Valtatien 2 Helsinki—Pori-tiehankkeen lisätyöt Humppilan kohdalla
Valtatie 2 toimii päätieyhteytenä pääkaupunkiseudulta Satakuntaan, Lounais-Hämeeseen sekä osiin Pirkanmaata ja Pohjanmaata. Tien merkitystä korostaa se, että Helsingin ja Porin väliltä puuttuu suora ratayhteys. Tiellä on oleellinen merkitys vaikutusalueensa elinkeinoelämän kehittämisessä sekä erityisesti tuonti- ja vientikuljetusten hoitamisessa Helsingin, Porin ja Rauman satamiin. Valtatien 2 parantamisen jatkaminen on taloudellisesti järkevää myös työllisyyssyistä sekä Lounais-Hämeen saavutettavuuden ja kehittymisedellytysten parantamiseksi. Valtatie 2 on käytännössä ainoa suora valtatietasoinen kuljetusyhteys pääkaupunkiseudulle.
Valtatien 2 välityskyvyn parantaminen sisältyy Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelman kärkihankkeisiin sekä liikennejärjestelmäsuunnitelman pohjalta allekirjoitettuun Uudenmaan ELY-keskuksen, Liikenneviraston, Hämeen liiton ja sen jäsenkuntien yhteiseen aiesopimukseen. Valtatie 2 sisältyy kattavaan TEN-T-verkkoon. Valtatie 2 on luokiteltu raskaan liikenteen runkoyhteydeksi (Liikenneviraston toimintalinjoja 1/2017). Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa (LVM061:00/2018) maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta valtatie 2 sisältyy maanteiden runkoverkkoon ja palvelutasoluokkaan I.
Valtatietä 2 eli Pori—Helsinki-yhteyttä korjattiin vuonna 2012 noin 8 milj. eurolla välillä Karkkila—Loukku. Loukusta Forssan suuntaan, välillä Loukku—Mustakallio, valtatien levennystä jatkettiin vuonna 2013 noin viiden kilometrin matkalla eduskunnan myöntämällä 2 milj. euron määrärahalla. Aloitettua korjausta jatkettiin vuonna 2018 hallituksen osoittamalla 7,6 milj. euron määrärahalla Forssan eteläpuolella välillä Loukku—Häiviä. Vahvistetun tiesuunnitelman mukaisista, liikenneturvallisuuden ja elinkeinoelämän kuljetusten kannalta tarpeellisista korjauksista on jäämässä toteutumatta vielä tieosuus Humppilassa valtatien 9 ja maantien 232 välillä. Yhteysvälin parantamisen kustannusarvio on neljä miljoonaa euroa. Ilman Humppilan osuuden tekemistä tiesuunnitelman mukaisista korjaustöistä saatava hyöty jää vajaaksi.
Vuonna 2017 valmistui liikenneviraston (nykyisin Väylä) vetämänä ja yhteistyössä ELY-keskusten, maakunnan liittojen, kuntien ja alueella toimivien kauppakamarien kanssa VT2 Pori—Helsinki -kehittämisselvitys. Siinä palvelutasotarkastelun kautta linjattiin keskeisimmät kehittämisen toimenpiteet.
Hankkeelle on myönnetty 400 000 euron määräraha valtion vuoden 2020 tulo- ja menoarviossa (Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2020 talousarvioesityksen, HE 29/2019 vp täydentämisestä).
Valtatien 2 liikenneturvallisuuden ja välityskyvyn parantamista tulee jatkaa. Humppilan osuuden lisämäärärahan tarve on vahvistetun tiesuunnitelman mukaisesti 3,6 milj. euroa.
Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa.