Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Eduskunta päättää valtion talousarviosta eli budjetista. Talousarvio tehdään joka vuosi.
Valtion talousarviossa suunnitellaan, miten valtio saa ja käyttää rahaa. Valtio saa rahaa esimerkiksi silloin, kun kansalaiset maksavat veroja.
Valtio voi käyttää rahaa esimerkiksi siihen, että kansalaiset saavat palveluita. Eduskunta päättää myös siitä, miten valtion omaisuutta ja velkoja hoidetaan.
Syksyllä eduskunta käy lähetekeskustelun eli keskustelee valtion talousarvioesityksestä. Sen jälkeen eduskunta lähettää talousarvioesityksen valtiovarainvaliokuntaan.
Valtiovarainvaliokunta käsittelee talousarviota ja voi ehdottaa siihen muutoksia. Valtiovarainvaliokunta tekee talousarviosta mietinnön. Se valmistuu yleensä joulukuussa.
Kun valtiovarainvaliokunnan mietintö on valmis, eduskunta keskustelee talousarvioesityksestä uudelleen. Kansanedustajat voivat ehdottaa, että talousarviota muutetaan. Eduskunta äänestää, tehdäänkö muutokset. Eduskunta saattaa äänestää muutoksista jopa satoja kertoja.
Eduskunta keskustelee talousarviosta monta päivää. Lopulta eduskunta päättää, miten valtion rahoja käytetään seuraavana vuonna.
Eduskunnan selkokielisille sivuille on myönnetty Selkokeskuksen selkotunnus.