Sivistysvaliokunnan mietintö hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta (HE 212/2024 vp) on valmistunut.
Perusopetuslakiin ehdotetut muutokset kohdistuvat kolmeen asiakokonaisuuteen, jotka ovat puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käytön rajoittaminen koulupäivän aikana, liikunnallisen elämäntavan edistäminen esi- ja perusopetuksessa sekä aluehallintovirastojen valvontatoimivallan lisääminen koulujen laillisuusvalvonnassa. Sivistysvaliokunta kannattaa hallituksen esitykseen sisältyviä lainmuutoksia. Mietintö sisältää vastalauseen.
Mobiililaitteiden käyttö kouluissa
Asiantuntijakuulemisten perusteella sivistysvaliokunta pitää välttämättömänä, että mobiililaitteiden käyttöä oppituntien aikana rajoitetaan lailla. Näin voidaan yhdenmukaistaa koulujen käytäntöjä merkittävästi ja siten lisätä oppilaiden yhdenvertaisuutta.
Sivistysvaliokunta ehdottaa hallituksen esityksen mukaisesti, että puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käyttö oppitunnin aikana sallitaan vain tiettyihin laissa säädettyihin tarkoituksiin. Lisäksi koulujen on annettava tarpeelliset järjestyssäännöt puhelimien ja muiden mobiililaitteiden käytöstä muulloin kuin oppitunneilla ja laitteiden säilytyksestä koulupäivän aikana.
Lainmuutosten tavoitteena on vahvistaa opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua mobiililaitteiden käyttöön koulupäivän aikana, parantaa oppilaiden keskittymistä opetukseen ja koulun muuhun toimintaan sekä vahvistaa opetukseen osallistuvan oikeutta turvalliseen opiskeluympäristöön. Lakimuutos kieltää oppimista häiritsevän mobiililaitteiden käytön, mutta mahdollistaa opettajan luvalla tapahtuvan oppimiskäytön sekä mobiililaitteen käytön henkilökohtaisen terveyden hoitamiseen oppitunnilla. Epäselvyyksien välttämiseksi sivistysvaliokunta ehdottaa lain täsmentämistä siten, että mobiililaitteen käyttö on mahdollista myös opetukseen osallistumisen edellyttämänä apuvälineenä.
Mobiililaitteiden käyttöä koskeva sääntely ei poissulje digitaalisen osaamisen tärkeyttä, eikä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa asetettuja tavoitteita oppilaiden digitaalisen osaamisen kehittämiselle ole tarkoitus tässä yhteydessä muuttaa.
Lue valiokunnan mietintö SiVM 3/2025 vp