Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on saattaa
            maankäyttö- ja rakennuslain sääntely, joka
            koskee rakennushankkeeseen ryhtyvän velvollisuuksia, rakennuksen
            suunnittelua ja suunnittelijoita, rakennustyönjohtoa, rakennuslupahakemusta
            ja rakennusvalvontaa, perustuslain 80 §:n vaatimusten
            mukaiseksi. Tarkoituksena ei ole muuttaa sääntelyä sisällöllisesti.
            Esitykseen sisältyy kuitenkin joitakin vähäisiä,
            lähinnä korjausrakentamisen erityispiirteitä korostavia
            muutoksia.
         
         
         Valiokuntakäsittelyssä on noussut keskusteluun
            kolme hallituksen esityksen välittömiin tai välillisiin
            vaikutuksiin liittyvää keskeistä teemaa:
         
         
         
            - suunnittelu- ja työnjohtotehtävien
               vaativuusluokat ja suunnittelijoiden ja työnjohdon kelpoisuusvaatimukset, 
            
 
            - nyt voimassaolevien kelpoisuuksien säilyminen
               sekä
            
 
            - rakentamisen laadun parantaminen erityisesti kosteus- ja
               homevaurioiden vähentämiseksi. Valiokunta käsittelee
               näitä kysymyksiä edempänä erikseen
               ja ehdottaa hallituksen esitykseen muutoksia, joilla varmistetaan
               halutun lopputuloksen toteutuminen sekä lain tasolla että alemmanasteisessa
               lainsäädännössä eli
               asetuksissa ja ohjeissa. Lisäksi valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan
               lausuntoon perustuen eräitä tarpeellisia täsmennyksiä hallituksen
               esitykseen.
            
 
         
         
         Suunnittelu- ja työnjohtotehtävien vaativuusluokat
            ja suunnittelijoiden ja työnjohdon kelpoisuusvaatimukset
         
         
         Nykyisin suunnittelu- ja työnjohtotehtävien
            vaativuusluokista säädetään
            maankäyttö- ja rakennuslain 123 §:ssä ja
            vaativuuden tarkemmat määräytymisperusteet
            sisältyvät rakentamismääräyskokoelman
            osan A2 alakohtaisiin ohjetaulukoihin. Lähtökohtaisesti
            suunnittelu- ja työnjohtotehtävien jakautuminen
            vaativuusluokkiin säilyy nykyisenkaltaisena. Hallituksen
            esityksen lakiehdotuksessa vaativuusluokista säädetään
            kuitenkin lain tasolla selkeämmin ja tarkemmat säännökset
            eri alojen suunnittelu- ja työnjohtotehtävien
            vaativuuden perusteista on tarkoitus antaa asetuksella. Lisäksi
            ohjetaulukoissa on tarkoitus määrittää nykyiseen
            tapaan alakohtaisesti vaadittava kelpoisuus muun muassa
            koulutuksen sisältöjen osalta, jolloin alakohtaiset
            erityispiirteet voidaan ottaa joustavasti huomioon. 
         
         
         Hallituksen esityksen lähtökohtana on muuttaa
            vaativuusluokkien keskinäistä suhdetta siksi,
            että nykyiseen vaativaan ja erittäin vaativaan luokkaan
            on käytännössä määrätty
            sinne kuulumattomia, vähemmän vaativia tehtäviä ja
            vastaavasti alan suunnittelijat ovat ymmärrettävästi pyrkineet
            hakemaan itselleen korkeimman luokan eli erittäin vaativa
            -tehtäväluokan pätevyyden. Alalla tapahtunut
            kehitys on siten tehnyt osaltaan tyhjäksi koko luokitusjärjestelmän,
            ja tarkoituksena on palauttaa alkuperäisen tarkoituksen
            mukainen tulkinta vaativuusluokkien välisistä suhteista.
            Inflatorisen kehityksen seurauksena on käytännössä oikeastaan
            vain tavanomaisia ja erittäin vaativia kohteita ja kymmenen
            vuotta voimassa ollut järjestelmä on tarkoituksensa
            vastaisesti kaventunut kaksiluokkaiseksi.
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena on palauttaa neliportainen
            vaativuusluokkajärjestelmä alkuperäisen
            tarkoituksensa mukaiseksi, jossa ylimmän vaativuusluokan
            kohteet ovat poikkeus eikä lähes pääsääntö.
            Ympäristövaliokunta ehdottaa hallituksen esityksen
            1. lakiehdotuksen 120 d §:n 3 momentin muuttamista siten,
            että nykyisin korkein suunnittelutehtävien vaativuusluokka
            "erittäin vaativa" muutetaan nimeltään
            "poikkeuksellisen vaativaksi", mikä ilmentää tarkoitusta
            muuttaa nykyistä, rapautunutta tulkintaa, jossa tarpeettoman
            suuri osa tehtävistä on sijoittunut ylimpään
            vaativuusluokkaan. Valiokunta pitää välttämättömänä esittämäänsä terminologista
            muutosta sen varmistamiseksi, että tavoiteltu tulkintamuutos
            käytännössä myös toteutuu.
         
         
         Vastaava muutos tehdään työnjohtotehtävien osalta
            120 b §:n 3 momenttiin.  Poikkeuksellisen vaativa -termi
            ilmentää paremmin sitä tavoitetta, että tähän
            ylimpään luokkaan sijoittuu erittäin
            pieni osa tehtävistä, noin 1—3 % kaikista suunnittelu-
            ja työnjohtotehtävistä. 
         
         
         Samassa rakennushankkeessa voi 120 d §:n 3 momentin
            mukaan olla eri vaativuusluokkiin kuuluvia suunnittelutehtäviä,
            kuten nykyisinkin, eikä yhden tehtävän
            määrittäminen poikkeuksellisen vaativaksi
            tee koko kohteesta poikkeuksellisen vaativaa. Esimerkiksi talotekniikan suunnittelutehtävät
            voivat olla kohteessa tavanomaisia, vaikka rakennesuunnittelu olisi
            vaativaa, tai päinvastoin. Samassa rakennushankkeessa voi
            myös työnjohtotehtävissä olla
            eri vaativuusluokkiin kuuluvia tehtäviä entiseen
            tapaan. 
         
         
         Eri alojen suunnittelutehtävän määräytymisestä säädetään
            1. lakiehdotuksen 120 d §:n 4 momentin valtuussäännöksen
            perusteella ympäristöministeriön asetuksella.
            Vastaavasti rakennustyön johtotehtävien vaativuusluokan
            määräytymistä koskeva valtuussäännös
            on 122 b §:n 5 momentissa. Ympäristövaliokunta
            katsoo, että ympäristöministeriön
            asetuksen sijaan tarkemmat määräykset
            vaativuusluokan määräytymisestä on
            tarpeen antaa valtioneuvoston asetuksella, koska määräytymisellä on
            välillisesti yleisempää merkitystä kelpoisuuksien
            kannalta. Käytännössä vaativuusluokkien
            keskinäisen suhteen muuttaminen tarkoittaa sitä,
            että suurin osa hankkeista sijoittuu tavanomaiseen tai
            vaativaan luokkaan, ja näin työmahdollisuudet
            näiden osalta lisääntyvät. Poikkeuksellisen
            vaativat suunnittelu- ja työnjohtotehtävät
            jäävät uudessa luokituksessa vähälukuisiksi.
            Valiokunta korostaa kuitenkin, että muutos ei merkitse
            sitä, että rakentamisen laadulliset vaatimukset
            vaativien kohteiden osalta heikkenisivät. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että asetukset ja alempi ohjeistus
            on valmisteltava yhteistyössä alan järjestöjen,
            koulutustahojen sekä kuntien rakennusvalvontaviranomaisten
            kanssa. Lähtökohtana on kelpoisuusvaatimusten
            säilyminen nykyisellä tasolla. Vain vaativuusluokkien
            keskinäisen suhteen muuttamisen kautta tapahtuu käytännössä muutosta.
         
         
         Valiokunta korostaa myös, että asetusten ja ohjeiden
            lisäksi sekä rakennusvalvonnan että alan
            toimijoiden ohjeistus ja koulutus on tarpeen yhtenäisen
            soveltamisen turvaamiseksi. Esimerkiksi FISE-pätevyystodistus
            tai lain edellyttämä koulutus ei sellaisenaan
            oikeuta hyväksymistä rakennushankkeessa toimijaksi,
            vaan tapauskohtainen päätösvalta on jatkossakin
            rakennusvalvontaviranomaisella samalla tavoin kuin nykyisen lain
            mukaan. Maankäyttö- ja rakennuslain sääntely
            on luonteeltaan yleistä ja joustavaa. Rakennusvalvontaviranomaisen
            hankekohtainen päätös on itsenäinen.
            Yhtenäiseen soveltamiskäytäntöön
            tulee kuitenkin pyrkiä, ja siksi koulutus ja ohjeistus
            on välttämätöntä.
         
         
         Kelpoisuusvaatimukset
         
         Hallituksen esityksessä suunnittelijoiden ja työnjohdon
            kelpoisuutta koskeva sääntely ehdotetaan nostettavaksi
            lain tasolle. 1. lakiehdotuksen 120 e § sisältää suunnittelijoiden
            ja 122 c § työnjohdon kelpoisuusvaatimukset neljään
            eri vaativuusluokkaan kuuluvissa suunnittelutehtävissä.
            Vaadittava kelpoisuus määräytyy riittävästä koulutuksesta
            ja kokemuksesta suhteessa tehtävän vaativuuteen.
            Kelpoisuusvaatimukset koskevat sekä rakennussuunnittelijaa
            ja erityissuunnittelijoita että vastaavaa työnjohtoa
            ja erityisalan työnjohtoa. Sisällöllisesti
            sääntely ehdotetaan säilytettäväksi
            ennallaan. Kelpoisuusvaatimukset ovat nykyisin voimassa olevan sääntelyn
            tavoin vähimmäisvaatimuksia.
         
         
         Ympäristövaliokunta korostaa, että kelpoisuusvaatimusten
            perusteista säädetään lainmuutoksen
            jälkeen laissa ja siihen perustuvissa ohjeissa nykyisten
            alemmanasteisesti säädettyjen vaatimusten mukaisesti.
            Kun poikkeuksellisen vaativia kohteita tulee luokitusjärjestelmään
            tehtävän muutoksen vuoksi olemaan nykyistä vähemmän,
            tulee myös tarve kelpoisuuden osoittamiseen poikkeuksellisen
            vaativien tehtävien osalta vähenemään.
         
         
         Ympäristövaliokunta korostaa, että poikkeuksellisen
            vaativien kohteiden suunnittelussa tarvitaan erityisosaamista ja
            siten näiden osalta tulee suunnittelijalta edellyttää ylempää korkeakoulututkintoa
            ja laissa määriteltyä riittävää kokemusta.
            Hankkeita, jotka määritetään
            poikkeuksellisen vaativiksi, tulee kaikista suunnittelutehtävistä olemaan
            erittäin vähäinen osa. Ne kuitenkin ovat
            joidenkin ominaisuuksiensa vuoksi niin vaativia, että on
            perusteltua edellyttää niissä ylempää korkeakoulututkintoa
            ja riittävän pitkää työkokemusta
            kuten nykyisinkin. Näiden kelpoisuusvaatimusten lieventäminen merkitsisi
            muutosta nykyiseen, rakentamismääräyskokoelman
            osan A2 sisältämään perusvaatimustasoon,
            mitä ei voida pitää tarkoituksenmukaisena.
            Valiokunta viittaa tässä yhteydessä myös
            erityisesti eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietintöön
            ja sen perusteella hyväksyttyihin eduskunnan lausumiin,
            jotka liittyvät rakennusalan pätevyysvaatimusten
            merkitykseen rakennusten kosteus- ja homeongelmien hallinnassa rakentamisen
            ja korjausrakentamisen laadun parantamiseksi. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että kun poikkeuksellisen vaativassa
            suunnittelutehtävässä kelpoisuusedellytyksenä on
            rakentamisen tai tekniikan alalla suoritettu ylempi korkeakoulututkinto sekä vähintään
            kuuden vuoden kokemus, ylemmällä korkeakoulututkinnolla
            tarkoitetaan myös ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja.
            Ammattikorkeakoululain 18 §:n mukaan ammattikorkeakoulussa
            voidaan suorittaa ammattikorkeakoulututkintoja ja ylempiä ammattikorkeakoulututkintoja.
            Ammattikorkeakoulututkinnot ovat korkeakoulututkintoja, ja ylemmät
            ammattikorkeakoulututkinnot ovat ylempiä korkeakoulututkintoja. 
         
         
         Poikkeuksellisen vaativissa työnjohtotehtävissä edellytetään
            kyseiseen tehtävään soveltuvaa, rakentamisen
            tai tekniikan alalla suoritettua korkeakoulututkintoa tai aiempaa
            ammatillisen korkea-asteen tutkintoa tai sitä vastaavaa tutkintoa
            sekä laissa määriteltyä riittävää kokemusta.
            Korkeakoulututkinnolla tarkoitetaan erityisesti ammattikorkeakoulututkintoa,
            kuten kyseiseen tehtävään soveltuvaa,
            rakentamisen tai tekniikan alalla suoritettua insinöörin
            (AMK) tutkintoa tai rakennusmestarin (AMK) tutkintoa. Poikkeuksellisen
            vaativia työnjohtotehtäviä tulee kaikista
            työnjohtotehtävistä olemaan erittäin
            vähäinen osa. 
         
         
         Valtaosassa työnjohtotehtäviä voi
            edellä mainitun kelpoisuuden omaavien lisäksi
            toimia myös henkilö, jolla on tehtävään
            soveltuva rakentamisen alalla suoritettu aiempi teknikon tai sitä vastaavan
            tutkinto ja laissa määritelty riittävä kokemus. 
         
         
         Nyt voimassa olevien kelpoisuuksien säilyminen
         
         Lähtökohtana on siis kelpoisuusvaatimusten
            säilyminen ennallaan. Hallituksen esityksen perustelujen
            mukaan (s. 16/I) suunnittelutehtävien ja työnjohtotehtävien
            vaativuusluokitussääntelyn ja siihen liittyvän
            kelpoisuusvaatimussääntelyn selkeyttäminen
            ja täsmentäminen voi kuitenkin vaikuttaa yksittäisen
            suunnittelijana tai työnjohtajana toimivan henkilön
            asemaan sitä parantavasti tai heikentävästi.
            Koska eri kunnissa sääntelyä on voitu
            soveltaa eri tavoin, voi toisissa kunnissa kelpoisuusvaatimusten
            soveltaminen väljentyä ja toisissa kiristyä.
            Ympäristövaliokunnan asiantuntijakuulemisissa
            on tuotu esiin huoli siitä, että kelpoisuusvaatimuksien
            muuttaminen poikkeuksellisen vaativien kohteiden osalta edellä esitetyllä tavalla
            veisi nykyisin erittäin vaativien tehtävien mukaisen
            pätevyyden (eli erittäin vaativia tehtäviä koskeva
            kelpoisuus) omaavilta suunnittelijoilta, rakennusmestareilta ja
            teknikoilta mahdollisuuden tehdä työtään
            entiseen tapaan. Perustuslakivaliokunta pitää lausunnossaan
            välttämättömänä,
            että ympäristövaliokunta selvittää sääntelyn
            vaikutuksia suhteessa nykyisiin kelpoisuusvaatimuksiin. Jos käy
            ilmi, että merkittävä määrä alalla
            nykyisin toimivista suunnittelijoista ja työnjohtajista
            menettäisi sääntelyn myötä kelpoisuutensa
            niihin tehtäviin, joita he ovat tähän
            asti asianmukaisesti tehneet, on sääntelyä muutettava
            esimerkiksi täsmentämällä vaativuusluokkia,
            lisäämällä siirtymäsäännöksiä tai
            muilla vastaavilla tavoilla.
         
         
         Ympäristövaliokunta on selvittänyt
            lainsäädännön vaikutuksia nykyisiin
            kelpoisuuksiin. Valiokunta toteaa ensin, että kun lähtökohtana yleisesti
            ottaen on vaatimustason säilyttäminen ennallaan,
            mitään laaja-alaisia vaikutuksia ei aiheudu. Lisäksi
            on merkityksellistä, että kun poikkeuksellisen
            vaativiksi tehtäviksi määritellään
            uuden lain mukaisesti hyvin harvat, poikkeukselliset suunnittelu-
            ja työnjohtotehtävät, työmahdollisuudet
            päinvastoin lisääntyvät, kun vaativiksi
            määritettyjen tehtävien määrä sen
            seurauksena kasvaa. Laaja-alainen huoli merkittävistä muutoksista
            tässä suhteessa on siten perusteeton.
         
         
         Valiokunnalle on esitetty huoli, että eräät suunnittelijat
            ja työnjohtajat lain voimaantullessa menettäisivät
            kelpoisuutensa nykyisiin töihinsä. Valiokunta
            korostaa, että lähtökohtana tulee olla,
            kuten yleensäkin pätevyyksien osalta lainsäädännössä on,
            että henkilöllä, jolla on tietty kelpoisuus
            (tutkinto ja kokemus), se säilyy voimassa samalla tavoin
            kuin kelpoisuudet alalla yleensä säilyvät. 
         
         
         Valiokunta pitää ensinnäkin hyvin
            tärkeänä, että uuteen järjestelmään
            siirtymiseen on riittävän pitkä siirtymäaika,
            joka mahdollistaa alan varautumisen uudistuneiden vaatimusten soveltamiseen.
            Asianmukainen voimaantuloaika lainmuutoksille on valiokunnan mielestä esimerkiksi
            1. elokuuta 2014. 
         
         
         Toiseksi valiokunta ehdottaa hyväksyttäväksi
            siirtymäsäännöksen, jolla varmistetaan
            se, että nykyisin erittäin vaativien kohteiden
            osalta pätevyysvaatimukset täyttävä suunnittelija
            ja työnjohtaja säilyttävät pätevyytensä edelleen.
            Vaikka on selvää, että tällaisia
            henkilöitä on lukumääräisesti
            vähän, on periaatteessa tärkeää varmistaa
            lähtökohta pätevyyden säilymisestä.
            Valiokunta viittaa tältä osin myös perustuslakivaliokunnan
            lausunnosta ilmenevään kannanottoon. 
         
         
         Ympäristövaliokunta ei pidä hyväksyttävänä sitä,
            että edes muutamat pätevät alan ammattilaiset
            menettäisivät mahdollisuutensa toimia tehtävissä,
            joita he ovat tähän asti asianmukaisesti tehneet.
            Tämä saattaisi koskea joitakin henkilöitä,
            jotka ovat käytännön kokemuksen kautta
            saavuttaneet ilman ylempää korkeakoulututkintoa suunnittelutehtävissä vaadittavan
            erityisosaamisen. Valiokunta painottaa, että poikkeuksellisen vaativissa
            työnjohtotehtävissä ei edellytetä ylempää korkeakoulututkintoa. 
         
         
         Valiokunnan ehdottamassa siirtymäsäännöksessä kelpoisuuden
            osoittaminen sidotaan rakennusvalvontaviranomaisen käytännössä tekemiin pätevyyden
            hyväksymisiin. Siirtymäsäännöksen mukaan
            tämän lain voimaantullessa kelpoisuusvaatimukset
            täyttävänä suunnittelijana ja
            työnjohtajana pidetään myös
            henkilöä, joka on ennen lainmuutoksen voimaantuloa
            rakennusvalvontaviranomaisen vastaaviin erittäin vaativiin tehtäviin
            hyväksymä ja jolla voidaan näin katsoa
            olevan tehtävän vaatimat edellytykset. 
         
         
         Siirtymäsäännöksen tarkoitus
            on varmistaa eräissä harvinaisissa mahdollisissa
            tilanteissa, että nykyisin pätevien henkilöiden
            kelpoisuus säilyy jatkossakin. Suurta tarvetta tälle
            ei pitäisi olla, sillä pääsääntöisesti
            kelpoisuudet säilyvät ennallaan.  Samalla valiokunta
            toteaa, että siirtymäsäännös
            ei muuta sitä nykyistä oikeustilaa, että aikaisempi
            hyväksyntä samassakaan kunnassa ei sellaisenaan
            ole peruste tulla hyväksytyksi suunnittelijaksi tai työnjohtajaksi.
            Rakennusvalvontaviranomainen toteaa kelpoisuuden kuhunkin tehtävään
            erikseen. Kenelläkään ei ole nyt eikä jatkossakaan
            subjektiivista oikeutta tulla hyväksytyksiOikeuskäytännön
            mukaan mahdollisuus ilmoitusmenettelyyn ei lievennä vastaavalta
            työnjohtajalta vaadittavia kelpoisuusehtoja eikä muodosta
            perustetta poiketa niistä. Aikaisempi hyväksyntä samassakaan kunnassa
            ei sellaisenaan perusta kelpoisuutta toimia vastaavana työnjohtajana
            uusissa hankkeissa (KHO t. 2174 2009). Oikeuskäytännössä on
            myös vahvistettu (KHO t. 2989 2004), että suunnittelijan
            kelpoisuusvaatimuksia ei ole pidettävä maankäyttö-
            ja rakennuslain 171, 172 ja 175 §:ssä tarkoitettuina
            rakentamista koskevina säännöksinä ja
            määräyksinä. Poikkeuksen myöntäminen
            suunnittelijan kelpoisuusvaatimuksista ei siten ole maankäyttö-
            ja rakennuslain 23 luvun säännösten
            perusteella mahdollista.. 
         
         
         Valiokunta toteaa tässä yhteydessä,
            että alalla käytössä oleviin
            ns. FISE-pätevyyksiin nykyisen kelpoisuuden säilymistä ei
            voida sitoa, sillä lainsäädäntö ei  tunnista  niitä,
            eikä  niihin siksi ole mahdollista laissa viitata.
            FISE on rakennus-, LVI- ja kiinteistöalan pätevyyksiä myöntävä,
            rakennusalan järjestöjen omistama ja hallinnoima
            osakeyhtiömuotoinen yritys. Sillä ei ole virallista,
            lainsäädännön tunnustamaa asemaa,
            joskin käytännössä FISE-pätevyydet
            ovat tunnettuja. FISE-pätevyydet eli FISE-rekisterissä olevat
            pätevyydet auttavat esimerkiksi rakennushankkeeseen ryhtyvää löytämään
            hankkeeseensa sopivan asiantuntijan. FISEn pätevyystodistusten
            määrä vaihtelee eri aloilla. Rakennusalalla
            toimivista suunnittelijoista ja työnjohtajista noin 10 %:lla
            on FISEn myöntämä AA-luokan pätevyystodistus.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan FISEssä pätevyysnimikkeitä on
            noin sata. Valtaosa, noin 70 % pätevyysnimikkeistä ja
            lähes kaikki pätevyystodistuksen myöntämisen
            edellytyksistä ovat FISEn kehittämiä ja
            määrittämiä. On myös
            mahdollista, että esimerkiksi AA-luokan pätevyystodistuksen
            on voinut saada henkilö, joka ei täytä maankäyttö- ja
            rakennuslain mukaisia kelpoisuusvaatimuksia.
         
         
         Valiokunta korostaa, että päätösvalta
            rakennushankkeessa toimijaksi hyväksymisestä on
            rakennusvalvontaviranomaisella. FISE-pätevyys ei sellaisenaan
            riitä hyväksymisen perustaksi. Kunnista saatujen
            tietojen mukaan FISE-pätevyystodistusten käyttö suunnittelu-
            ja työnjohtotehtävien kelpoisuuden arvioinnissa
            eräiden kuntien rakennusvalvonnoissa vuonna 2013 vaihtelee
            yleensä yhden ja viiden prosentin välillä ja
            on joka tapauksessa vähäistä. Valtaosa alan
            toimijoista osoittaa kelpoisuutensa rakennusvalvontaviranomaiselle
            tutkinto- ja koulutustodistuksin sekä kokemustodistuksin
            ja referenssein. Valiokunta korostaa, että näiden
            tietojen esilletuomisen tarkoituksena ei millään
            muotoa ole mitenkään väheksyä FISE-järjestelmää.
         
         
         Jatkossa myös FISE-pätevyyksien myöntämisessä tulee
            ottaa huomioon vaativuusluokkien välisten erojen tulkinnan
            palauttaminen alkuperäisen tarkoituksen mukaiseksi eli
            ylimmän luokan, poikkeuksellisen vaativien tehtävien
            rajautuminen erittäin harvoihin kohteisiin käytettäväksi.
            Poikkeuksellisen vaativien suunnittelutehtävien osalta
            kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja tarvittava
            kokemus. Ylemmän yliopistotutkinnon ohella ylempi ammattikorkeakoulututkinto
            on vaadittava tutkinto, sillä poikkeuksellisen vaativat
            kohteet edellyttävät erikoisosaamista. Poikkeuksellisen vaativien
            työnjohtotehtävien osalta kelpoisuusvaatimuksena
            on korkeakoulututkinto tai aiempi ammatillisen korkea-asteen tutkinto
            tai sitä vastaava tutkinto ja tarvittava kokemus. Ammattikorkeakoulussa
            rakentamisen tai tekniikan alalla suoritetun insinööritutkinnon
            ohella myös ammattikorkeakoulussa suoritettu rakennusmestarin
            tutkinto on lain tarkoittama korkeakoulututkinto. Poikkeuksellisen
            vaativissa erityisalan työnjohtotehtävissä edellytetään
            kyseisen työnjohtotehtävän erikoisosaamista.
            Valiokunta tähdentää, että tehtävien
            luokitusjärjestelmää, suunnittelijoiden
            ja työnjohdon kelpoisuutta koskevan sääntelyn
            läpiviemisen varmistamiseksi tarvitaan ohjeistusta ja koulutusta
            ja kaikkien alan toimijoiden yhteistyötä.
         
         
         Kosteus- ja homevaurioiden sääntely
         
         Rakentamisen laadun ongelmat ovat olleet viime vuosina toistuvasti
            esillä. Kosteus- ja homevaurioita esiintyy laajasti koko
            rakennuskannassa. Eduskunnan tarkastusvaliokunta katsoo mietinnössään
            TrVM 1/2013 vp, että rakentamisen laadussa ei
            ole tapahtunut parannusta ja rakennusten kunnossapidossa ja korjauskulttuurissa on
            edelleen merkittäviä puutteita. Tarkastusvaliokunta
            arvioi, että rakentamisen laadussa on aiempaa
            enemmän vaihteluja. Viime vuosikymmeninä tehdyillä rakentamisvirheillä on
            ollut suuri vaikutus nykyisiin kosteus- ja homeongelmiin, mutta
            myös uusissa rakennuksissa on ilmennyt kosteus- ja homevaurioita.
            Samoin rakenteilla olevissa hankkeissa on havaittavissa laiminlyöntejä,
            jotka edesauttavat ongelmien syntymistä. Tarkastusvaliokunnan
            mietinnön johdosta eduskunta hyväksyi 22.5.2013
            kannanoton, jossa on 14 erillistä lausumaa kosteus- ja homeongelmien
            ratkaisemiseksi. 
         
         
         Lausumassa numero 3 eduskunta edellyttää, että hallitus
            ottaa maankäyttö- ja rakennuslain sekä rakennusmääräyskokoelman
            muutosten valmistelussa rakennusten terveellisyyden paremmin huomioon.
            Lausuma edellyttää, että valmisteluun
            tulee sisältyä myös selkeät
            rakennusalan pätevyysvaatimukset, joiden avulla parannetaan
            alan osaamista ja lisätään pätevien
            asiantuntijoiden määrää. Lausumassa
            viitataan erityisesti käsittelyssä olevaan hallituksen
            esitykseen, jossa ei kuitenkaan sanallakaan viitata tähän
            lausumaan. Hallituksen esityksessä kuitenkin nimenomaan
            korjausrakentamisen erityispiirteiden huomioon ottaminen tapahtuu
            läpi suunnittelu-, rakentamis- ja valvontaprosessin.  Näin
            ollen myös kosteus- ja homevauriokorjausten erityispiirteet
            tulevat huomioon otetuiksi.
         
         
         Ympäristövaliokunta on hallituksen esitystä käsitellessään
            ottanut erityisesti huomioon mainitun lausuman ja toteaa, että olemassa
            olevan rakennuksen mahdollisiin terveyshaittoihin sovelletaan käytännössä terveydensuojelulakia.
            Maankäyttö-
            ja rakennuslaki tulee sovellettavaksi sitten, kun rakennushanke
            käynnistyy, eli esimerkiksi, kun korjausrakentamishanketta suunnitellaan
            ja kun se on rakennusvalvontaviranomaisen lupakäsittelyssä.
            Maankäyttö- ja rakennuslaki on kuitenkin keskeinen
            väline säännellä rakennusten
            suunnittelua ja rakentamisen valvontaa sekä suunnittelijoiden
            ja työnjohtajien pätevyysvaatimuksia,
            jotka kaikki osaltaan edistävät rakentamisen laadun
            varmistamista siten, että kosteus- ja homevaurioita ei
            syntyisi suunnitteluratkaisuista tai itse rakentamisesta johtuen.
         
         
         Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että kosteus-
            ja homevaurioiden hallitsemiseksi tarpeellinen sääntely
            sisältyy maankäyttö- ja rakennuslakiin,
            mutta lain laajan soveltamisalan ja yleisen kirjoitustavan vuoksi
            yksityiskohtaisempi sääntely näkyy vasta
            alemmanasteisissa säädöksissä.
            Lain tasolla säännökset on kirjoitettu
            yleiseen ja joustavaan muotoon, eikä esimerkiksi erityisvaatimuksista
            kosteus- ja homevaurioiden korjaustehtäviin säädetä lain
            tasolla erikseen. Vastaavasti rakennusvalvontaviranomaisen tapauskohtaisen
            harkintavallan johdosta erityisiä menettelyjä kosteus-
            ja homevaurioiden hallintaan voidaan edellyttää tarvittaessa,
            mutta erityismenettelyistä säädetään lain
            tasolla yleisesti mainitsematta erikseen kosteus- ja homevaurioiden
            kannalta tarpeellista erityismenettelyä. Maankäyttö-
            ja rakennuslaissa otetaan siten lain tasolla huomioon muiden huomioon
            otettavien tavoitteiden rinnalla kosteus- ja homevauriot, mutta
            tarkempi sääntely sijoittuu asetuksiin ja ohjeisiin.
         
         
         Valiokunta katsoo, että vaikka ei ole edellä mainituista
            syistä perusteltua säätää maankäyttö-
            ja rakennuslaissa erikseen lain tasolla kosteus- ja homevaurioiden
            korjaamisen pätevyysvaatimuksista, asetus- ja ohjetasolla
            tarvetta on ja joka tapauksessa hallituksen esityksessä olisi ollut
            asianmukaista käsitellä eduskunnan lausumaa perustellen
            mainittu lopputulema.
         
         
         Ympäristövaliokunta toteaa, että seuraavat maankäyttö-
            ja rakennuslain säännökset edistävät
            erityisesti terveellisyyden kannalta asianmukaista rakentamista
            sekä kosteus- ja homevaurioiden korjaamista.
         
         
         Kelpoisuusvaatimukset
         
         Lakiehdotuksen 120 d §:n mukainen suunnittelutehtävien
            vaativuusluokkien määräytyminen tapahtuu
            osaltaan rakennuksen terveellisyyteen liittyvien ominaisuuksien
            perusteella. Näin voidaan poikkeuksellisen vaikeassa kosteus-
            tai homevauriokohteessa myös edellyttää erityistä osaamista.
            Lisäksi 131 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan rakennusvalvontaviranomainen
            voi edellyttää, että rakennuslupahakemukseen
            liitetään myös pätevän
            henkilön laatima selvitys rakennuksen kunnosta. Tämä säännös
            ohjaa pätevyyden sääntelyn terveydensuojelulain
            piirissä olevaan pätevyysharkintaan, sillä rakennuslupavaiheessa
            edellytetty rakennuksen kunnon selvittäminen on tapahtunut
            terveydensuojelulain mukaisten vaatimusten mukaisesti ja pätevyysvaatimukset
            ovat siten terveydensuojelulakiin perustuvia. Tästä syystä rakennuslupamenettelyssä
            ei
            erikseen aseteta maankäyttö- ja rakennuslakiin
            perustuvia pätevyysvaatimuksia kunnon selvittäjälle.
            Hallituksen esityksen perustelujen mukaan (s. 33/I) henkilöllä tulee
            olla kunnon selvittämisen edellyttämä koulutus
            ja kokemus. Tätä sovellettaisiin esimerkiksi kosteuden aiheuttamien
            homevaurioiden selvittämisessä. 
         
         
         Lisäksi lakiehdotus sisältää vaativuusluokkiin
            perustuvat pätevyysvaatimukset pääsuunnittelijalle,
            rakennussuunnittelijalle, erityissuunnittelijalle, vastaavalle työnjohtajalle
            ja erityisalojen työnjohtajille. Näitä on
            tarkoitus täsmentää asetuksenantovaltuuksien
            perusteella kahdella asetuksella. Korjaus- ja muutostöiden suunnittelijalta
            edellytetään lakiehdotuksen 120 e §:n
            mukaan myös kokemusta korjausten tai muutostöiden
            suunnittelusta. Lisäksi 120 §:n mukaan suunnittelijoilla
            on oltava riittävät lähtötiedot
            suunnittelun perustaksi korjaus- ja muutostöiden kohteena
            olevasta rakennuksesta.
         
         
         Ympäristövaliokunta edellyttää,
            että kuntotutkijan kelpoisuusvaatimukset määritellään
            yksityiskohtaisesti ohjetaulukoissa yhteistyössä alan
            kanssa, siten kuin suunnittelijoiden ja työnjohtajien alakohtaiset
            kelpoisuudet perinteisesti ja jatkossakin määritellään. 
         
         
         Ympäristövaliokunta korostaa myös,
            että kosteusvaurioiden ja sisäilmaongelmien korjaussuunnittelijat
            muodostavat oman erityissuunnittelijaryhmänsä ja
            näiden kelpoisuudesta tulee säätää alemmanasteisissa
            säädöksissä ja ohjeissa erikseen.
            Kosteusvaurion korjaussuunnittelutehtävässä tulee
            siten edellyttää, että tutkinto sisältää opintosuorituksia
            erityisesti kosteusvaurioiden ja sisäilmaongelmien
            sekä rakennetekniikan alalta ohjetaulukon mukaisesti. Ohjetaulukot
            tulee valmistella yhteistyössä alan järjestöjen
            ja koulutustahojen kanssa. Vastaavasti kosteusvaurioiden ja sisäilmaongelmien
            korjausten työnjohtajat muodostavat oman erityisalojen työnjohtajaryhmänsä,
            jonka kelpoisuuksista tulee säätää erikseen.
         
         
         Kosteus- ja hometalkoot -toimintaohjelman yhteydessä on
            laadittu yhteinen koulutus- ja pätevöintisuunnitelma
            kosteus- ja homevaurioiden korjauksiin osallistuville rakennusten
            kuntotutkijoille, korjaussuunnittelijoille, työnjohtajille ja
            valvojille. 
         
         
         Ulkopuolisen tarkastuksen sääntely
         
         1.lakiehdotuksen 150 c §:n 1 momentin mukaan rakennusvalvontaviranomainen
            voi lupahakemusta käsitellessään tai
            rakennustyön aikana vaatia rakennushankkeeseen ryhtyvältä riippumattoman
            asiantuntijan lausunnon siitä, täyttääkö suunniteltu
            ratkaisu tai rakentaminen sille säädetyt vaatimukset.
         
         
         Ympäristövaliokunta viittaa rakentamisen laadun
            parantamistavoitteita ja kosteus- ja homevaurioiden asianmukaista
            korjaamista koskevaan keskusteluun tarpeesta kiristää alan
            pätevyysvaatimuksia ja ehdottaa momentin muuttamista siten,
            että riippumattomuuden ohella asiantuntijalta edellytetään
            pätevyyttä.
         
         
         Lakiehdotuksen 150 c §:n 2 momentin
            mukaan rakennusvalvontaviranomainen voi vaatia lausunnon esimerkiksi
            rakennuksen terveellisyyteen vaikuttavista toteutusmenetelmistä, joista
            ei ole aikaisempaa kokemusta. Ulkopuolista tarkastusta voidaan vaatia
            myös, jos rakentamisessa epäillään
            tapahtuneen virhe tai laiminlyönti, jonka vaikutuksia ei
            voida luotettavasti arvioida ilman ulkopuolista tarkastusta. 
         
         
         Ympäristövaliokunta ehdottaa 150 c §:n
            2 momentin täydentämistä siten, että ulkopuolista tarkastusta
            voidaan vaatia myös tilanteessa, jossa korjaus- ja muutostyössä havaitaan
            vaurioita ja rakenteita, joita ei ole suunnitelmissa otettu huomioon.
            Usein vasta korjaustyön tekemisen yhteydessä paljastuu
            vaurioita, joita ei pintoja aukaisematta ole voitu nähdä.
            Siksi tämä täydennys on kosteusvauriokorjausten
            onnistumisen edistämiseksi tarpeellinen lisäys.
         
         
         Erityismenettely kosteus- ja homevaurioidenkin hallintaan
         
         Lakiehdotuksen 150 d §:n mukaan rakennusvalvontaviranomainen
            voi edellyttää, että erittäin vaativassa
            rakennushankkeessa tehdään laadunvarmistusselvitys,
            asiantuntijatarkastus tai edellä mainittu ulkopuolinen
            tarkastus myös, jos kohteeseen liittyy erityinen riski
            siitä, että terveellisyyden tai rakennusfysikaalisen
            toimivuuden vaatimuksia ei saavuteta. Tätä erityismenettelyä voidaan
            vaatia sekä uuden rakennuksen rakentamisessa että korjaus-
            tai muutostyössä.
         
         
         Suojaussuunnitelma
         
         Lakiehdotuksen uuden 134 a §:n mukaan rakennusvalvontaviranomainen
            voi määrätä tarpeellisten erityissuunnitelmien
            laatimisesta. Hallituksen esityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan
            erityissuunnitelmia voivat olla myös sää-
            ja olosuhdesuojaussuunnitelma sekä kosteudenhallintasuunnitelma.
            Valiokunta korostaa näiden suunnitelmien merkitystä kosteus-
            ja homevaurioiden ennaltaehkäisemisen kannalta. Rakentamisen
            laadun parantamiseksi tulee nykyistä tehokkaammin varmistaa
            kohteen ja rakennustarvikkeiden suojaaminen kastumiselta. Ilman
            erillistä suunnitelmaa ja huomion kiinnittämistä asiaan
            suojaaminen jää usein tekemättä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että tarkastusvaliokunnan mainitun
            mietinnön perusteella eduskunnan hyväksymän
            lausuman 5 mukaan eduskunta edellyttää hallituksen
            ryhtyvän toimenpiteisiin muun ohella rakennustyömaiden
            kosteudenhallinnan parantamiseksi. Valiokunta toteaa lisäksi
            saamansa selvityksen perusteella, että rakennustyömaiden
            sää- ja olosuhdesuojaus kuuluu osana käynnissä olevan
            Suomen rakentamismääräyskokoelman osan
            C2, "Kosteus rakentamisessa" ja tätä koskevan
            oppaan uudistamiseen.  Työssä hyödynnetään
            eri kuntien rakennusvalvontojen kokemuksia ja käytänteitä sää-
            ja olosuhdesuojauksen parantamiseksi, kuten Oulun kaupungin rakennusvalvonnan
            ohjetta "Rakentamisprosessin kosteudenhallinta — rakennuttajan
            laatuvalinnat, suunnittelu, työmaatoteutus ja ylläpito 2013".
            Suojauksen kannalta keskeiseen tilaajaosaamiseen kiinnitetään
            huomiota myös valtakunnallisessa kosteus- ja hometalkoot
            -toimenpideohjelmassa. Lausuman toteuttamiseen liittyy myös
            valmisteilla oleva Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliitto RAKLI
            ry:n tilaajan ohje sekä kuntien tilaajaosaamiskierros osana
            Kosteus- ja hometalkoot -ohjelmaa.
         
         
         Kosteus- ja homevaurioiden sääntelyn kokonaisuus
         
         Ympäristövaliokunta toteaa, että tarkastusvaliokunnan
            mainitun mietinnön johdosta hyväksytyn eduskunnan
            kannanoton viimeisen kohdan mukaan eduskunta edellyttää hallituksen
            raportoivan kannanoton kohdissa 1—13 edellytettyjen toimenpiteiden
            toteuttamisesta ensimmäisen kerran vuodelta 2013 annettavassa
            hallituksen vuosikertomuksessa. Tässä yhteydessä tulee
            selvittää, miten uudis- ja korjausrakentamisen
            sekä rakennusten ylläpidon laatua voidaan parantaa merkittävästi
            ja mikä taho ottaa esille otettujen puutteiden korjaamisesta
            kokonaisvastuun.
         
         
         Ympäristövaliokunta on hallituksen esityksen
            käsittelyn yhteydessä saanut ympäristöministeriöltä pyytämänsä selvityksen
            siitä, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt mainitun tarkastusvaliokunnan
            mietinnön johdosta hyväksyttyyn eduskunnan kannanottoon
            sisältyvien lausumien toteutuksen osalta. Saamansa
            selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että lausumien
            toteuttaminen kuuluu osin muiden ministeriöiden toimialaan,
            mutta kaikkien lausumien osalta toimenpiteisiin on jo ryhdytty.
            Kokonaisraportointi lausumien toteutuksesta tullaan toteuttamaan
            hallituksen vuosikertomuksen yhteydessä. Valiokunta toteaa,
            että kokonaisraportoinnin arvioinnista vastaa
            tarkastusvaliokunta, jonka ehdotuksesta eduskunta hyväksyi
            mainitun kannanoton lausumineen.
         
         
         Ympäristövaliokunta kiinnittää lopuksi
            huomiota siihen, että osa rakennusten kosteus- ja homevaurioista
            aiheutuu käytönaikaisesta toiminnasta ja laiminlyönneistä.
            Rakennusten oikeanlaiseen käyttöön ja
            asianmukaiseen huoltoon on kiinnitettävä enemmän
            huomiota. Talotekniikka- ja rakennusautomatiikkajärjestelmien
            tarkastustoiminnan kehittäminen, ennakoivan huollon ja
            yleensä kiinteistönhoidon ja kunnossapidon parantaminen
            edistää rakennusten säilymistä terveellisenä.
            Esimerkiksi ilmanvaihtojärjestelmien toimivuudella, kunnossapidolla ja
            puhdistuksella on tärkeä merkitys rakennusten
            sisäilmaongelmien ehkäisemisessä. Maankäyttö-
            ja rakennuslain säännökset käytönaikaisista
            velvollisuuksista ovat vähäiset. Valiokunta korostaa,
            että maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisarvioinnissa
            tulee mahdollisimman pian selvittää kokonaisuutena
            mahdollisuudet lainsäädännöllä edistää kosteus-
            ja homevaurioiden ennaltaehkäisemistä ja kiinteistönhoidon
            tason parantamista ottaen huomioon myös käytönaikainen
            toiminta.
         
         
          Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta
         
         120 d §. Suunnittelutehtävien vaativuusluokat.
         
         Valiokunta ehdottaa ylimmän vaativuusluokan nimen muuttamista
            pykälän 3 momentissa erittäin vaativasta
            poikkeuksellisen vaativaksi siten kuin aikaisemmin on yleisperusteluissa
            esitetty. Lisäksi momentin sanamuotoa on teknisesti korjattu.
            Valiokunta ehdottaa lisäksi 4 momentissa olevaa valtuussäännöstä muutettavaksi
            siten, että valtuus annetaan ympäristöministeriön
            sijaan valtioneuvostolle. Tätä on pidettävä tarpeellisena,
            koska asetuksilla annettavalla tarkentavalla sääntelyllä on
            läheinen yhteys henkilöpätevyyksiin.
            Vaikka lain tasolla on riittävät perussäännökset
            ja tarkentava sääntely teknisluonteisempaa, voi
            sillä kuitenkin olla siten laaja-alaisempaa merkitystä,
            että valtioneuvoston taso on perusteltu.
         
         
         120 e §. Suunnittelijoiden kelpoisuusvaatimukset. 
         
         Valiokunta on muuttanut 3 momentin erittäin vaativan
            120 d §:n tavoin poikkeuksellisen vaativaksi. Lisäksi
            momentin loppuosan kokemusvaatimus on poistettu. Poikkeuksellisen
            vaativaan suunnittelutehtävään ei edellytettäisi
            kokemusta avustamisesta poikkeuksellisen vaativissa tehtävissä,
            koska sellaisia tehtäviä on käytännössä erittäin
            vähän.
         
         
         122 §. Vastaava työnjohtaja. 
         
          Valiokunta on tehnyt 1 momentin sanamuotoon teknisen korjauksen.
         
         122 b §. Rakennustyön johtotehtävien
            vaativuusluokat.
         
         
          Valiokunta on tehnyt pykälään 120
            d ja 120 e §:ää vastaavan
            muutoksen poikkeuksellisen vaativasta luokasta. Lisäksi
            valiokunta ehdottaa 120 d §:n tavoin 5 momentin asetuksenantovaltuuden
            muuttamista ympäristöministeriön
            asetuksesta valtioneuvoston asetukseksi 120 d §:stä ilmenevin
            perustein.
         
         
         122 c §. Työnjohtajan ja erityisalan työnjohtajan
            kelpoisuusvaatimukset. 
         
         
          Valiokunta on tehnyt pykälään 120
            d, 120 e ja 122 b §:iä vastaavan muutoksen poikkeuksellisen
            vaativasta luokasta.
         
         
         122 e §. Työnjohtajan ja erityisalan työnjohtajan
            hyväksyminen. 
         
         
          Valiokunta katsoo, että hyväksymisen peruuttaminen
            merkitsee niin voimakasta puuttumista työnjohtajan oikeusturvaan,
            että sen edellytyksenä tulee olla olennainen tehtävien
            laiminlyöminen tai muu vastaava syy. Valiokunta on lisännyt
            pykälään olennaisuusvaatimuksen ja kuulemisvelvoitteen.
         
         
         149 a §. Naapurin alueen käyttäminen.
         
          Valiokunta on perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten muuttanut
            pykälän vanhahtavan ilmaisun yleisemmin käytetyksi
            ilmaisuksi "muu kuin tilapäinen ja vähäinen".
         
         
         150 b §. Asiantuntijatarkastus.
         
          Valiokunta ehdottaa pykälän 4 momentin sanamuodon
            muuttamista täsmällisemmäksi.
         
         
         150 c §. Ulkopuolinen tarkastus. 
         
         Valiokunta on lisännyt pykälän 1
            momenttiin vaatimuksen asiantuntijan pätevyydestä ja
            2 momenttiin korjaus- ja muutostyön aikana havaitut
            vauriot tarkastuksen perusteeksi muuttaen momentin rakenteen 2-kohtaiseksi
            ja lisäten mainitun muutoksen uudeksi 2 kohdaksi. Muutokset
            on tältä osin perusteltu jo aikaisemmin yleisperusteluissa.
         
         
         150 d §. Erityismenettely. 
         
         Valiokunta ehdottaa 2 momentin poistamista ja sen rakennuskäytön aikaista
            velvoitetta koskevan sääntelyn sijoittamista uudeksi
            5 momentiksi. Hallituksen esityksen 3 momentista tulee näin
            uusi 2 momentti ja 4 momentista uusi 3 momentti. Näihin
            on tehty tekninen korjaus. Lisäksi valiokunta on poistanut
            pykälän 7 momentin asetuksenantovaltuuden tarpeettomana.
         
         
         151 §. Rakennuttajavalvonta.
         
          Valiokunta on täsmentänyt pykälän
            4 momentin sanamuotoa.
         
         
         153 §. Loppukatselmus.
         
          Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut, että pykälää on välttämätöntä täydentää
            150 §:n
            4 momentin ja 150 a §:n 3 momentin mukaisesti nimenomaisella
            maininnalla siitä, että katselmus voidaan toimittaa
            pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyissä tiloissa
            vain, jos se on välttämätöntä katselmuksen
            kohteena olevan asian selvittämiseksi. Tämä on
            edellytyksenä tavallisen lain säätämisjärjestyksen
            käyttämiselle. Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon viitaten tätä koskevan sääntelyn
            sisällyttämistä uudeksi 4 momentiksi.
         
         
         Edellisen johdosta hallituksen esityksen 4 momentti siirtyy
            5 momentiksi. Valiokunta on täsmentänyt momenttia
            muuttamalla "rakennusluvan" viittaukseksi "myönnettyyn
            lupaan", jolloin oikeustila ei muutu ja säännöstä voidaan
            nykyiseen tapaan soveltaa myös toimenpidelupiin ja maisematyölupiin.
         
         
         153 a §. Osittainen loppukatselmus.
         
          Valiokunta on muuttanut 153 §:n 4 momenttia vastaavasti "rakennusluvan"
            muotoon "myönnetyn luvan".
         
         
         Voimaantulo- ja siirtymäsäännös.
         
          Valiokunta ehdottaa voimaantulosäännöksen
            2 momentin poistamista. Sen mukaan rakennuslupahakemukseen tai muuhun
            lupahakemukseen, joka on tullut vireille ennen lain voimaantuloa,
            sovelletaan vanhaa lakia. Valiokunta katsoo, että on selkeintä soveltaa
            uutta lakia sen voimaantulosta alkaen kaikkiin tilanteisiin. Koska
            lain voimaantulo on tarkoitus ajoittaa vasta vuoden 2014 syksyyn,
            alan toimijoilla ja rakennusvalvontaviranomaisilla on riittävästi
            aikaa varautua muutoksiin, joten hallituksen esityksessä ehdotetulle ratkaisulle
            ei ole tarvetta.
         
         
         Poistettavan 2 momentin tilalle ympäristövaliokunta
            ehdottaa lisättäväksi yleisperusteluissa ehdottamansa
            siirtymäsäännöksen, jonka tavoitteena
            on varmistaa, että lain voimaantullessa kelpoisuuden poikkeuksellisen
            vaativien tehtävien suorittamiseen omaava suunnittelija
            tai työnjohtaja ei menetä kelpoisuuttaan niihin
            tehtäviin, joita hän on siihen asti asianmukaisesti tehnyt
            rakennusvalvontaviranomaisen hyväksynnällä.
            Aikaisempi hyväksyntä samassakaan kunnassa ei
            sellaisenaan ole peruste tulla hyväksytyksi suunnittelijaksi
            tai työnjohtajaksi. Rakennusvalvontaviranomainen toteaa
            kelpoisuuden kuhunkin tehtävään erikseen.