Perustelut
         
         Ympäristövaliokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan
            ja viitaten aikaisempiin lausuntoihinsa komission energia- ja ilmastopaketista
            (YmVL 7/2008 vp, YmVL 8/2008 vp, YmVL 9/2008
            vp ja YmVL 15/2008 vp) uudistaa niissä esittämänsä kannanotot
            ja painottaa yleisellä tasolla edelleen sitä näkemystä,
            että EU:n tulee jatkossakin toimia aktiivisen ilmastopolitiikan
            edelläkävijänä. Kansainvälisestä taloustilanteesta
            huolimatta ilmastonmuutoksen haasteisiin on vastattava tehokkailla
            toimenpiteillä, koska ilmastonmuutoksen pysäyttäminen
            nyt on huomattavasti halvempaa kuin siirtää toimenpiteet
            myöhäisempään ajankohtaan. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että hallitustenvälisen
            ilmastopaneelin IPCC:n arvio hiilidioksidin 445—490 ppm:n
            pitoisuustasosta ja noin kahden asteen lämpötilannoususta
            ei näyttäisi viimeisimpien tietojen mukaan toteutuvan,
            vaan lämpötilan nousu voi olla oletettua suurempaa.
            Uusimpien arvioiden mukaan hiilidioksidin tavoitetaso saatetaan
            jatkossa joutua asettamaan jopa 350 ppm:n pitoisuustasoon. Ilmastonmuutoksen
            haaste vaatii siten entistä mittavampia päästövähennyksiä tulevina
            vuosikymmeninä. Tämänkin vuoksi on tärkeää,
            että kasvihuonekaasupäästöt
            pystytään kääntämään
            mahdollisimman nopeasti selvään laskuun. 
         
         
         Valiokunta viittaa tässä myös uusiutuvista lähteistä peräisin
            olevan energian käytön edistämisen jatkokirjelmää koskevaan
            lausuntoonsa YmVL 28/2008 vp, päästökauppadirektiivin
            tarkistamisen jatkokirjelmää koskevaan lausuntoonsa
            YmVL 30/2008 vp sekä hiilidioksidin geologista
            varastointia koskevan jatkokirjelmän lausuntoonsa YmVL
            31/2008 vp.
         
         
         Keskeistä on saavuttaa aiemmin sovitut päästövähennystavoitteet
            toteuttava ratkaisu mahdollisimman nopeasti. Vaikuttavuuden varmistamiseksi
            valiokunta katsoo, että on tärkeää vahvistaa
            mekanismeja, joilla kaikki EU:n jäsenmaat saadaan käytännössä toteuttamaan
            päästövähennystoimet. Ilmasto-
            ja energiapaketin vaikutuksia tulee pyrkiä arvioimaan kokonaisuutena,
            koska paketin osat vaikuttavat toisiinsa ja toteutustavoilla on
            erilaisia vaikutuksia.
         
         
         Aikaisemmissa kannanotoissaan esittämänsä lisäksi
            valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota seuraaviin
            näkökohtiin.
         
         
         Valiokunta tukee ilmasto- ja energiapaketin perusrakenteiden
            säilyttämistä ehdotusten mukaisena ja
            myös -16 prosentin päästövähennystavoitetta.
            Taakanjakopäätöksen toimeenpano edellyttää Suomessa
            keskeisillä päästökaupan ulkopuolisilla
            sektoreilla merkittäviä päästöjen vähennystoimia.
            Vuonna 2020 päästökaupan ulkopuolisen
            sektorin kasvihuonekaasupäästöjen tulee
            olla noin 6 miljoonaa CO2-tonnia pienemmät kuin
            vertailutilanteessa vuonna 2005. Hallitus on tehnyt tarvittavista
            toimenpiteistä tarkemmat ehdotukset osana kansallista ilmasto-
            ja energiastrategiaaVNS 6/2008 vp. Pitkän
            aikavälin ilmastostrategia., jonka käsittelyn
            eduskunta on aloittanut.
         
         
         Valiokunta tukee myös edellä esittämäänsä viitaten
            tarvittaessa tehokasta siirtymistä 30 prosentin päästövähennysvelvoitteeseen.
            Sopimuksen voimaantulon sijasta EU:n ratifiointipäätöksen
            tulisi laukaista siirtyminen tiukempaan kansainvälisen
            sopimuksen mukaiseen velvoitteeseen. Viivytyksetön siirtyminen
            tiukempaan velvoitteeseen on perusteltua myös siksi, että siten tuetaan
            eurooppalaisen ympäristöteknologian kehittämistä ja
            käyttöönottoa ja vahvistetaan Euroopan
            kilpailukykyä.
         
         
         Valiokunta tukee riittävän joustavuuden turvaamista
            päästövähennysvelvoitteiden
            toimeenpanossa. Mekanismien hyödyntämismahdollisuuden
            kasvaminen voi olla perusteltua esimerkiksi siirryttäessä 30
            prosentin päästövähennysvelvoitteeseen.
            Joustavuus tulee kuitenkin turvata kunkin sektorin sisällä.
            Päästökauppasektorin ja sen ulkopuolisten
            sektoreiden välistä päästövähennysyksiköiden
            siirtoa ei tulisi hyväksyä, koska se voi aiheuttaa
            päästöoikeuksien hintaan epävarmuutta.
            Lisäksi lähtokohtana tulee edelleen olla hankemekanismien
            (JI, yhteistoteutus ja CDM, puhtaan kehityksen mekanismi) täydentävyys
            siten, että kotimaisin toimin on toteutettava vähintään
            50 prosenttia velvoitteesta.
         
         
         Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan myös nieluja
            koskevan epävarmuuden osalta ja katsoo, että niihin
            voidaan ottaa kantaa vasta sitten, kun laskentasäännöistä päästään
            sellaiseen yhteiseen lopputulokseen, että lukujen vertailu on
            tarkoituksenmukaista ja rooli osana kansainvälistä sopimusjärjestelmää arvioitavissa.