Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Orimattilassa valtatien 4 (Helsinki—Lahti moottoritie) ja seututien 140 (vanha Lahdentie) väliin on Päijät-Hämeen maakuntakaavassa kaavoitettu Hennan teollisuus- ja varastoalue. Alueen tulevan liikenneverkon oleellinen osa on maakuntakaavassa esitetty yhteystarve moottoritien ja sen rinnakkaistien välillä. Orimattilan kaupungin laatimassa Hennan osayleiskaavassa on linjattu tie, joka yhdistää yritysalueen ja seututien 140 moottoritiehen nykyisen moottoritien liittymän Tuuliharjan palvelualueen kohdalla. Uuden tien kokonaispituus on noin 2 km. Uudesta tiestä ja sen omistajasta tarvitaan ratkaisu, jotta alueen kehittämistä voidaan viedä eteenpäin.
Yhdystie tarvitaan mahdollistamaan uuden yritysalueen sujuva käyttöönotto ja sen logististen mahdollisuuksien täysimittainen hyödyntäminen. Alueen kuljetuksille on olennaista sujuva kulku sekä moottoritieltä että seututieltä. Tuuliharjan palvelualueen eritasoliittymä palvelee pienin muutoksin myös uuden yhdystien liikennettä. Yritysalueen maankäyttö mahdollistaa poikkeuksellisen runsaasti tilaa vaativien toimintojen sijoittamisen logistisesti erinomaisessa paikassa, moottoritien ja oikoradan vieressä. Yritysalueelle voidaan rakentaa oikoradalta myös pistoraiteet.
Orimattilan kaupunki on laatinut yhdystielle linjaussuunnitelman ja uuden tien kustannusarvio on 5 miljoonaa euroa sisältäen suunnittelun. Tienlinjaus hyödyntää olemassa olevaa Kerava—Lahti-oikoradan alikulkua, joten raideliikenteelle ei aiheudu rakentamisvaiheessa häiriötä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,