Viimeksi julkaistu 8.12.2025 11.36

Talousarvioaloite TAA 236/2025 vp 
Mikko Ollikainen ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä valtatien 8 ja kantatien 67 risteyksen parantamiseen raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten mahdollistamiseksi Kaskisissa (450 000 euroa)

Eduskunnalle

Valtatien 8 ja kantatien 67 risteys ramppeineen on tärkeä solmukohta kahden tärkeän kuljetusväylän välillä, jotka johtavat Kaskisiin. Kaskisissa on satama ja kolme metsäteollisuuden tehdasta, jotka ovat riippuvaisia hyvistä tieyhteyksistä, varsinkin nyt kun Suupohjan rautatie on toistaiseksi suljettu liikenteeltä korjauksien ajaksi.  

Kaskisten satama käsittelee tuulivoimakomponentteja ja myös muita projektilasteja. Tuulivoimakomponentit kasvavat vuosi vuodelta, ja Rajamäenkylän tuulivoimapuiston komponentit tuodaan vuosina 2026—2027 hyvin todennäköisesti Kaskisten sataman kautta. Kaskisten satama tulee tulevaisuudessa käsittelemään myös merituulivoimakomponentteja ja muita ylisuuria yksikköjä. Tämän lisäksi West Welding Oy Teuvalla valmistaa vuodesta 2026 eteenpäin erittäin kookkaita säiliöitä, jotka tullaan laivaamaan Kaskisten satamasta eteenpäin. Säiliöiden leveys on noin 14 metriä, kuljetuksen ajokorkeus noin 12 metriä ja paino noin 300 tonnia. Vuorsola Oy kuljettaa säiliöt Teuvalta Karlån ja Kaskisten rampin kautta Kaskisiin.  

Pullonkaulana kuljetusreitillä on valtatien 8 ja kantatien 67 ramppi, eli ns. Kaskisten ramppi. Rampin ajoleveys on vain noin 3,5 metriä, eli se ei sovellu erikoiskuljetuksille (pelkästään kaluston leveys on 5,5 m). Ramppi on muutenkin nykyisille kuljetuksille hyvin kapea heikolla näkyvyydellä. Kaskisten ramppi toimii kulkureittinä kaikelle raskaalle liikenteelle, ja erityisesti erikoiskuljetuksille, valtatiellä 8 ja Kaskisten satamaan kulkiessa. Kaskisten rampin pysyvä parantaminen palvelisi myös muita Vaasan ja Porin välillä meneviä kuljetuksia, Kaskisten satamaa ja muuta Suupohjan alueen teollisuutta myös tulevaisuudessa. Rampin pysyvä parantaminen edistäisi myös liikenneturvallisuutta, koska suuret erikoiskuljetukset tarvitsevat joka tapauksessa aina erikoisjärjestelyjä, jotka vähenevät parannuksen kautta. Pienempien mutkikkaiden kyläteiden käyttö vähenisi myös.  

Rampin pysyvä parantaminen sisältäisi sen leventämisen 7 metriä leveäksi. Lisäksi valaistusta siirrettäisiin ja puustoa poistettaisiin näkyvyyden parantamiseksi. Arvio toimenpiteiden kokonaiskustannuksista on 450 000 euroa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää 450 000 euroa momentille 31.10.20 valtatien 8 ja kantatien 67 risteyksen parantamiseen Kaskisissa raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten mahdollistamiseksi . 
Helsingissä 3.10.2025 
Mikko Ollikainen 
Peter Östman kd 
Anders Norrback 
Kim Berg sd 
Anne Rintamäki ps 
Paula Risikko kok 
Antti Kurvinen kesk 
Juha Mäenpää ps 
Christoffer Ingo 
Mauri Peltokangas ps 
Janne Jukkola kok 
Matias Mäkynen sd 
Mikko Savola kesk 
Mika Lintilä kesk 
Pia Sillanpää ps