Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatien 8 ja kantatien 67 risteys ramppeineen on tärkeä solmukohta kahden tärkeän kuljetusväylän välillä, jotka johtavat Kaskisiin. Kaskisissa on satama ja kolme metsäteollisuuden tehdasta, jotka ovat riippuvaisia hyvistä tieyhteyksistä, varsinkin nyt kun Suupohjan rautatie on toistaiseksi suljettu liikenteeltä korjauksien ajaksi.
Kaskisten satama käsittelee tuulivoimakomponentteja ja myös muita projektilasteja. Tuulivoimakomponentit kasvavat vuosi vuodelta, ja Rajamäenkylän tuulivoimapuiston komponentit tuodaan vuosina 2026—2027 hyvin todennäköisesti Kaskisten sataman kautta. Kaskisten satama tulee tulevaisuudessa käsittelemään myös merituulivoimakomponentteja ja muita ylisuuria yksikköjä. Tämän lisäksi West Welding Oy Teuvalla valmistaa vuodesta 2026 eteenpäin erittäin kookkaita säiliöitä, jotka tullaan laivaamaan Kaskisten satamasta eteenpäin. Säiliöiden leveys on noin 14 metriä, kuljetuksen ajokorkeus noin 12 metriä ja paino noin 300 tonnia. Vuorsola Oy kuljettaa säiliöt Teuvalta Karlån ja Kaskisten rampin kautta Kaskisiin.
Pullonkaulana kuljetusreitillä on valtatien 8 ja kantatien 67 ramppi, eli ns. Kaskisten ramppi. Rampin ajoleveys on vain noin 3,5 metriä, eli se ei sovellu erikoiskuljetuksille (pelkästään kaluston leveys on 5,5 m). Ramppi on muutenkin nykyisille kuljetuksille hyvin kapea heikolla näkyvyydellä. Kaskisten ramppi toimii kulkureittinä kaikelle raskaalle liikenteelle, ja erityisesti erikoiskuljetuksille, valtatiellä 8 ja Kaskisten satamaan kulkiessa. Kaskisten rampin pysyvä parantaminen palvelisi myös muita Vaasan ja Porin välillä meneviä kuljetuksia, Kaskisten satamaa ja muuta Suupohjan alueen teollisuutta myös tulevaisuudessa. Rampin pysyvä parantaminen edistäisi myös liikenneturvallisuutta, koska suuret erikoiskuljetukset tarvitsevat joka tapauksessa aina erikoisjärjestelyjä, jotka vähenevät parannuksen kautta. Pienempien mutkikkaiden kyläteiden käyttö vähenisi myös.
Rampin pysyvä parantaminen sisältäisi sen leventämisen 7 metriä leveäksi. Lisäksi valaistusta siirrettäisiin ja puustoa poistettaisiin näkyvyyden parantamiseksi. Arvio toimenpiteiden kokonaiskustannuksista on 450 000 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,