Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Varsinais-Suomessa lähijunaliikenne voidaan käynnistää neljällä suunnalla Turusta Uuteenkaupunkiin, Loimaalle, Saloon ja Naantaliin. Turun ja Loimaan välinen lähijunaliikenne on mahdollista järjestää myös kaukoliikenteen vuoroja lisäämällä ja Raision sekä Naantalin suunnan raideliikenne voi alkaa jatkamalla Helsingistä tai Tampereelta tulevia kaukojunia Naantaliin asti. Turun ja Naantalin välinen taajama- tai lähijunaliikenne edellyttää investointeja raiteiden perusparantamiseen ja sähköistämiseen. Turun ja Uudenkaupungin välillä raiteiden sähköistys on jo toteutettu. Yhteysvälillä Salo—Turku—Naantali on selvitysten mukaan mahdollista päästä lähes miljoonaan matkaan vuodessa.
Alueellista junaliikennettä tuetaan Helsingin, Tampereen, Lahden, Kouvolan ja Kotkan muodostamalla alueella. Valtio on päättänyt tukea henkilöjunaliikenteen aloittamista lisäksi Rauman ja Tampereen välillä vuodesta 2027 alkaen. Alueellisen junaliikenteen uudistaminen on tehtävä niin, että liikenteen aloittaminen mahdollistetaan valtion tuella myös Varsinais-Suomessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,