Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lentoliikenne on merkittävä talouden ja hyvinvoinnin moottori. Suomessa tilanne poikkeaa kuitenkin merkittävästi pohjoismaisten naapureiden Ruotsin ja Norjan valitsemasta strategiasta: kansainväliset suorat lennot on Suomessa keskitetty Helsinki-Vantaalle. Ruotsissa ja Norjassa alueellisten lentoasemien kasvu on tullut pääosin suorista kansainvälisistä yhteyksistä, joissa volyymit sekä valtion tuet ovat Suomeen verrattuna kymmenkertaisia, pl. EU:n PSO-kriteerit täyttävät kentät.
Suomen tulisikin ottaa kasvun mahdollistamiseksi käyttöön vastaava pohjoismainen strategia lentokenttien tukemisessa ja myöntää vuosittain ilman erillisiä hakemuksia käyttömenoavustus Finavian ulkopuolisille lentoasemille ja lentopaikoille seuraavasti: Lappeenranta kaksi miljoonaa euroa ja Enontekiö, Seinäjoki, Mikkeli ja Pyhtää yksi miljoona euroa per lentoasema. Kustannus kuusi miljoonaa euroa katetaan vähentämällä valtion Finavialle maksamista avustuksista tai Finavian tuotosta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,