Perustelut
Valiokunta on tarkastellut hallituksen esitystä toimialansa
eli ympäristön ja ympäristövahinkojen
kannalta. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Valiokunta pitää perusteltuna hallituksen
esityksen lähtökohtaa rajata lain soveltamisala
kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisten riita-asioiden
käsittelyyn. Ryhmäkannetyöryhmä IV, johon
liittyy 5 eriävää mielipidettä ja
2 lausumaa, esitti ympäristövahinkojen sisällyttämistä lakiin,
mutta mietinnöstä saatu lausuntopalaute oli kielteistä.
Jos kuluttajansuojan alalla ja Ruotsin vastaavan lain soveltamisesta
saadut kokemukset osoittautuvat myönteisiksi, on myöhemmin
syytä harkita lain soveltamisalan laajentamista esimerkiksi
ympäristövahinkoihin. Periaatteessa ryhmäkannemahdollisuus
voisi parantaa haitankärsijöiden asemaa.
Keskeiset perusteet ympäristövahinkojen rajaamiseen
tässä vaiheessa lain soveltamisalan ulkopuolelle
liittyvät tarveharkintaan ja sopivan vastuuviranomaisen
puuttumiseen. Ympäristövahingot ovat monessa suhteessa
erilaisia kuin kuluttajasuhteessa aiheutuneet vahingot. Käytännössä esimerkiksi
suurin osa vuosittain määrättävistä ympäristövahinkokorvauksista
vesistön pilaantumisesta määrätään
ympäristönsuojelulain mukaisen luvan yhteydessä hallintomenettelyssä ns.
virallisuus- ja samanaikaisuusperiaatteiden mukaisesti. Tämä tarkoittaa,
että toiminnasta mahdollisesti aiheutuvat vahingot selvitetään
lupahakemuksen käsittelyn yhteydessä viran puolesta
ilman, että vahingonkärsijän tarvitsee
vaatia korvausta. Vahingonkärsijän vaatimukset
on näin suurelta osin kanavoitu hallintomenettelyyn eikä alioikeuteen,
mikä on vahingonkärsijän näkökulmasta
edullista. Tarvetta suoritus- tai vahvistuskanteelle ei ympäristöasioissa
ole samassa määrin kuin muissa asioissa, koska
haitankärsijöiden oikeussuoja laittoman toiminnan
lakkauttamista koskevien vaatimusten samoin kuin säännösten
ja määräysten noudattamista tarkoittavien
vaatimusten osalta on ohjattu hallintoviranomaisessa vireille pantavaan
hallintopakkoon. Vaatimuksen voi esittää yksikin
haitankärsijä tai säännöksissä tarkoitettu
järjestö.
Korvausvastuujärjestelmä on myös
toiminut pääosin hyvin. Käytännössä lyhytaikaisia,
vähäisiä haittoja saattaa jäädä korvaamatta,
koska ne kuuluvat pitkälti ympäristövahinkolain
ns. sietämisvelvollisuuden piiriin, eli ympäristövahinko
korvataan pääsääntöisesti
vain, jollei häiriön sietämistä ole
pidettävä kohtuullisena. Ryhmäkanteen
puolestaan on katsottu sopivan hyvin juuri vähäisiin
massavahinkoihin eli sadoille henkilöille aiheutuneeseen
identtiseen, määrältään
vähäiseen vahinkoon, jossa yksittäisen vahingonkärsijän
ei kannata ryhtyä oikeudellisiin toimiin.
Ryhmäkanteen vireillepano-oikeus ympäristöasioissa
on työryhmävaiheessa esitetty toteutettavaksi
siten, että ympäristöhallinto on keskeisessä asemassa
kanteen nostamisessa; toimivaltaiseksi viranomaiseksi ehdotetaan
alueellista ympäristökeskusta, kun kuluttaja-asiamiestä vastaava
viranomainen puuttuu. Asiantuntijakuulemisessa on tullut esiin,
että toimivallan antaminen alueelliselle ympäristökeskukselle
tai muulle ympäristöhallinnon viranomaiselle vaarantaisi
viranomaisen puolueettomuusvaatimuksen. Ympäristökeskuksilla
on jo nyt useita keskenään mahdollisesti ristiriidassa
olevia tehtäviä, joiden on nähty vaarantavan
viranomaistoiminnan objektiivisuutta. Muun muassa tästä syystä on
ympäristöhallinnosta annetussa laissa erikseen
säädetty siitä, että lakisääteisten
lupa- ja valvonta-asioiden hoito tulee järjestää siten, että asioiden
käsittelyn puolueettomuus varmistetaan. Viranomaiskantajakysymys
edellyttää siten uutta valmistelua.
Valiokunta toteaa, että oikeusministeriön
hallinnonalalla on määräraha (25.01.51;
260 000 euroa), jota saa käyttää muun
ohella avustuksiin ympäristövahingoista johtuvien
oikeudenkäyntien korvaamiseen sekä ympäristönsuojelua
koskevissa hallintoasioissa aiheutuneisiin tarpeellisiin edunvalvontakustannuksiin.
Avustusta voidaan suorittaa, jos asialla voidaan katsoa olevan tärkeää merkitystä
yleisen
ympäristönsuojelun edun kannalta tai huomattavaa
vaikutusta lukuisten henkilöiden oloihin eikä asianosaiselle tai
kantajalle aiheutuvia kuluja voida pitää kohtuullisina
ottaen huomioon hänen maksukykynsä. Valiokunta
pitää tätä määrärahaa
tässä vaiheessa riittävänä varmistuksena
mahdollisen vahinkotapauksen varalta ja katsoo, että avustusmahdollisuuden
olemassaolosta on syytä nykyistä paremmin tiedottaa.