Perustelut
Valiokunta yhtyen valtioneuvoston kantaan korostaa liikenteen
hiilidioksidipäästöjen vähentämisen
merkitystä. Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt
ovat Suomessa noin 11 Mt/a. Liikenteen osuus Kioton pöytäkirjan
tavoitteen mukaisesta kokonaispäästömäärästä 70,5
Mt/a on siten merkittävä ja erityiset
toimet päästöjen vähentämiseksi
tarpeen. EU-tasolla liikenteen päästöt
kasvavat nopeasti ja on todennäköistä,
ettei tavoitetta hiilidioksidipäästöjen
alentamisesta tasolle 120 g/km vuoteen 2010 mennessä saavuteta
ilman lisätoimia. Siksi komission direktiiviehdotusta on
pidettävä merkittävänä aloitteena,
jonka tavoitteita tulee tukea. Suomessa päästöjen kasvu
on ollut maltillisempaa, mutta päästövähennystoimet
ovat meilläkin tarpeen.
Valiokunta pitää tärkeänä määrätietoista
pyrkimystä painopisteen siirtämiseksi auton hankinnan
ja omistuksen verottamisesta auton käytön verottamiseen.
Suomen tulee toimia aktiivisesti tämän tavoitteen
hyväksymiseksi EU:ssa, vaikka veron toteutustapaa ehdotetulla
tavalla ei hyväksyttäisikään.
Valiokunta toteaa, että selvitysten mukaan Suomessa kannattaisi
EY-oikeudellisista ja hallinnollisista syistä muuttaa vuotuinen
ajoneuvovero hiilidioksidiperusteiseksi hankintaveron sijaan. Hankintaverosta
luopuminen on ongelmallista lähinnä valtiontalouden kannalta,
mutta siihen liittyy myös uhka ympäristön
kannalta, jos autokanta verosta luopumisen seurauksena kasvaa ja
päästötkin siten lisääntyvät.
Myös autoveron porrastamista päästötason
mukaan tulee harkita.
Ympäristönäkökulmasta hiilidioksidikomponentin
sisällyttäminen vuotuiseen ajoneuvoveroon olisi
huomattava edistysaskel, sillä nykyiseen käyttöveromalliin
ei sisälly ympäristöohjausta
lainkaan. Ympäristöohjauksen lisäämisellä on
myös laaja yleinen tuki. Valiokunta kiirehtii uudistuksen
toteuttamista.
Komission autoteollisuuden kanssa solmimat sopimukset autojen
hiilidioksidipäästötason alentamiseksi
eivät ole johtaneet myönteiseen kehitykseen. Autonvalmistajilla
ei ole tehokkaita keinoja ohjata myyntiä, ja hiilidioksidipäästötason
on todettu vaikuttavan kuluttajien ostopäätöksiin
vain vähäisessä määrin.
Suomessa ainoa ohjaava vaikutus on polttoaineen sisältämällä verolla,
mutta ero suuri- ja pienikulutuksisen auton välillä ei
ole niin suuri, että ohjauksella olisi suuri merkitys.
Ohjausvaikutus tehostuisi huomattavasti, jos myös muut
verot ja maksut porrastuisivat hiilidioksidipäästötason mukaan.
Ohjaus kannustaisi energiatehokkaampien autojen hankintaan myös
niitä, joilla vuotuinen ajomäärä jää pieneksi.
Suotuisten ympäristövaikutusten edellytyksenä on
kuitenkin se, ettei autokannan uusiutuminen samalla johda liikennesuoritteen
kasvuun. Lisäksi hiilidioksidiperusteinen verotus tulee
ulottaa koko autokantaan. Jos verotuksen piiriin otetaan vain uudet autot,
voi ohjausvaikutus jäädä pieneksi ja
syntyä jopa kannustimia pitää vanhoja
autoja käytössä entistä pidempään.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
myös siihen, että veroratkaisun harkinnassa tulee
ottaa huomioon myös aluepoliittiset ja sosiaaliset näkökohdat.
Huomioon tulee ottaa esimerkiksi se, että auton käyttäminen
on välttämätöntä alueilla,
joilla joukkoliikennettä ei ole ja kulkuyhteydet ovat hankalat.
Vähän ajavilla myös auton vuosittainen
kilometrimäärä on teknisesti mahdollista
ottaa huomioon yhtenä veroon vaikuttavana tekijänä.
Niin ikään tulisi harkita mahdollisuuksia ottaa
välttämättömästä auton
käyttämisestä aiheutuvat kustannukset
huomioon muussa, sosiaaliperusteisessa tukijärjestelmässä,
jottei muutos kohtuuttomasti vaikeuttaisi vähävaraisten
asemaa. Valiokunta kiirehtii myös biopolttoaineiden osuuden
lisäämistä liikennepolttoaineissa.