Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Toimintaympäristö muuttunut nopeasti
         
         Jätealan toimintaympäristö on viime
            vuosina muuttunut nopeasti. Ympäristövaatimukset
            ovat tiukentuneet ja jätteiden lajittelu ja kierrätys, biologinen
            käsittely ja energiana hyödyntäminen
            ovat lisääntyneet ja kaatopaikkojen määrä vähentynyt.
            Tuottajavastuu-periaatteen täytäntöönpano
            on muuttanut yhdyskuntajätehuollon perinteisiä toimintamalleja.
            Kuntien jätehuollon toimintoja on yhtiöitetty
            ja yksityisellä sektorilla on syntynyt monipuolisia palveluja
            tarjoavia ympäristöhuoltoyrityksiä ja
            jätteiden hyödyntämislaitoksia. Hyödynnettävän
            jätteen arvo on noussut ja hyvälaatuisesta jätteestä kilpaillaan. Jätelainsäädännön
            perusrakenteet ovat kuitenkin pysyneet ennallaan, mistä johtuen
            yhdyskuntajätehuollon vastuista, työnjaosta ja
            käsitteistä on eriäviä näkemyksiä.
            Viimeaikainen nopea kehitys on kiristänyt alan kilpailua
            ja aiheuttanut eri toimijoiden välille ristiriitoja. 
         
         
         Lakiehdotuksen tavoitteena on määritellä yksityisen
            yritystoiminnan ja kuntien vastuut ja oikeudet jätteiden
            käsittely- ja hyödyntämistoiminnassa
            yksiselitteisesti ja siten, että yksityisille ja kuntien
            toimijoille toteutetaan ennustettava ja vakaa toimintaympäristö.
            Valiokunta katsoo, että lainsäädännön
            selventäminen on perusteltua, koska tulkinnat kunnan vastuulle
            kuuluvista jätteistä vaihtelevat eri kunnissa
            suuresti. Erilaiset tulkinnat johtuvat lainsäädännön
            epäselvyydestä. Tämän ohella
            on todettava, että käytännön
            ratkaisut eri puolilla maata poikkeavat toisistaan, koska jätelaki
            mahdollistaa erilaiset kuljetusjärjestelyt. Niinpä sopimusperusteinen
            järjestelmä on käytössä 125
            kunnassa, kunnan järjestämä 105 kunnassa
            ja näiden yhdistelmä 70 kunnassa. Jatkuvat näkemyserot
            lainsäädännön soveltamisesta
            voivat vaikeuttaa paitsi jätehuollon käytännön
            toimintaa myös jätelainsäädännön
            ympäristötavoitteiden toteuttamista, ja siksi on
            perusteltua selventää lainsäädännön
            ongelmallisinta osaa nopealla aikataululla. Myös jätelainsäädännön
            perusteellisempi uudistaminen on tarpeen, mutta se vaatii vuosien
            valmistelun siten kuin edempänä esitetään.
            Nyt käsillä olevan hallituksen esityksen keskeinen
            muutos on elinkeinotoiminnassa syntyvien yhdyskuntajätteiden
            siirtyminen jätteen tuottajan vastuulle ja asumisessa sekä julkisessa
            palvelutoiminnassa syntyvien yhdyskuntajätteiden säätäminen
            kunnan vastuulle. 
         
         
          Ympäristöministeriö asetti kilpailuviraston aloitteesta
            työryhmän selvittämään
            yhdyskuntajätehuollon vastuu- ja kilpailukysymyksiä ja
            tekemään tarpeelliset ehdotukset epäkohtien
            poistamiseksi. Hallituksen esitys perustuu tämän
            ns. pelisääntö-työryhmän
            ehdotukseenNs. PESÄ-työryhmän mietintö,
            ympäristöministeriön moniste 153, Helsinki
            2005.. Lähtökohtana on jätehuollon
            järjestämisvastuun jakaminen selkeästi
            kolmeen ryhmään: 1) asumisessa syntyvät
            ja niihin rinnastettavat jätteet, joiden jätehuollon
            järjestäminen on kunnan vastuulla, 2) elinkeinotoiminnan
            jätteet, joiden jätehuollon järjestäminen
            on jätteen tuottajan vastuulla, ja 3) tuottajavastuun piiriin
            kuuluvat jätteet, joiden jätehuollon järjestämisestä vastaavat
            tuotteiden valmistajat, maahantuojat ja pakkaajat. 
         
         
         Pelisääntötyöryhmän
            perusteellisessa mietinnössä esitetään
            kolmiosaisen perusratkaisun lisäksi suosituksia ja ehdotuksia
            jätehuollon eri toimijoiden roolien selkeyttämiseksi
            kiinnittäen huomiota erityisesti kilpailu- ja hankintalainsäädännöstä johtuviin
            rajoituksiin. Kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden
            odotetaan jatkavan kapasiteettinsa puitteissa elinkeinoelämän
            tuottamien jätteiden käsittely- ja hyödyntämispalvelujen
            tarjontaa kunnan yleisen toimialan puitteissa. Kuntien tulee harkita,
            missä määrin niiden on tarpeen jatkossakin
            osallistua yleisen toimialansa puitteissa tarvittavien jätehuoltopalvelujen
            järjestämiseen elinkeinoelämän
            tarpeisiin. Työryhmän käsityksen mukaan
            kunnallisten jätehuoltoyhtiöiden on pidättäydyttävä sellaisista
            menettelytavoista kilpailukäyttäytymisessään,
            jotka estävät kilpailevan tarjonnan synnyn. Suositukset koskevat
            myös esimerkiksi kunnallisten jätetaksojen rakenteen
            kehittämistä, taksapäätösten
            läpinäkyvyyttä, jätemaksun informatiivisuutta
            ja kohtuullisuutta.
         
         
         Valiokunta painottaa, että hallituksen esityksellä vahvistetaan
            samalla yksityisen ja kunnallisen yhteistyön perustaa,
            kun kummankin toimintaympäristön rajat määritetään
            selkeästi. Toimijoiden hyvää yhteistyötä tarvitaan
            kokonaisuuden hallitsemiseksi.
         
         
         Huomio jätteiden synnyn ehkäisemiseen ja hyödyntämiseen
         
         Valiokunta painottaa jätehierarkian merkitystä jätepolitiikan
            ohjaavana periaatteena. Keskeisenä tavoitteena tulee siten
            olla ensisijaisesti jätteen synnyn ehkäisy, sitten
            uudelleen käyttö, hyödyntäminen
            materiaalina, hyödyntäminen energiana ja viimekädessä loppukäsittely.
            Edistystä yleisellä tasolla jätteen synnyn
            ehkäisemisessä sen enempää kuin
            hyödyntämisessäkään
            ei ole saavutettu. Jätteiden synnyn ehkäisemisen
            ja kierrätyksen edistäminen edellyttää lainsäädännön
            ja sen keskeisten käsitteiden selkeyttämistä sekä laitosinvestointeja.
            Kestävän kehityksen tavoitteet ja kierrätysyhteiskuntaan
            siirtyminen edellyttävät suurta muutosta myös
            asenteissa ja lainsäädännössä.
            Uusien jätteiden käsittely- ja hyödyntämislaitosten
            investointikustannukset on arvioitu sadoiksi miljooniksi euroiksi
            seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kaatopaikat eivät enää ole
            ratkaisu jäteongelmaan, vaan jätteet tulee nähdä monimuotoisesti
            hyödynnettävänä materiaalina.
         
         
         Kiinteää yhdyskuntajätettä syntyi
            Suomessa vuonna 2004 noin 2,4 milj. tonnia kokonaisjätemäärän
            ollessa noin 65—70 milj. tonnia vuodessa. Kotitalouksissa
            syntyvä jätemäärä on
            noin 1,2 milj. tonnia vuodessa. Yksityiset yritykset toteuttavat
            kaatopaikkatoimintaa lukuunottamatta valtaosan asumisessa syntyvän
            jätteen ja siihen rinnastettavien jätteiden jätehuollosta. Kokonaisliikevaihdolla
            mitattuna, kun mukana ovat vain yli miljoonan euron liikevaihdon
            yritykset ja kunnalliset jätelaitokset, kunnallisten laitosten
            osuus vuonna 2004 oli 188 milj. euroa ja yksityisten 232 miljoonaa
            euroa. Kumpaankin liikevaihto-osuuteen sisältyy päällekkäisyyttä läpilaskutuksen
            vuoksi.
         
         
         Kansallisessa biojätestrategiassa on asetettu tavoitteet
            biohajoavan jätteen kaatopaikkakäsittelyn vähentämiseksi.
            EU:n kaatopaikkadirektiiviin (1999/31/EY) perustuvat
            tavoitteet kiristyvät vaiheittain siten, että kaatopaikoille
            sijoitettavan jätteen määrä,
            2,1 miljoonaa tonnia, on rajoitettava vuonna 2009 enintään
            miljoonaan tonniin. Vuonna 2016 kaatopaikoille voi sijoittaa enää 35 % biohajoavan
            yhdyskuntajätteen määrästä eli
            noin 700 000 tonnia. Tavoitteeseen pääseminen
            edellyttää jätteen synnyn ehkäisyä ja
            jätemateriaalin hyödyntämistä sekä raaka-aineena että energiana.
            Vaatimusten kiristyminen edellyttää uusia investointeja.
         
         
         Myös pakkausjätteitä koskevat kierrätys-
            ja hyötykäyttötavoitteet kiristyvät
            edelleen. Lisäksi osittaisen tuottajavastuun käytännön
            toteuttaminen aiheuttaa edelleen tulkintaongelmia. 
         
         
          Jätteiden hyödyntämistä ja
            luonnonvarojen käytön tehokkuutta voidaan edistää luomalla
            uusiokäyttöön tarkoitettujen materiaalien
            markkinoille tasavertainen toimintaympäristö ja
            parantamalla jätehuollon kilpailun toimivuutta. Teollisuudella
            ja kaupalla on keskeinen rooli tuottajavastuuseen perustuvassa jätehuollossa,
            ja jätehuollon kokonaisvaltaisen suunnittelun mahdollistamiseksi
            on perusteltua siirtää jätteen tuottajille
            myös vastuu teollisuuden ja kaupan jätehuollosta.
            Tammikuussa 2007 julkaistussa ehdotuksessa valtakunnalliseksi jätesuunnitelmaksi vuoteen
            2016Valtakunnallista jätesuunnitelmaa valmistelleen
            työryhmän mietintö, Ympäristöministeriön
            raportteja 3/2007. kiinnitetään
            ansiokkaasti huomiota siihen, että jätteiden synnyn
            ehkäisy perustuu materiaalitehokkuuden parantamiseen sekä kierrätyksen
            edistämiseen muun ohella toimilla, jotka parantavat uusiomateriaalien
            kysyntää, ja selvittämällä taloudellisia
            ohjauskeinoja. 
         
         
          Valiokunnalle on esitetty, että lainmuutos lisäisi
            kuiva- ja polttokelpoisen jätteen keräilyyn erikoistuneita
            toimijoita ja edistäisi siten rinnakkaispolttoa. Rinnakkaispolttolaitosten
            toimitusten pitkäjänteisyys saattaisi kuitenkin
            vaihdella markkinatilanteen mukaan. Koska kaikki jäte ei ole
            rinnakkaispolttoon soveltuvaa, tarvitaan myös muutamia
            huonompilaatuisen jätteen polttoon sopivia laitoksia. Valiokunta
            korostaa, että jätteen energiahyödyntämistä lisättäessä on
            samalla huolehdittava siitä, että polttoon ei
            merkittävässä määrin
            ohjaudu kierrätykseen soveltuvaa jätettä ja
            että jätteen synnyn ehkäisemisen tavoitetta
            myös edistetään.
         
         
         Uudistuksen vaikutusten seuranta
         
         Asiantuntijakuulemisessa on esitetty hyvin erilaisia näkemyksiä lainmuutoksen
            vaikutuksista jätehuollon maksuihin ja kokonaiskustannuksiin
            yleensä. Valiokunta katsoo, että vastuusäännösten
            selkeyttäminen parantaa sinänsä mahdollisuuksia
            mitoittaa investoinnit tarpeen mukaan, mikä edistää toiminnan
            muodostumista kustannustehokkaaksi. Lisääntyvä kilpailu
            voi myös yleisesti laskea jätehuollon kustannuksia.
            Kustannusvaikutukset voivat lisäksi jäädä hallituksen
            esityksessä esitettyä vähäisemmiksi,
            esimerkiksi jos hintapaineet luovat kunnallisille jätehuoltoyrityksille
            kannusteen jatkaa palvelujen tarjontaa elinkeinoelämän
            jätehuollolle. Kunnalliset laitokset voivat edelleen hoitaa
            myös elinkeinoelämän yhdyskuntajätteitä sopimalla
            siitä jätteen tuottajan kanssa. Toisaalta lienee
            selvää, että yhteisölainsäädännön
            kiristyvistä hyödyntämisvaatimuksista
            aiheutuu painetta jätehuollon kustannusten nousuun tulevaisuudessa
            riippumatta jätteenkuljetusjärjestelmästä. 
         
         
         Lainmuutoksen ei ole arvioitu oleellisesti vaikuttavan syntymässä olevaan
            jätteenpolttostruktuuriin, vaikka epävarmuutta
            muutosvaiheessa joiltakin osin olisikin. Valiokunta painottaa tässä yhteydessä,
            että jätelain 13 §:n täsmentämisellä hallituksen
            esityksessä ehdotetulla tavalla mahdollistetaan pitkäaikaisten
            sopimusten tekeminen yksityisten ja kuntien kesken, kun kunnalla
            on selkeästi oikeus määrätä asumisessa syntyvän
            jätteen toimittamisesta kunnan järjestämään
            hyödyntämiseen tai käsittelyyn.
         
         
         Valiokunta toteaa, että ympäristölainsäädännön
            alan valvonta on nykyisin käytännössä pääasiassa
            ennakkovalvontaa. Tämä koskee myös jätehuollon
            toimintoja; kaikki toiminnot ovat joko luvan- tai ilmoituksenvaraisia.
            Muutos ei aiheuttane olennaista muutosta valvonnan kannalta, mutta
            jätehuoltoalan toimijoiden määrän kasvu
            itsessään lisää valvonnan tarvetta.
            Valiokunta korostaa, että jälkivalvonnan keinoin
            tulee varmistua siitä, että jätteenkuljetukset
            hoidetaan asianmukaisesti. Kuntien ympäristövalvonnan
            resurssien vähäisyys on kuitenkin yleisellä tasolla
            herättänyt huolta. Tästä syystä valiokunta
            edellyttää, että hallitus seuraa lain
            täytäntöönpanon vaikutuksia
            kiinnittäen erityistä huomiota valvonnan riittävyyteen (Valiokunnan
               lausumaehdotus 1).
         
         
         Jäteverolakia muutettava kiireellisesti
         
         Jäteverolain (495/1996) mukaan veroa maksetaan
            jätteestä, joka toimitetaan kaatopaikalle, jota
            pitää kunta tai joku muu kunnan lukuun tai jota
            pidetään pääasiassa toisten
            tuottamien jätteiden sijoittamista varten. Myös
            yksityiset kaatopaikat, joita pidetään pääasiassa
            toisten tuottamien jätteiden sijoittamista varten, ovat
            veronalaisia. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että jäteverolakia tulee kiireellisesti
            muuttaa siten, että jätteenkäsittelyn
            lopputuloksena syntyvästä lajittelujätteestä maksetaan
            jäteveroa riippumatta siitä, loppusijoitetaanko
            se kunnalliselle vai yksityiselle kaatopaikalle. Jätevero
            voi olla tehokas taloudellinen ohjauskeino. Jäteverokertymä kaatopaikalle sijoitettavasta
            jätteestä kuitenkin pienenee sitä mukaa
            kuin kaatopaikalle jätteen sijoittamista rajoitetaan kaatopaikkadirektiivin
            mukaisesti, joten verolla ei ole tulevaisuudessa asiallisesti huomattavaa
            merkitystä. Periaatteellisesti veron syrjimättömyys
            on kuitenkin kilpailuneutraliteetin turvaamiseksi tärkeää.
            Muutoksen käsittelyä ei saa hidastaa mahdollinen
            jäteverolain perusteellisempi muutostarve (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
         
         
         Jätelain kokonaisuudistus käynnistettävä viipymättä
         
         Valiokunta kiirehtii jätelain kokonaisuudistusta, jonka
            tarpeellisuuteen valiokunta on kiinnittänyt lausumallaan
            huomiota jo tuottajavastuusäännöksiä koskevasta
            hallituksen esityksestä antamassaan mietinnössä YmVM
            4/2004 vpHE 152/2003 vp — EV 39/2004
            vp.. Jätelainsäädäntö muodostaa
            vaikeasti säänneltävän kokonaisuuden,
            jossa olemassa olevalla lainsäädännöllä ja
            yhteisölainsäädännöllä on huomattava
            merkitys.
         
         
         Kuten edellä on todettu, jätehuollon toimintaympäristö on
            muuttunut ja vaatimukset tiukentuneet nopeasti paljolti EU:n sääntelyn
            johdosta. EU pyrkii edistämään kierrätysyhteiskunnan syntymistä ja
            kiinnittämään aikaisempaa enemmän
            huomiota jätteen synnyn ehkäisemiseen. Vaikka
            jätteiden keräyksestä ja kuljetuksesta voidaan
            päättää kansallisesti, jätteen
            määritelmä ja jätehierarkia
            ovat yhteisön pakottavaa lainsäädäntöä,
            joka osaltaan rajaa kansallista liikkumavaraa. Jätedirektiivi
            on parhaillaan uudistettavana, kun komissio on joulukuussa 2005 antanut
            ehdotuksen direktiiviksi jätteistäKOM(2005)667
            lopullinen — U 55/2006 vp — YmVL 49/2006
            vp.. Direktiivissä ei ehdoteta muutosta jätteen
            määritelmään. Sen sijaan ehdotetaan
            täsmennettäväksi, millä edellytyksillä tuotantoprosessissa
            syntyvää ainetta tai tuotetta pidetään
            sivutuotteena jätteen sijaan sekä sitä,
            milloin jäte lakkaa olemasta jätettä. 
         
         
         Tuottajavastuusääntelyn täytäntöönpano
            on myös edelleen keskeneräistä ja vakiintumatonta.
            Pakkauksia koskevaa osittaista tuottajavastuuta tulee pyrkiä selventämään.
         
         
         Taloudellisella ohjauksella on jätealalla huomattava
            merkitys jäteverolain ohjauksen kautta. Kuten edellä esitetystä ilmenee,
            jäteverolakia tulee viivytyksettä muuttaa verokohtelun
            syrjivyyden poistamiseksi. Jäteverotusta ja jätealan
            taloudellista ohjausta tulisi kuitenkin tarkastella kokonaisuutena,
            jotta vältytään päällekkäiseltä tai
            ristiriitaiselta ohjaukselta. 
         
         
         Edellä esitettyyn viitaten on ilmeistä, että jätelain
            kokonaisuudistus muodostaa vaikean kokonaisuuden, jonka toteuttaminen
            on osittain riippuvainen yhteisölainsäädännön
            tarkistuksen aikataulusta ja tulee viemään useita
            vuosia. Valiokunta korostaakin, että uudistus tulee näistä syistä käynnistää viipymättä
            (Valiokunnan
               lausumaehdotus 3).
         
         
         Valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen lakiteknisiä muutoksia
            siten kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa esitetään.