Lakivaliokunnan mietintö LaVM 9/2025 vp hallituksen esityksestä aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamiseksi (HE 204/2024 vp) on valmistunut.
Esityksessä ehdotetaan merkittäviä muutoksia rikoslain aserikoksia koskevaan sääntelyyn. Rikoslain 41 luku uudistetaan kokonaisuudessaan ja siihen sisällytetään uusi rangaistussäännös ampuma-aseen käsittelystä vakavan rikoksen tekemistä varten. Lisäksi törkeää ampuma-aserikosta koskevaan rangaistussäännökseen lisätään uusi ankaroittamis- eli kvalifiointiperuste. Myös rikosten rangaistuksia ankaroitetaan.
Lakivaliokunta pitää aserikollisuuden tehokasta torjuntaa tärkeänä ottaen huomioon rikollisuuden yleisesti vaarallinen luonne ja läheiset kytkökset järjestäytyneeseen rikollisuuteen ja laittomaan asekauppaan. Valiokunnan mukaan aserikollisuuteen ja sen muodostamiin uhkiin on perusteltua varautua ja puuttua aiempaa tehokkaammin ja tuntuvammin ottaen huomioon aserikollisuuden tilannekuva ja kehitysnäkymät. Lakivaliokunta puoltaa esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä eräin muutosehdotuksin.
Lakivaliokunta puoltaa esityksen ehdotusta siitä, että ampuma-aseen mukana pitäminen yleisellä paikalla tai kulkuneuvossa ilman oikeutta sellaisen aseen hallussapitoon lisätään törkeän ampuma-aserikoksen uudeksi kvalifiointiperusteeksi. Nykyisin tällainen teko on rangaistava perusmuotoisena ampuma-aserikoksena. Koska oikeus pitää ampuma-asetta hallussa perustuu viranomaisen myöntämään, tarkoin säänneltyyn ja valvottuun lupaan, voidaan katsoa, että luvattoman ampuma-aseen tahallinen mukana pitäminen yleisellä paikalla ilmentää valmiutta aseen rikolliseen käyttöön. Kyse on erityistä vaaraa ilmentävästä teosta, jolla voi olla vakavat seuraukset.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan hallitusohjelmaan perustuen törkeän ampuma-aserikoksen vähimmäisrangaistuksen korottamista neljästä kuukaudesta kahteen vuoteen vankeutta, jotta varmistetaan niistä tuomittavien vankeusrangaistusten pääsääntöinen ehdottomuus. Kyse on huomattavasta ja poikkeuksellisesta vähimmäisrangaistuksen korottamisesta, mutta lakivaliokunta on ehdotusta huolellisesti harkittuaan päätynyt pitämään sitä erityisin syin hyväksyttävänä. Valiokunta painottaa, että kyse ei ole ennakkotapauksesta, josta voisi tehdä yleistäviä johtopäätöksiä muiden rikosten rangaistusasteikkojen muuttamisesta.
Koska kyse on erityisesti törkeän ampuma-aserikosta koskevan rangaistussäännöksen osalta merkittävistä muutoksista, lakivaliokunta edellyttää, että niiden soveltamista, taloudellisia ja muita vaikutuksia sekä rangaistuskäytännön muotoutumista on seurattava tarkoin. Rangaistuskäytännön ja vaikutusten seurannasta tulee toimittaa lakivaliokunnalle selvitys vuoden 2030 loppuun mennessä. Valiokunta ehdottaa asiasta lausuman hyväksymistä.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Lue valiokunnan mietintö LaVM 9/2025 vp