Perustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
            seuraavin huomautuksin. 
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on parantaa asumisoikeusasukkaan
            asemaa selventämällä käyttövastikkeiden
            määräytymisen perusteita ja parantamalla
            asukkaan tiedonsaantimahdollisuuksia sekä valvontaa seuraavilla
            olennaisilla muutoksilla:
         
         
         Lakiesityksen 16 a §:n 8 kohdassa ehdotetaan kiellettäväksi
            saman yhtiön omistamien asumisoikeustalojen kesken sellaisten
            hoitomenojen tasaus, joihin asukas voi itse vaikuttaa (hoitovastikkeiden
            tasauskielto). Voimassa olevan lain mukaan käyttövastike,
            joka jakautuu hoito- ja pääomavastikkeeseen, voidaan
            asumisoikeusyhteisön sisällä tasata eli
            käyttää sekä sen asumisoikeustalon,
            jossa asunto sijaitsee, että saman omistajan muiden asumisoikeustalojen
            menojen kattamiseen. Valiokunta pitää muutosehdotusta kannatettavana,
            sillä tasauskiellon johdosta asukkaat voivat vaikuttaa
            asuinkustannuksiinsa tehokkaammin esimerkiksi vedenkäyttöä tehostamalla
            tai huoneistojen lämpötilaa alentamalla. Ilman
            tasauskieltoa asukkaat eivät itse hyödy tällaisista
            tehostamistoimenpiteistään, mikä ei motivoi
            energiansäästöön. Useimmat asumisoikeusyhteisöt
            toimivat kuitenkin jo nykyisin siten, että ne eivät
            tasaa kustannuksia, joihin asukkaat voivat omalla toiminnallaan
            vaikuttaa. Muutoksella tämä hyvä käytäntö laajenee
            kaikkiin asumisoikeusyhteisöihin. Kiinteistöjen
            korjaustoiminnan ja asukkaiden asumiskustannusten ennakoitavan kehityksen
            vuoksi tasauskieltoa ei sovelleta kiinteistökorjauskustannuksiin.
         
         
         Lakiehdotuksen 16 d § parantaa asumisoikeuden haltijan
            tietojensaantioikeutta käyttövastikkeen määräytymisen
            ja sen tasaamisen perusteista, tasauksen vaikutuksesta käyttövastikkeeseen sekä käyttövastikkeilla
            kerättyjen varojen käytöstä yhteishallinnosta
            vuokrataloissa annetun lain mukaisesti. Asumisoikeusyhtiön
            on etukäteen laadittava käyttövastikkeen
            määräytymislaskelma (arviotieto) ja jälkikäteen
            käyttövastikkeen jälkilaskelma (toteumatieto)
            sekä talokohtaisesti että koko yhteisön
            osalta. Valiokunta katsoo, että muutosehdotus on välttämätön,
            jotta asukkaat voivat käytännössä tehokkaasti
            valvoa asumiskustannustensa muodostumisen perusteita. Sekä etu-
            että jälkikäteiseen erittelyyn velvoittaminen
            tehostaa seurantamahdollisuuden toteuttamista. Tärkeä on
            myös muutoksen tuoma mahdollisuus seurata nykyistä selkeämmin
            korjausvarauksen keräämistä ja käyttöä varattuun
            tarkoitukseen. Perusparannuksiin ja korjauksiin varautuminen pitkän
            tähtäimen suunnitelman mukaisesti varmistaa kiinteistöjen
            pitkäjänteisen kunnossapidon ja arvon säilymisen sekä asukkaiden
            asumiskustannusten tasaisen kehittymisen.
         
         
         Kilpailuttamisvelvollisuutta koskeva lakiehdotuksen 16 c § edellyttää,
            että palvelut kilpailutetaan toimittajatahosta riippumatta,
            mikäli hankinnan arvo ylittää julkisista
            hankinnoista annetussa laissa säädetyn 30 000
            euron rajan. Valiokunta pitää muutosta tarpeellisena,
            koska käytännössä on ollut epäselvää,
            tuleeko konsernin sisällä, mutta asumisoikeusyhteisön
            ulkopuolella tuotetut palvelut kilpailuttaa. Muutoksella ehkäistään
            mahdollisuus ylilaskutukseen ja varmistetaan, että myös
            konsernin sisältä ostetut palvelut ovat hinnaltaan
            kilpailukykyisiä.
         
         
         Valiokunta pitää perusteltuna myös
            lakiehdotuksen 16 e §:ää, jonka mukaan
            Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA valvoo asumisoikeustaloissa
            sijaitsevien huoneistojen käyttövastikkeiden määräytymistä.
            ARAlle annetaan oikeus saada asumisoikeustalon omistajalta tarkastettavakseen
            ja käyttöönsä kaikki valvonnan kannalta
            tarpeellisiksi katsomansa asiakirjat ja tallenteet sekä muut
            pyytämänsä valvonnan kannalta tarpeelliset
            tiedot ja selvitykset. Muutoksen tavoitteena on varmistaa, että käyttövastike on
            omakustannusperiaatteen mukainen eli asumisoikeusasumiseen ohjattava
            valtion tuki ohjautuu käytännössä asukkaille.
         
         
         Valiokunta pitää edellä esitettyjä muutoksia perusteltuina
            asumisoikeusjärjestelmän kehittämiseksi
            asukasdemokratiaa lisäävään
            suuntaan. Yksi asumisoikeusjärjestelmän perustavoitteista
            on asumiskustannusten kohtuullisuus, ja muutokset edistävät
            myös tämän tavoitteen toteutumista. Järjestelmän
            läpinäkyvyyttä ja kustannuskehityksen
            seurantamahdollisuutta parantamalla sekä valvontaa tehostamalla
            pyritään varmistamaan käyttövastikkeen
            omakustannusperiaatteen mukaisuus.
         
         
         Valiokunta toteaa, että asumisoikeusjärjestelmä on
            ollut olemassa 20 vuotta ja tilanne asuntomarkkinoilla on muuttunut
            tänä aikana huomattavasti. Järjestelmää on
            kehitetty ja erityisesti asukkaiden mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon
            on parannettu. Järjestelmän erityinen luonne omistusasumisen
            ja vuokra-asumisen välimaastoon sijoittuvana erityisenä,
            lähinnä pysyvyyssuojan antavana vuokra-asumisen
            muotona edellyttää jatkuvaa tasapainoilua tässä välimaastossa.
            Järjestelmän erityisluonteen johdosta on ymmärrettävääkin,
            että asukkaiden piirissä ilmenee suuria näkemyseroja
            tavoitetilasta. Esimerkiksi asumisoikeusasuntojen vastikkeiden tasoa ei
            tule verrata aravavuokratasoon, mutta ei myöskään
            vapaarahoitteiseen vuokratasoon, koska asumisoikeustalot saavat
            valtion tukea, mutta tuki asumisoikeustalojen lainoissa on vuokra-asuntotuotantoa
            pienempi. Vertailuvuokratason tulee siten asettua aravavuokratason
            ja vapaarahoitteisen vuokratason väliin, koska asumisoikeusjärjestelmässä on
            piirteitä molemmista. Näitä peruslähtökohtia
            ei välttämättä ole mahdollista
            olennaisesti muuttaa. Toisaalta on huomattava, että asumisoikeusasuntojen
            kysyntä on edelleen hyvin vilkasta ja asukkaat pääsääntöisesti
            tyytyväisiä asumismuotoon. Yli 55-vuotiaiden varallisuusrajoituksen
            poistaminen on lisännyt myös ikääntyneiden
            kiinnostusta asumisoikeusasuntoihin. Tärkeää onkin,
            että tuleville asumisoikeusasukkaille tarjotaan tarpeeksi
            tietoa tämän asumismuodon ominaisuuksista perusteettomien
            käsitysten syntymisen ehkäisemiseksi.
         
         
         Valiokunta pitää tärkeänä,
            että myös valtion tukema asumisoikeusasumisen
            malli säilyy yhtenä mahdollisena asumismuotona.
            Varsinkin kasvukeskuksissa tarve edistää kohtuuhintaista asuntotuotantoa
            ja joustavien asumismuotojen saatavuutta on suuri. Hallituksen esitykseen
            sisältyvillä muutoksilla voidaan edistää asumisyhteisön
            toiminnan läpinäkyvyyttä ja asukkaiden mahdollisuutta
            seurata asumiskustannusten määräytymisen
            perusteita sekä tehostaa valvontaa mahdollisten väärinkäytösepäilyjen
            selvittämiseksi. Valiokunta edellyttää,
            että muutosten vaikutuksia seurataan huolellisesti ja seurannan perusteella
            voidaan jatkossa arvioida, ovatko muutokset riittäviä asukasdemokratian
            yleisten kehittämistarpeiden kannalta ottaen huomioon asumisoikeusjärjestelmän
            erityispiirteet vuokra-asumisen ja omistusasumisen välimaastoon
            sijoittuvana mallina. Valiokunta kiinnittää myös huomiota
            tarpeeseen turvata ARAlle riittävät resurssit
            lain edellyttämän valvontatehtävän
            suorittamiseksi.
         
         
          Valtion tuella tuotettuja asumisoikeusasuntoja omistavat kunnat,
            yleishyödylliset yhteisöt ja asumisoikeusyhdistykset.
            Muulla rahoituksella rakennettuja taloja voivat omistaa myös
            muut osakeyhtiömuotoiset omistajat tai säätiöt,
            jos ne täyttävät laissa omistajille säädetyt
            edellytykset. On ilmeistä, että joidenkin toimijayhteisöjen
            yhteiskuntavastuuta voi luonnehtia selvästi toisia korkeammaksi.
            Viime aikoina keskustelua herättäneet asumisoikeusasuntojen
            omistukseen liittyvät järjestelyt ovat aiheuttaneet
            tarpeen varmistaa, että voimassa oleva asumisoikeusjärjestelmään
            sovellettava lainsäädäntö muodostaa
            kokonaisuuden, joka turvaa valtion tuen oikean kohdentumisen, kilpailuneutraliteetin
            säilymisen ja asumiskustannusten kohtuullisuustavoitteen
            toteutumisen muun muassa omakustannusperiaatteen kautta. Valiokunta
            toteaa edelliseen viitaten selvittävänsä erikseen
            yleishyödyllisyyssäännösten
            luovutus- ja tuloutusrajoitusten riittävyyttä sen
            varmistamiseksi, että hyödystä omistajalle
            voidaan tulouttaa vain omistajan sijoittamille varoille laskettava
            kohtuullinen tuotto.