Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 15 on Kymenlaakson tärkein etelä—pohjoissuuntainen yhteys, jonka merkitys on suuri Venäjälle ja Kaakkois-Suomen satamiin kulkevalle liikenteelle. Valtatie 15 on tärkeimpiä suurteollisuuden kuljetusreittejä ja HaminaKotkan satama, Vaalimaan raja-asema ja Kymenlaakson suurteollisuus ovat tien vaikutusalueella. Tie on linkki EU:n TEN-T-ydinverkkoon kuuluvien HaminaKotkan sataman ja Kouvolan RRT-terminaalin välillä.
Tien vilkkain osuus on Kotkan sisääntuloväylä (yli 20 000 ajon./vrk). Kouvolaan päin siirryttäessä liikennemäärät ovat 6 000—9 000 autoa/vrk. Yhteysvälin pitkämatkaisen liikenteen (yli 100 km) määrä on tiejaksosta riippuen 1 000—2 000 autoa vuorokaudessa, mutta ne ovat pääosin kuljetuksia.
Kymenlaakson liiton mukaan yhteysvälin parantamistarpeet kohdistuvat liikenneturvallisuuteen, tien kapeuteen ja mäkisyyteen sekä huonoihin ohitusmahdollisuuksiin. Vilkas työmatkaliikenne, runsas raskaan liikenteen määrä, vilkkaat pääliittymät, Kotkan sisääntulon liikennevalo-ohjatut tasoliittymät ja tien huono geometria aiheuttavat sekä sujuvuus- että turvallisuusongelmia. Valtatien 15 parantamisen välillä Kotka—Kouvola tavoitteena on kuljetusten ja työmatkaliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden oleellinen parantaminen, rataliikenteen turvaaminen ja asuinalueiden meluhaittojen vähentäminen.
Valtien 15 parantamisen toteuttamisen voi aloittaa Kotkan sisääntulotiestä vuonna 2018. Osuudelle on jo valmis tiesuunnitelma, joka on lainvoimainen vuoden 2020 loppuun asti. Kustannusarvio 26,4 milj. euroa. Tällä summalla nelikaistainen tie parannetaan ajosuunnat erottavalla kaiteella ja melusuojauksilla, Paimenportin huonosti toimivaan liikennevaloliittymään rakennetaan eritasoliittymä, josta tulee tulevaisuudessa uusi suora yhteys Kotkan keskussairaalaan, ja uusitaan myös huonokuntoinen satamaan johtavan radan ylikulkusilta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,