Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tohmajärvellä sijaitseva Niiralan rajanylityspaikka on sekä itärajan neljänneksi vilkkain rajanylityspaikka että EU:n itäisin, ja liikenteen odotetaan kasvavan matkailun elpyessä koronapandemian jälkeen. Normaalitilanteessa rajanylityksiä on vuosittain yli miljoona eikä vuonna 1994 valmistuneen raja-aseman päärakennuksen kapasiteetti tai toiminnallisuus enää vastaa nykyvaatimuksia, sillä rajanylityksiä on lähes kymmenkertainen määrä 1990-luvulla tehtyyn arvioon verrattuna. Myös tullitoimipisteen tilat on todettu riittämättömiksi ja päärakennus itsesään on talotekniikaltaan vanhentunut ja mitoitettu huomattavasti nykyistä pienemmälle henkilöstömäärälle.
Matkailijoiden näkökulmasta päänvaivaa aiheuttavat riittämättömät odotustilat etenkin bussimatkustajille sekä liikuntarajoitteisten henkilöiden kulku, sillä rakennuksen suunnittelussa ei ole huomioitu esteettömyyttä. Normaalitilanteessa rajanylityspaikan läpi kulkee kellon ympäri sekä rautatieliikennettä ja raskasta liikennettä että henkilöliikennettä, joten asianmukaiset tilat sekä viranomaisille että rajanylittäjille ovat tarpeen. Sujuva asiointi edistää myös paikallista taloutta matkailun elpyessä, sillä suosittu matkailutie Sininen tie kulkee Niiralan kautta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,