Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kantatie 63 on tärkeä raskaan liikenteen reitti Kauhavan (valtatie 19) ja Limingan (valtatie 8) välillä ja se on merkittävä osa Seinäjoen ja Oulun välistä yhteyttä. Kantatien 63 varteen sijoittuu useita vireitä kuntakeskuksia, joiden etelään suuntautuva liikenne kulkee Evijärven kantatien 63/68 liittymän kautta. Kantatiellä 63 on toteutettu ja suunnitteilla parannustoimenpiteitä, jotka tulevat lisäämään reitin houkuttelevuutta, ja sitä kautta liikennemäärä tiellä tulee kasvamaan. Esimerkiksi syksyllä 2024 on käynnistynyt osuuden Ina—Kaustinen parantamisen yleissuunnittelu. Keliberin Kaustisille avautuva litiumkaivos lisää työmatkaliikennettä ja raskaan liikenteen kuljetuksia kantatiellä 63.
Nykytilanteessa kantateiden 63 ja 68 liittymässä kantatien 63 suunnassa liikenteelle on pakollinen pysähtyminen, mikä haittaa kantatien liikenteen sujumista. Erityisesti raskaan liikenteen osalta pakollinen pysähtyminen ja uudelleen matkanopeuteen kiihdyttäminen lisää polttoainekuluja ja aiheuttaa turhia päästöjä.
Liittymässä on tapahtunut 2020-luvulla viisi loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta sekä huomattava määrä pienempiä peltikolareita. Suuri vakavien liikenneonnettomuuksien määrä on seurausta liittymän ajonopeuksista, joita kiertoliittymäratkaisulla voidaan hillitä.
Tiesuunnitelma liittymän parantamiseksi on valmis. Toimenpiteillä parannetaan kantateiden turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta erityisesti vilkkaammin liikennöidyn kantatien 63 suunnassa. Liittymän parantaminen mahdollistaa myös maankäytön kehittämisen liittymän läheisyydessä. Myös kevyen liikenteen turvallisuuden parantaminen on hankkeen keskeisiä tavoitteita.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,