Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esitämme, että eduskunta lisää julkisen henkilöliikenteen palveluiden ostoihin määrärahan Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen käynnistämiseksi valtion vuoden 2023 talousarviossa. Valtioneuvoston asettamien liikenteen ilmastotavoitteiden toteutuminen edellyttää junaliikenteen ostojen lisärahoitusta. Nykyisellään liikenne- ja viestintäministeriö käyttää junaliikenteen ostoihin vuosittain 30 miljoonaa euroa, josta tuetaan lähijunaliikennettä Etelä-Suomessa Helsingin, Tampereen sekä Lahden—Kouvolan ja Kotkan muodostamalla alueella. Varsinais-Suomessa lähijunaliikenteen käynnistämistä edistäisi LVM:n ostoliikenteen laajentaminen.
Suomessa junaliikenne on pääsääntöisesti markkinaehtoista liikennettä. Mikäli liikenne ei ole markkinaehtoisesti kannattavaa voidaan liikennettä järjestää liikenne- ja viestintäministeriön tilaamana ostoliikenteenä. Varsinais-Suomessa kaikki päivällä kulkeva junaliikenne on markkinaehtoista eli liikenne on kannattavaa. Ainoastaan kaukoliikenteessä yöjuna Turku—Tampere—Rovaniemi on ostoliikennettä. Liikenne- ja viestintäministeriö on tehnyt VR-Yhtymä Oy:n kanssa 9-vuotisen sopimuksen junaliikenteen hankinnasta vuosille 2022—2030. Ostoliikennettä on mahdollisuus laajentaa lisäliikenteellä.
Hallitusohjelman mukaan Suomi on hiilineutraali vuonna 2035. Tavoitteena on puolittaa kotimaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Suomen asettamien liikenteen ilmastotavoitteiden toteutuminen ja liikenteen kestävien kulkutapaosuuksien kasvattaminen edellyttävät junaliikenteen kehittämistä ja Varsinais-Suomen lähijunaliikenteen käynnistämistä. Junaliikenteen ostojen laajentaminen on välttämätön edellytys lähijunaliikenteen laajentamisessa ja vakiinnuttamisessa. Suomessa raiteiden ostoliikenteeseen nykyisellään käytettävä noin 30 miljoonaa euron määräraha on merkittävästi pienempi verrattuna esimerkiksi Ruotsiin, mikä näkyy raideliikenteen määrässä. Ruotsissa vuotuiseen rahoitukseen käytetään kymmenkertainen rahoitus.
Varsinais-Suomessa lähijunaliikenne on käynnistettävissä neljällä ratasuunnalla Turusta Naantaliin, Uuteenkaupunkiin, Loimaalle ja Saloon. Turun ja Loimaan välinen lähijunaliikenne on mahdollista järjestää kaukoliikenteen vuoroja lisäämällä. Turku—Salon välinen lähijunaliikenne edellyttää kaksoisraiteen rakentamista.
Ensi vaiheessa lähijunaliikenne voidaan käynnistää Raisioon ulottamalla Helsingin ja Tampereen kaukoliikenne Uudenkaupungin radalle. Turun ja Uudenkaupungin välinen liikenne edellyttää lisäksi väyläverkon investointiohjelman mukaista radan peruskorjausta. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman (Liikenne 12) investointiohjelmassa 2023—2030 Turku—Uusikaupunki-radan peruskorjaus ja Raisio—Naantali-radan peruskorjaus ja sähköistys ovat mukana 88 miljoonan euron rahoituksella. Turun ja Uudenkaupungin välisen osuuden kustannus on 76 miljoonaa euroa ja Raisio—Naantali-osuuden 13 miljoona euroa, josta 1 miljoona kuluu sähköistykseen. Hankkeen toteutuminen edellyttää eduskunnan investointipäätöstä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,