyksiä.
Selonteon johtopäätösten mukaan metropolialueen
verkostomaisen ja vapaaehtoisen yhteistyön perusongelmana
on kykenemättömyys yhteisiin päätöksiin
sekä sitovan, yhteisen päätöksentekojärjestelmän
puuttuminen ja yhteistyöjärjestelmien monimutkaisuus.
Valiokunta katsoo, että esimerkiksi kunta- ja palvelurakenneuudistusta
(PARAS) toteuttavien kaupunkiseutusuunnitelmien laatimisvelvoite
on kuitenkin käynnistänyt osaltaan myös
myönteistä kehitystä seudun yhteistyössä. Myös ns. HLJ 2011
-suunnitelmaa koskeva liikennejärjestelmäpäätös
on tarkoitus tehdä vuoden 2011 alussa.
Kovien maapoliittisten keinojen käyttämiseen
ei ole perinteisesti ollut kuntatasolla laajalti valmiutta eikä seudullisen
yhteistyön tiivistämiseenkään
aina poliittista tahtoa. Ilmapiiri on kuitenkin muuttunut ja monenlaista
selvitystyötä tehty ja luottamusta pyritty rakentamaan
yhteistyön keinoin. Neljä seudun yhteistyöhön
liittyvää uutta selvitystä, joista kolme
on kuntalähtöisiä, on vasta valmistunut.
Selvitykset koskevat Helsingin metropolialueen kansainvälistä kilpailukykyä,
kaksiportaista seutuhallintoa, Helsingin ja Vantaan yhdistymisen
etuja ja haittoja sekä kansainvälisiä kokemuksia
metropolialueista toimintaympäristöinä ja
hallintotasoina.
Valiokunta toteaa, että kasvaville metropolialueille
on kaikissa maissa tyypillistä monimutkainen hallinnollinen
rakenne ja hallinnollis-institutionaalinen sirpaloituminen, mikä todetaan selonteossa
viitatussa OECD:n raportissakin. Politiikkatoimien koordinaation
puute vaikeuttaa maankäytön ja liikenteen suunnittelua
sekä yhdyskuntarakenteen hajautumisen hallintaa. Tällainen
kehitys johtaa usein myös seudun sisäiseen epätasapainoon
suhteessa veropohjaan, julkisten palvelujen järjestämisvastuisiin
ja näitä koskevaan päätöksentekoon,
mikä korostaa muun ohella yhteisvastuullisen vuokra-asuntotuotannon
merkitystä. Muista maista saatavien mallien ja kokemusten
arvioiminen voi olla hyödyllistä haasteiden edellä kuvatun
yleisen luonteen vuoksi.
Valiokunta katsookin kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan
linjauksensa mukaisesti, että nykyistä sitovampaan
velvoitteeseen metropolialueen maankäytön, asumisen
ja liikenteen yhteensovittamiseen on perusteet, sillä maankäytön
suunnittelun keinoin voidaan lisätä ekotehokkuutta
ja saavuttaa merkittäviä päästövähennyksiä.
Kuntarakenteen vahvistaminen ydinmetropolialueella tai kehysalueella
ei yksinään ratkaise metropolialueen haasteisiin
vastaamista. Tarvitaan nykyistä sitovampaa yhteistä päätöksentekoa
koko seudun laajuisen näkökulman saavuttamiseksi
ja koko aluetta koskevien maankäytön, asumisen,
liikenteen ja ympäristön ongelmien ratkaisemiseksi.
Valiokunta yhtyy edellä esitettyyn viitaten näkemykseen
siitä, että metropolialueella tarvitaan erityisratkaisuja,
jotka edellyttävät sekä päätöksenteon
että lainsäädännön
kehittämistä. Tämä edellyttää olemassa
olevien yhteistyöorganisaatioiden hallinnon, päätöksenteon
ja tehtävien tarkastelua sekä huolellista arviota
yhteistyörakenteiden toimivuudesta ja kuntarakennemuutosten
eduista ja haitoista. Valiokunta korostaa tarvetta arvioida laajasti
erityisesti myös asukasvaikuttamisen ja osallistumisen
keinoja lähiympäristöä koskevaan
päätöksentekoon vaikuttamiseksi ja lähidemokratian
vahvistamiseksi näkökulman ja päätöksenteon
rakenteiden mahdollisesti muuttuessa seudullisemmiksi.
Valiokunta toteaa, että maankäyttö-
ja rakennuslakiin lisättiin vuonna 2008 säännös
pääkaupunkiseudun yleiskaavasta. Maankäyttö-
ja rakennuslain 46 a §:n mukaan Helsingin, Espoon, Vantaan
ja Kauniaisten kaupunkeihin laaditaan kuntien yhteinen yleiskaava.
Muutoksen perusteena oli erityisesti näkemys tarpeesta
velvoittaa pääkaupunkiseudun kuntia syvempään
yhteistyöhön maankäytön suunnittelussa
maankäytön, asumisen ja liikenteen haasteiden
yhteensovittamiseksi aikaisempaa paremmin. Kaksiportaista seutuhallintoa
selvittänyt työryhmä ehdottaa loppuraportissaan,
että Helsingin seudulle tulisi jatkossa laatia nykyistä maakuntakaavaa yksityiskohtaisempi
metropolikaava ja siihen sisältyvä liikennejärjestelmäsuunnitelma
sekä asuntotuotanto-ohjelma. Metropolikaava korvaisi sekä maakuntakaavan,
pääkaupunkiseudun yhteisen yleiskaavan että kuntien
yleiskaavat. Päätöksentekojärjestelmä edellyttää työryhmän
mukaan jatkoselvittelyä. Seudun kunnat eivät ole
vielä tehneet asiaa koskevia päätöksiä.
Valiokunta korostaa erityisesti tarvetta tiivistää metropolialueen
kuntien yhteistyötä maankäytön,
asumisen ja liikenteen haasteiden yhteensovittamiseksi yhteisen
valmistelun ja päätöksenteon kehittämisen
kautta. Tämä on mahdollista myös maakuntaliiton
toimintaa kehittämällä. Valiokunta pitää kuitenkin
ennenaikaisena ottaa kantaa mahdollisen metropolikaavan päätöksentekojärjestelmään
tai muuhun hallinnolliseen rakenteeseen.
Yhdyskuntarakenteen, maankäytön ja liikenteen
ohjaus
Helsingin seutu on eurooppalaisiin metropolialueisiin verrattuna
väljästi rakennettu. Alueen ydinalueiden rakenne
on tiivistynyt, mutta kokonaisuutena tarkastellen yhdyskuntarakenne
on hajautunut. Valiokunta korostaa tarvetta vastata ekotehokkuuden
haasteisiin yhdyskuntarakenteen ja liikennejärjestelmän
kehittämisessä. Yhdyskuntarakenteen hajautuminen
aiheuttaa huomattavia kustannuksia infrastruktuurin rakentamisessa
ja ylläpidossa sekä johtaa liikkumistarpeen ja
liikenteen kasvuun ja kasvihuonekaasupäästöjen
lisääntymiseen.
Asuntojen, työpaikkojen ja palvelujen sijoittuminen
vaikuttaa liikennetarpeeseen. Pääkaupunkiseudun
viime vuosikymmenien kasvu, joukkoliikenneyhteyksien kehittymättömyys
ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen ovat johtaneet erityisesti henkilöautoliikenteen
voimakkaaseen lisääntymiseen sekä joukkoliikenteen kulkutapaosuuden
supistumiseen. Työmatkat seudun sisällä ovat
pidentyneet ja vapaa-ajankin liikenne on kasvanut huomattavasti.
Vähähiilisen yhteiskunnan tavoite edellyttää kaikkien kasvihuonekaasupäästöjen
radikaalia vähentämistä, jolloin yksittäisten
päästölähteiden lisäksi
huomiota on kiinnitettävä yhdyskuntarakenteeseen
ja yleensä alueidenkäyttöratkaisuihin liittyviin
ilmastovaikutuksiin.
Liikenteestä peräisin olevien kasvihuonekaasupäästöjen
määrä aiheuttaa noin viidenneksen seudun
kokonaispäästöistä. Joukko-
ja kevyen liikenteen kulkutapaosuuden kasvattaminen on tärkeää.
Liikkumisen kysyntään ja kulkutavan valintaan
vaikutetaan merkittävästi maankäytön suunnittelun
ratkaisuilla. Maankäyttöä onkin tärkeää tiivistää entistä enemmän
hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle sekä kehittää toimivia
kevyen liikenteen verkostoja. Raideliikenteen kehittäminen
metropolialueella on yksi keskeisimmistä toimenpiteistä yhdessä riittävän poikittaisliikenteen
kehittämisen kanssa. Valiokunta korostaa, että raideliikenteen
varaan rakentuvan joukkoliikenteen menestyksellisen toteuttamisen
edellytyksenä on riittävän tiheä asemaverkosto,
riittävä palvelutarjonta sekä toimivat
liityntäliikenteen edellyttämät rakenteet
pysäköintimahdollisuuksineen. Joukkoliikenteen käyttöä edistävät
merkittävästi matkalippujen edullinen hinta, kulkuyhteyden
nopeus ja luotettavuus, lyhyet vuorovälit sekä hyvä laatutaso. Valiokunta
pitää järkevänä laajentaa
HSL-yhteistyön toiminta-aluetta.
Valiokunta pitää selonteon linjauksia myös tältä osin
hyvinä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota lisäksi siihen, että yhdyskuntarakenteen
osalta tulee nostaa esiin myös alueen vahvuudet, joita
ovat erityisesti nauhamainen joukkoliikenteen käytäviin
perustuva yhdyskuntarakenne ja nauhojen väliin jäävät
tärkeät vesistöt ja viheralueet virkistysalueina.
Valiokunta korostaa, että viheralueiden ja niiden välisten yhteyksien
säilymiseen sekä luonnon monimuotoisuuden ja kulttuurimaisemien
suojelemiseen on myös metropolialueella kiinnitettävä huomiota.
Uusien tutkimusten mukaan tiivis yhdyskuntarakenne turvaa tehokkaimmin
myös tärkeiden viheralueiden säilymisen,
mutta tämäkin edellyttää toteutuakseen
riittävää seudullista ohjausta. Myös
olemassa olevan hajarakentamisen tarpeet on huomioitava.
Yhteisvastuullinen asuntopolitiikka
Valiokunta toteaa, että asuntopolitiikassa on saavutettu
myönteistä kehitystä ja esimerkiksi valtion
ja Helsingin seudun kuntien välisessä asunto-
ja tonttitarjonnan turvaamiseksi tehdyssä aiesopimuksessa
luvatut toimenpiteet on lähes kokonaan toteutettu. Sen
sijaan Helsingin seudun 14 kuntaa ovat toteuttaneet sovittuja tavoitteita
vaihtelevasti. Vuokra-asuntotuotannossa ylitettiin aiesopimuksen
tavoite noin 200 asunnolla, mutta kokonaistuotanto jäi
runsaaseen puoleen tavoitteesta. Uusien asuntotonttien kaavoituksessa
tavoitteet lähes saavutettiin. Helsinki, Espoo ja Vantaa
saavuttivat tavoitteensa sekä vuokra-asunto- että tonttituotannossa.
Kehyskunnissa saatiin liikkeelle alle puolet vuokra-asuntotavoitteesta
ja runsas kolmannes kaavoitustavoitteesta.
Mainitusta myönteisestä kehityksestä huolimatta
ongelmana on metropolialueen ja erityisesti sen ydinalueen asumisen
kalleus ja kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen puute, joka vaikeuttaa
edelleen seudun työvoiman saantia erityisesti palveluammatteihin
ja vähentää seudun houkuttelevuutta muutenkin.
Asumisen kalleudesta ja yksin asuvien määrän
rakenteellisesta muutoksesta johtuen pääkaupunkiseudulla
on pulaa erityisesti pienistä asunnoista. Erityisen paljon kysyntää on
seudulle muuttaville tai asuntomarkkinoille ensimmäistä kertaa
tuleville sekä maahanmuuttajille sopivista kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista.
Asuntojen tarjonta erityisesti uustuotannossa ei myöskään
ota riittävästi huomioon asumisen erilaistuvia
tarpeita ja toiveita. Tavoitteena tulee olla väestöltään
ja toiminnaltaan monipuolisten asuinalueiden rakentaminen sekä segregaation
ehkäiseminen.
Valiokunta tukee selonteon linjausta kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon
riittävyydestä huolehtimisesta ja asuinalueiden
monipuolisuuden vahvistamisesta ja muista tähän
liittyvistä toimista korostaen tarvetta vahvistaa seudullisen
asuntopolitiikan yhteisvastuullisuutta. Maankäytön,
asumisen ja liikenteen yhteensovittamisen parantamiseksi asunto-
ja tonttituotantoa koskevat asiat on myös perusteltua käsitellä yhdessä koko
seudun kattavassa maankäytön, asumisen ja liikenteen
aiesopimuksessa.
Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelma
edellyttää myös yhteisvastuullisuutta
ja seudullisia toimia. Ohjelman toteuttamiseksi on laadittu valtion
ja suurimpien asunnottomuuskaupunkien, metropolialueella Helsinki,
Espoo ja Vantaa, väliset aiesopimukset, jotka sisältävät
konkreettiset toimeenpanosuunnitelmat käynnistettävine
hankkeineen ja muine toimenpiteineen. Määrällinen
tavoite (1 250 uutta asuntoa) tulee ylittymään.
Runsaasti yli puolet koko maan asunnottomista on pääkaupunkiseudulla,
erityisesti Helsingissä. Osa asunnottomuudesta on tilapäistä ja
lyhytaikaista, jonka ratkaisemiseen tarvitaan ensisijaisesti yleisiä asuntopoliittisia
toimia. Osa asunnottomista on pitkäaikaisia, vaikeasti
asutettavia, joiden asumisen onnistuminen edellyttää monimuotoista,
usein ympärivuorokautista tukea ja palveluja. Valiokunta
pitää selonteon linjausta pitkäaikaisasunnottomuuden
vähentämisohjelman jatkamisesta ja investointi-
ja käyttörahoituksen turvaamisesta tärkeänä,
sillä hyvistä tuloksista huolimatta ongelman poistumista
ei ole vielä varmistettu.