Puumalan Pistohiekan matkailualueen ja Imatran ja Lukkolantien risteyksen välisen, kantatien 62 varteen suunnitellun pyörätien rakentamista tulee edistää toteuttamalla toimenpideselvitys.
Toimenpideselvityksen kustannusarvio on Puumalan alueen liikennehankkeista vastaavan viranomaisen eli Pohjois-Savon ELY-keskuksen mukaan noin 150 000 euroa.
Määräraha mahdollistaisi mm. laserkeilausten ja pohjatutkimusten teon, jolloin toimenpideselvitys antaisi realistisen pohjan pyörätien kustannusten ja toteutettavuuden tarkasteluun. Esiselvitysluontoiset raportit kohteesta on jo tehty, sillä aiemmin pyörätien rakentaminen on ollut esillä Mikkelin seudun kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa ja kantatien 62 pyöräliikenteen yhteystarveselvityksessä välille Mikkeli—Puumala.
Määräraha tulisi kohdentaa Pohjois-Savon ELY-keskukselle ja korvamerkittynä Puumalan kohteeseen.
Toimenpideselvityksessä tarkasteltaisiin väylän toteutettavuutta, toimenpiteitä ja kustannuksia. Kyseessä olisi vielä esisuunnittelu, mutta hyödyntäen jo karkeaa maastomallia ja joiltain osin pohjatutkimustietoja, eli tarkentuva suunnittelu.
Puumalaan vuonna 2017 perustetulla ja kantatie 62 vartta puolittain kulkevalla saaristoreitillä matkaa vuosittain vajaat 3 000 pyöräilijää. Lisäksi yhteysväliä käyttävät pyöräilyyn ja jalankulkuun muut liikunnan harrastajat, kuntalaiset ja vapaa-ajan asukkaat.
Suunnitteluväli on pituudeltaan noin 17 kilometriä. Pyörätie yhdistäisi Pistohiekan matkailualueen, Sahanlahden matkailukeskuksen ja kirkonkylän palvelut sekä toimisi turvallisena siirtymänä muun muassa Elsa Heporaudan polulle sekä Imatran puoleisessa päässä saaristoreitille. Pyörätie mahdollistaisi turvallisen liikkumisen kesäisin hyvin vilkkaasti liikennöidyllä kantatiellä. Pyörätietä olisi mahdollista toteuttaa vaiheittain edeten ensin Lukkolantien risteyksestä Sahanlahteen.
Puumalan kunnan alueella pyörätieverkosto on niukka ja keskittyy kirkonkylän taajaman alueelle. Pyörätien toteuttaminen kantatien 62 varteen edistäisi pyöräilyä ja siten myös kansanterveyttä, parantaisi Puumalan liikenneturvallisuutta vilkasliikenteisimmällä tieosuudella sekä edistäisi arkipäiväistä liikkumista pyöräillen (esim. työmatkat). Puumalan kunnan väestö on Suomen iäkkäintä, joten turvalliset liikkumisolosuhteet ovat paikkakunnalla ensiarvoisen tärkeitä kuntalaisten näkökulmasta.