Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Pääradan kehittämisellä Oulun ja Ylivieskan välillä on suuri merkitys niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Raideliikenteen kehittäminen tukee Pohjois-Suomeen sijoittuvan teollisuuden toimintaedellytyksiä ja näin vaikuttaa positiivisesti koko Suomen vientiin. Se on myös tärkeä osa päästötavoitteiden saavuttamista, sillä tavara- ja henkilöliikenteen siirtymisellä raideliikenteeseen on huomattava merkitys päästövähennyksiin. Pääverkon kehittäminen on edellytys TEN-T-verkon laajentamiselle. Pohjois-Suomelle hanke on merkittävä, sillä Oulu—Ylivieska-kaksoisraide parantaa Pohjois-Suomen saavutettavuutta, edistää Pohjois-Suomen kilpailukykyä sekä yhdistää Suomen kasvukeskukset sekä keskeiset tuotantolaitokset ja logistiset solmupisteet kestävällä tavalla.
Yksiraiteinen rataosuus on erittäin tiheästi liikennöity ja lisäksi tavara- ja henkilöjunien suuret nopeuserot tekevät radasta hyvin häiriöherkän. Tavaraliikenteen määrässä väli Kokkola—Oulu on valtakunnan toiseksi vilkkain, sen liikennemäärä noin 7 miljoonaa tonnia/vuosi. Liikenteen ennakoidaan kasvavan noin 10 % vuoteen 2030 mennessä. Oulusta etelään henkilöliikenteessä on yli miljoona matkustajaa vuosittain ja matkustajamäärien arvioidaan kasvavan 40—45 % vuoteen 2030 mennessä. Oulun ja Kokkolan välillä kulkee yhteensä 37 henkilö- ja tavarajunaa päivittäin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,