Viimeksi julkaistu 19.4.2021 15.21

Talousarvioaloite TAA 438/2016 vp 
Stefan Wallin ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä raskaan huoltoliikenteen ylläpitämiseen Örön saarelle (130 000 euroa)

Eduskunnalle

Kahden toimintakauden kokemus on osoittanut, että matkailukaudella matkustajaliikenne Kasnäsistä Örön saarelle on hoidettavissa markkinapohjaisesti ilman yhteiskunnan tukea ja että matkustajaliikenne tarjoaa töitä usealle varustamolle. Raskaan huoltoliikenteen kustannukset tulevat kuitenkin saarella toimivien yritysten maksettaviksi. Raskaan huoltoliikenteen tarve jakaantuu kahteen osaan: avovesikauden tavarakuljetukset ja kelirikkoajan kaikki kuljetukset.  

Tällä hetkellä saarella toimii yksi suuri yritys ja kaksi pientä. Lisäksi vuodesta 2015 alkaen saarella on ollut kirjoilla yksi kotitalous. Lisää perheitä olisi kyllä muuttamassa saarelle, jos vain liikenneongelma saataisiin ratkaistua. Kävijämäärä saarelle nousee vuonna 2016 noin kolmanneksen edellisestä vuodesta, mikä tarkoittaa sitä, että 35 000 kävijän raja tullaan saavuttamaan. 

Vuoden 2016 aikana Metsähallitus on ostanut yhteysalus Stellan vuoroja Örön saarelle. Tällä ratkaisulla on voitu varmistaa paitsi rakentamisen aikaiset tavarakuljetukset myös ruoka-, juoma-, polttoaine-, pyykki- ym. kuljetukset saarelle. Vuonna 2017 tämä ei kuitenkaan ole enää mahdollista. 

Yhteysalusliikenteen vuorojen tarve eri vuodenaikoina on minimissään seuraava: 

Ajanjakso 

Viikkovuoroja 

Yhteensä vuoroja 

Koko vuosi 

 

Vähintään 65 vuoroa 

Huhti—toukokuu 

Kesä—elokuu 

27 

Syys—lokakuu 

Marras—maaliskuu 

1 (kelirikkoaikana useampia vuoroja 

22 + mahdolliset kelirikkovuorot 

Metsähallituksen vuonna 2016 Kuljetus-Savolainen Oy:ltä ostamat vuorot ovat maksaneet 1 000 euroa/käynti (alv. 0 %). Vuoroja on ajettu kerran viikossa tilausperusteisesti ja ainoastaan Metsähallituksen edustajan vahvistettua tilauksen. Rahdista ja matkustajista on peritty maksu. Lipun hinta on sama kuin yksityisillä matkustajaliikennettä tarjoavilla yrityksillä. Metsähallituksen ja varustamon välisen sopimuksen mukaan varustamo saa rahti- ja lipputulot. Metsähallitus puolestaan kustantaa syntyvän erotuksen eli tappion.  

Yhteysalus Stellan tämänhetkisissä aikatauluissa maanantaina ja torstaina on tilaa Örön saarelle ajettaville vuoroille. Jos Örön raskas huoltoliikenne järjestetään vuonna 2017 samalla tavoin ja samalla hinnalla kuin kuluvana vuonna, olisi kustannus enimmillään noin 65 000 euroa (alv. 0 %) ilman mahdollista kelirikkoajan aiheuttamaa lisäliikenteen tarvetta. Tiettävästi kuitenkin ELY-keskuksen ja varustamon välinen sopimushinta on korkeampi, Örön väylän pituiselle matkalle vajaat 2 000 euroa/käynti. 

Yllämainittujen seikkojen perusteella yhteysalusliikenteen järjestämiseen Örön saarelle tulisi varata 130 000 euroa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta eduskunta lisää 130 000 euroa momentille 31.30.64 raskaan huoltoliikenteen ylläpitämiseen Örön saarelle.  
Helsingissä 30.9.2016 
Stefan Wallin 
Mikaela Nylander 
Anna-Maja Henriksson 
Thomas Blomqvist 
Mats Nylund 
Joakim Strand 
Veronica Rehn-Kivi