Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esitämme, että valtatien 9 yhteysvälin Turku—Tampere parantamisen käynnistämiseen välillä Liedon asema—Aura osoitetaan määräraha vuoden 2025 talousarviossa. Valtatie 9 muodostaa keskeisen maantie- ja satamaliikenneyhteyden Varsinais-Suomesta Pirkanmaalle, Keski-Suomeen ja aina Itä-Suomeen saakka. Se on merkittävä kuljetusyhteys Turun ja Naantalin satamien kautta Skandinaviaan ja siten hyvin tärkeä Suomen huoltovarmuudelle. Tien vaikutusalueella asuu yli miljoona ihmistä, ja merkittävä osa Suomen kansantuotteesta muodostuu tällä vyöhykkeellä.
Suomen kasvukolmion Helsinki—Turku—Tampere muut sivut ovat moottoritietä. Ysitiellä väliltä Turku—Tampere kehittämisinvestoinnit kuitenkin puuttuvat. Liikenneturvallisuuden kannalta ysitien suurimmat ongelmat ovat hirvieläinonnettomuudet, turvattomat liittymät ja ohitusmahdollisuuksien puuttuminen sekä Liedon ja Auran välinen leveäkaistatie, jolla tapahtuu huomattava määrä henkilövahinkoon johtaneita onnettomuuksia.
Liikennemäärä Liedon ja Auran välillä on nykyisin 11 500 ajoneuvoa vuorokaudessa, mistä raskaan liikenteen osuus on 10 %. Valtatien 9 varrelle sijoittuu merkittävä määrä metalli- ja meri-teollisuuden alihankkijaverkostoa, minkä vuoksi liikenteen kasvu näkyy yhteysvälillä etenkin tavarakuljetuksissa.
Hankkeen toteutusvalmius on ollut vuosia hyvä, mutta tiesuunnitelma on valtiontalouden kustannustehokkuuden vastaisesti päästetty vanhenemaan. Tiesuunnittelu leveäkaistatien muuttamisesta nelikaistaiseksi Liedon aseman ja Auran välillä on toteutettu uudelleen ja hanke on jälleen toteutusvalmiudessa. Kokonaisuuden rakentamisen rahoitustarve on yhteensä 67 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttaminen jaksottuu usealle vuodelle.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,