Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen tieyhteys Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään. Valtatiellä 18 on merkittävä rooli myös seutujen sisäisessä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajanliikenteessä. Valtatiellä 18 on poikittaisyhteytenä myös laajempaa kansallista ja kansainvälistä merkitystä, sillä se mahdollistaa liikenteen Länsi-Suomen satamien kautta Ruotsiin ja edelleen Norjaan.
Valtatiellä 18 on lukuisia puutteita, eikä tie nykyisessä muodossaan vastaa valtateille asetettuja palvelutasotavoitteita. Erityispiirteenä on nykyisen valtatien risteäminen rautatien kanssa neljässä kohdassa siten, että ylityskohdissa on vartioitu tasoristeys. Kaksi näistä ylityksistä sijaitsee Alavuden Sydänmaalla.
Tasoristeykset kasvattavat osaltaan onnettomuusriskiä sekä lähtökohtaisesti vähentävät koetun turvallisuuden tunnetta. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta haasteena on lisäksi tien geometria tasoristeyksien lähettyvillä, mikä aiheuttaa puutteellisia näkemiä, vaihtelua nopeustasossa sekä lisää suistumisriskiä. Erityisesti Kivekkään tasoristeys Alavuden Sydänmaalla on tunnistettu Väylävirastossa haastavaksi paikaksi. Nykytilanteessa piennar on paikoitellen hyvin kapea, mikä heikentää jalankulun ja pyöräliikenteen turvallisuutta nopeuksien ollessa melko korkeita. Kapeimmat kohdat, joissa on nykytilanteessa törmäysaita, eivät mahdollista kahden auton ja jalankulkijan tai pyöräilijän kohtaamista.
Sydänmaan valtatien tasoristeykset voidaan poistaa muuttamalla valtatien linjausta vuonna 2022 julkaistun pääsuuntaselvityksen mukaisesti. Linjauksen suunnittelu täytyy aloittaa laatimalla seuraavaksi yleissuunnitelma ja tarvittavat ympäristöselvitykset. Yleissuunnitelmassa voidaan tutkia eri linjausvaihtoehtoja ja valita paras ratkaisu jatkosuunnitteluun. Pääsuuntaselvityksen perusteella vuonna 2024 hyväksyttyyn Etelä-Pohjanmaan maa-kuntakaava 2050:een valtatielle on merkitty useita linjaoikaisuja. Sydänmaan kohdan oikaisu on yksi niistä. Yleissuunnitelma edistää maakuntakaavan toteuttamista.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,