Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomen ja Ruotsin välisen junaliikenteen käynnistämistä on tavoiteltu pitkään. Syitä ovat niin huoltovarmuus, alueellisen elinvoiman lisääminen kuin kestävä matkailukin. Valtio on käyttänyt Laurila—Tornio—Haaparanta-radan sähköistämiseen edellisinä vuosina jo 37 miljoonaa euroa.
Henkilöliikenteen suunniteltu aloitus on kuitenkin edelleen vastatuulessa johtuen siitä, että liikenteeltä puuttuu rahoitusta. Pienimmillään kyse on vain 300 000—600 000 eurosta. Ruotsin puolella henkilöjunaliikenne on jo aloitettu. VR on kertonut, että voisi käynnistää liikennöinnin neljän kuukauden varoitusajalla.
Kuitenkaan rahaa ei ole saatu vuoden 2026 talousarvioesitykseen, lupauksista huolimatta. Tornion, Kemin ja Oulun kaupungit sekä Keminmaan, Simon ja Tervolan kunnat ovat valmiita kantamaan vastuunsa ja kattamaan osan tarvittavasta rahoituksesta, mutta myös valtion on oltava mukana. Henkilöliikenteen rahoitus tulee turvata jo ensi vuodelle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,