Ympäristövaliokunta puoltaa hallituksen esitystä, jolla muutetaan uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä annettua lakia, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia ja luonnonsuojelulakia (YmVM 9/2025, HE 42/2025). Valiokunta puoltaa mietinnössään lakiehdotusten hyväksymistä muutettuna kiinnittäen huomiota erityisesti seuraaviin näkökohtiin.
Hallituksen esityksen tavoitteena on panna kansallisesti täytäntöön uusiutuvan energian tuotantoa koskevan ns. RED III -direktiivin säännökset, jotka liittyvät uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyjen organisointiin ja kestoon. Muutosdirektiivin keskeinen tavoite on korottaa uusiutuvan energian osuutta EU-tasolla 32 prosentista 42,5 prosenttiin vuodelle 2030.
Määräaikojen osalta vastaava sääntely on ollut jo voimassa EU:n väliaikaiseen asetukseen perustuen, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan pakotti EU:ta toimimaan tehokkaasti uusiutuvan energian käyttöönoton nopeuttamiseksi erityisesti Venäjän maakaasusta irtautumiseksi.
Hallituksen esitys liittyy kiinteästi vireillä olevaan aluehallintouudistukseen (HE 13/2025, YmVL 4/2025), jossa ehdotetaan perustettavaksi uusi Lupa- ja valvontavirasto, jolle ehdotetaan annettavaksi ympäristöllisiä tehtäviä myös tällä hallituksen esityksellä.
Lakimuutoksilla muutetaan muun muassa uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyille asetettuja määräaikoja, yhteyspisteviranomaisen roolia ja säädetään uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueiden nimeämismenettelystä.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupamenettelyistä ja eräistä muista hallinnollisista menettelyistä annetun lain uusiutuvan energian nopean kehittämisen alueiden nimeämistä koskevat säännökset on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan samaan aikaan kuin valtion aluehallinnon uudistusta koskeva lainsäädäntö eli 1.1.2026.
Miten asian käsittely jatkuu
Asian käsittely jatkuu seuraavaksi eduskunnan täysistunnossa. Täysistunto käsittelee asiaa hallintovaliokunnan mietinnön pohjalta.
Ensimmäisessä käsittelyssä päätetään lakiehdotusten sisällöstä. Lakiehdotuksen toinen käsittely voi olla aikaisintaan kolmen päivän kuluttua ensimmäisestä käsittelystä. Toisen käsittelyn pohjana on ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytty lakiteksti. Toisessa käsittelyssä päätetään vain lakiehdotuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä, eli sen sisältöön ei enää tässä vaiheessa voida puuttua.
Mietintö julkaistaan eduskunnan verkkosivuilla (julkaisu myöhemmin torstain aikana)