Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Valiokunta toteaa, että esityksen tarkoituksena on
panna täytäntöön meriympäristöpolitiikan puitteista
annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2008/56/EY
(meristrategiadirektiivi) muuttamalla vesienhoidon järjestämisestä annettua
lakia (1299/2004), jäljempänä vesienhoitolaki.
Meristrategiadirektiivi on puitedirektiivi, jonka tavoitteena on
Euroopan merien hyvän tilan saavuttaminen vuoteen 2020
mennessä. Direktiivi velvoittaa jäsenvaltioita
laatimaan merialueilleen kansallisen meristrategian ja sen toimeenpano-ohjelman.
Suomen kannalta merenhoidon järjestämisen yleisenä tavoitteena
on luoda puitteet Itämeren merellisen ympäristön
parantamiseksi ja hyvän tilan saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi
vuoteen 2020 mennessä. Valiokunta viittaa Itämeren haasteista
ja Itämeripolitiikasta annettua selontekoa koskevaan mietintöönsäYmVM
2/2010 vp — VNS 6/2009 vp korostaen,
että Itämeren ekologinen tila on hyvin heikko
ja vaatii kaikkien Itämeren valuma-alueeseen kuuluvien
valtioiden vesiensuojelun tehostamista. Valiokunta pitää oikeansuuntaisena
direktiivin tavoitetta kaikkia Itämeren rannikon EU-jäsenvaltioita
velvoittavista kansallista strategioista ja kansallisesta toimeenpano-ohjelmasta.
Meristrategiadirektiivin edellyttämä hyvä tila määritellään
koko Itämerelle, jonka rantavaltioista muut paitsi
Venäjä kuuluvat Euroopan unioniin. Alueellisessa
yhteistyössä painotetaan jo tehtyjen kansainvälisten
sopimusten merkitystä ja jo olemassa olevien rakenteiden
hyödyntämistä. Suomen kannalta direktiivin
institutionaalinen yhteistyörakenne tarkoittaa erityisesti Itämeren
merellisen ympäristön suojelusopimusta ja sen
puitteissa tehtävää yhteistyötä.
Valiokunta korostaakin HELCOMin hallinnollisten rakenteiden hyödyntämistä sen
varmistamiseksi, että direktiivin tavoitteiden saavuttamiseksi
vaadittavat toimenpiteet ovat johdonmukaisia ja että ne
koordinoidaan Itämerellä toimintasuunnitelman
mukaisesti yhteisellä lähestymistavalla.
Direktiivin panemiseksi täytäntöön
vesienhoitolakiin esitetään tehtäväksi
muutoksia, jotka koskevat yhteisesti vesien- ja merenhoitoa. Lisäksi
ehdotetaan säädettäväksi uusi
4 a luku, jonka säännökset koskisivat
merenhoidon järjestämistä, eri viranomaisten
tehtäviä merenhoidossa, merenhoitosuunnitelman
valmisteluun liittyviä toimia, seurantoja sekä merenhoitosuunnitelman
hyväksymismenettelyä. Esityksessä ehdotetaan
muutettaviksi myös ympäristönsuojelulakia
(86/2000), vesilakia (264/1961), merensuojelulakia
(1415/1994), Suomen talousvyöhykkeestä annettua
lakia (1058/2004) sekä viranomaisten suunnitelmien
ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista
annettua lakia (200/2005). Näihin lakeihin tehtävillä muutoksilla
pyritään siihen, että meren hyvän
tilan tavoite otetaan huomioon kunnallisissa ympäristönsuojelumääräyksissä,
ympäristö- tai vesilupia käsiteltäessä sekä tarkkailuvelvoitteissa.
Lisäksi säädettäisiin, että valtion
ja kuntien viranomaiset ottaisivat merenhoitosuunnitelman huomioon
muissakin omissa toimissaan.
Valiokunta huomauttaa, että lakiesityksellä ei luoda
suoraan toiminnanharjoittajia tai yksityisiä kansalaisia
koskevia sitovia velvoitteita vaan sillä ohjataan viranomaisten
suunnittelua. Merenhoitosuunnitelman tavoitteiden saavuttamiseksi
toiminnanharjoittajia ja kansalaisia koskevat mahdolliset velvoitteet
ratkaistaan aina kyseisen erityislainsäädännön
säännösten nojalla.
Valiokunta pitää välttämättömänä Itämeren suojelutoimien
koordinoinnin kehittämistä. Suomessa on asetettu
vesiensuojelulle tavoitteita lukuisissa tavoiteohjelmissa viime
vuosikymmeninä. Valtioneuvosto antoi vuonna 2002 Suomen Itämeren
suojeluohjelman, jonka tavoitteena on vähentää Itämeren
rehevöitymistä ja parantaa Itämeren luonnon
ja vesialueiden tilaa. Vuonna 2006 valtioneuvosto hyväksyi
periaatepäätöksen Vesiensuojelun suuntaviivat
vuoteen 2015 ohjaamaan erityisesti jo asetettujen vesisuojelutavoitteiden
saavuttamista sekä vastaamaan aiempien ohjelmien
jälkeen esille tulleisiin uusiin haasteisiin.
Vesiensuojelun suuntaviivojen keinot ja toimet tarkentuvat ja kohdentuvat vesienhoitosuunnitelmissa,
joissa otetaan huomioon myös alueelliset erityiskysymykset.
Valtioneuvosto hyväksyi vuonna 2009 Suomen viiden kansallisen
ja kahden kansainvälisen vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmat,
joita toimeenpanemalla on tarkoitus toteuttaa vesipolitiikan puitedirektiivissä (2000/60/EY)
asetettu tavoite pinta- ja pohjavesien hyvästä tilasta
vuoteen 2015 mennessä.
Hallitus antoi eduskunnalle selonteon Itämeren haasteista
ja Itämeripolitiikasta vuonna 2009, jossa linjataan hallituksen
toimia Itämeren merellisen ympäristön
parantamiseksi. Hallitus antoi myös vuonna 2010 Helsingissä pidetyssä Baltic
Sea Action Summit -tilaisuudessa oman sitoumuksensa Itämeren
tilan parantamiseksi. Hallitus sitoutui siihen, että kaikilla
toimialoilla ryhdytään tehostettuihin toimiin
Saaristomeren hyvän tilan saavuttamiseksi vuoteen 2020 mennessä ja
Suomi pyrkii ravinteiden kierrättämisen esimerkkialueeksi.
Lukuisten ohjelmien suojelutavoitteista huolimatta kansallisilla
vesiensuojelutoimenpiteillä ei ole käytännössä saatu
riittävästi vähennettyä Itämereen
tulevaa kotimaista kuormitusta, joka heikentää erityisesti
rannikon ja Saaristomeren tilaa. Valiokunta korostaa, että vesiensuojelun ohjausjärjestelmien
puutteet ovat liittyneet erityisesti koordinointiin, vaikutustenarviointiin
ja riittämättömiin kustannustehokkuusanalyyseihin.
Lakiehdotuksen mukaisesti Suomen rannikkoalueella on jatkossa
kaksi rinnakkaista suunnittelujärjestelmää,
joiden molempien tavoitteena on vesien ja meren hyvä tila.
Vesienhoitosuunnitelma ulottuu merialueella yhden meripeninkulman
päähän perusviivasta ja merenhoitosuunnitelma
rantaviivasta talousvyöhykkeen ulkorajalle. Valiokunta
pitää välttämättömänä suunnitelmien
erittäin tiiviistä integrointia, jotta mahdolliset
päällekkäisyydet ja ristiriitaisuudet tavoitteenasettelussa
ja toimenpiteissä vältetään.
Ympäristöministeriö laatii merenhoitosuunnitelman
yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön
ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Suomen
ympäristökeskuksella on keskeinen osa suunnitelmien
valmistelussa. Asianomaisilla elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksilla sekä muilla
toimivaltaisilla viranomaisilla on velvollisuus osallistua yhteistyöhön
omilla toimialueillaan. Valiokunta pitää keskeisenä sitä, että suunnitelmien
vaikuttavuutta ja tehokkuutta arvioidaan riittävästi
etukäteen.
Meristrategiadirektiivin lähtökohtana on sopeutuvan
hallinnan ja hoidon periaate, jonka tavoitteena on luoda ympäristön
hallinnasta ja hoidosta kokonaisuus, jossa jatkuvasti tarkkaillaan tavoitteiden
saavuttamista ja muokataan toimenpiteitä sen mukaan kuin
nähdään tarpeelliseksi. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
asianmukaisena. Arvioinnista, määrittelystä,
seurannasta ja tarkkailusta luodaan verkosto, jonka avulla voidaan
jatkuvasti olla selvillä ympäristön tilasta
ja pyrkiä mukauttamaan toimenpiteitä kulloisenkin
tilan edellyttämällä tavalla.
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksen toimeenpano
merkitsee viranomaisten tehtävien lisääntymistä.
Ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö ohjaavat
Suomen ympäristökeskusta ja ELY-keskuksia ja maa-
ja metsätalousministeriö ohjaa Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitosta.
Merenhoitosuunnitelmien laatiminen vaatisi hallituksen esityksen
arvion mukaan 6—8 henkilötyövuotta ELY-keskuksissa, ympäristöministeriössä ja
Suomen ympäristökeskuksessa. Valiokunta toteaa,
että myös Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen
työmäärä kasvaa esimerkiksi
merilintujen seurannan ja rannikkokalalajien osalta. Esityksen mukaan
kukin toimeenpanoon osallistuva organisaatio joutuu kohdentamaan
riittävät henkilöstövoimavarat
merenhoidon suunnittelun ja toimeenpanon tehtäviin.
Valiokunta toteaa, että ympäristöhallinnon vähenevät
voimavarat muodostavat ongelmia merenhoitoon liittyvien uusien tehtävien
hoitamisessa. Vaikka tarvittavan luonnontieteellisen tiedon osalta
pyritään käyttämään
olemassa olevien järjestelmien kautta saatavaa tietoa,
tarvitaan esimerkiksi Selkämerellä laajempaa meriympäristön
tilan seurantaverkkoa, samoin VELMU-hanke on kesken. Lisäksi
uusien tietorekisterien perustaminen ja niiden ylläpitäminen edellyttävät
määrärahojen kohdentamista näihin tehtäviin.
Valiokunta korostaa ympäristöhallinnon resurssien
nostamista riittävälle tasolle, jota lisääntyvien
tehtävien hoitaminen edellyttää.