Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esitämme, että Kaarinan ja Paraisten rajalla sijaitsevan Kirjalansalmen sillan korvausinvestointiin osoitetaan määräraha vuoden 2018 talousarviossa. Kirjalansalmen silta on tulossa käyttöikänsä päähän. Saaristotie, maantie 180 on ainoa yhteys Turunmaan saaristoon, joten sillan merkitys Paraisten kaupungille ja asukkaille sekä saariston elinkeinoelämälle on huomattava. Siltayhteyden takana toimii suurteollisuutta, jonka kuljetuksille sillan toimivuus on välttämätön. Liikennemäärä sillalla on yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, mistä raskaita ajoneuvoja on yli 600. Kesäaikaan liikennemäärät kasvavat entisestään ja ovat jopa 15 % suuremmat.
Silta on huonossa kunnossa ja kuntonsa vuoksi jatkuvassa tarkkailussa. Siltaa ei kannata korjata, sillä se on kalliimpaa kuin uuden sillan rakentaminen. Vuonna 1963 valmistunut silta on yli 50-vuotias. Sillalle on jouduttu asettamaan liikennöintirajoituksia, jotta liikennöinti voidaan turvata siihen saakka, kunnes silta saadaan uusittua.
Yleissuunnitelma Kirjalansalmen sillan uusimisesta Saaristotiellä valmistui tammikuussa 2017. Yleissuunnitelmassa tutkittiin uuden sillan sijoitusvaihtoehtoja ja rakennetyyppiä sekä tarvittavia tiejärjestelyjä. Kirjalansalmen uusi silta esitetään toteutettavaksi yhdistelmänä, jossa Paraisten puoli toteutettaisiin liittopalkkisiltana ja Kaarinan Kuusiston puolen pääaukko vinoköysisiltana.
Hankkeen jatkosuunnitteluun ja toteuttamiseen tarvitaan erillisrahoitusta. Uuden sillan rakentamisen kustannusennuste on kokonaisuudessaan noin 40 miljoonaa euroa, joka tarkentuu jatkosuunnittelussa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,