Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 18 kulkee Suomen poikki itä-länsisuunnassa ja on keskisen Suomen merkittävin poikittaisyhteys. Yli 270 kilometrin pituisen tien jatkeena on laivayhteys Uumajaan Ruotsiin ja edelleen Norjan satamiin. Idässä yhteys jatkuu Itä-Suomen merkittäville metsäteollisuuspaikkakunnille.
Vaasan ja Seinäjoen välinen osuus kuuluu Suomen pääväyläverkkoon, ja yhteysvälille on tarveselvityksessä osoitettu monia kehityshankkeita. Valtatien liikennemäärät ovat kasvaneet etenkin kyseisellä välillä ja ovat nyt 6 000—10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Erityisesti työmatkapendelöinti on vilkasta, ja liikennemäärä nousee huippuunsa aamu- ja iltapäivällä.
Eritasoliittymä Isonkyrön keskustan kohdalla mahdollistaisi maankäytön kehittämisen valtatien ja rautatien välisellä alueella sekä keskustan laajenemisen rautatieseisakkeen läheisyyteen. Isonkyrön kohdalla on valtatielle 18 useita liittymiä, joiden kokoaminen eritasoliittymään parantaisi liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta pääväylällä. Eritasoliittymä täyttää pääväylien liikenteelle asetetut vaatimukset.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,