Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 4 on Suomen tärkein pohjois-eteläsuuntainen tieyhteys, joka kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin ja on myös osa TEN-T-ydinverkkokäytävää. Oulu—Kemi-yhteysvälin liikenneongelmat korostuvat päivittäisessä liikenteessä, joten tien parantaminen on välttämätöntä. Oulu—Kemi-yhteysvälin liikennemäärä on 7 000—51 000 ajoneuvoa/vrk, ja Iin kohdalla KVL-liikennemäärä on 7 500—11 700 ajoneuvoa/vrk. Yhteysvälillä on keskimääräistä enemmän raskasta liikennettä.
Iin kohta on yhteysvälin pullonkaula läpikulku- ja matkailuliikenteen sekä elinkeinoelämän, raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten osalta. Valtatien 4 Iin kohdan ohikulkutiestä on laadittu aluevaraussuunnitelma vuonna 2011. Alueella on voimassa oleva oikeusvaikutteinen yleiskaava. Seuraava suunnitteluvaihe on tiesuunnitelman laatiminen. Tiehankkeella parannetaan yhteysvälin liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta poistamalla Iin kohdalta liikenteen pullonkaula ja muodostamalla sujuva liikenneyhteys koko Oulu—Kemi-välille.
Edellä olevan perusteella ehdotan,