Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kantatien 63 merkitys maakuntien ja valtakunnanosien välisessä liikenteessä on lisääntynyt tien parantumisen myötä. Erityisesti elinkeinoelämän logistiset kuljetukset käyttävät reittiä Pohjois-Pohjanmaalta Etelä-Pohjanmaalle ja sieltä edelleen Länsirannikon satamiin suuntautuvassa liikenteessä. Tieyhteys oikaisee matkaa esimerkiksi Tampereelta Ouluun noin 40 km, mikä on merkittävä etu raskaalle liikenteelle. Kantatie 63 Kauhavan ja Ylivieskan välillä on parannettu kantatietä vastaavalle tasolle lukuun ottamatta Evijärvi—Kaustinen-osuutta, jolla turvallisuus on edelleen puutteellinen.
Tien tekniset puutteet ja liikennemäärien kasvaminen ovat heikentäneet turvallisuutta ja raskaan liikenteen täsmällisyyttä. Tieyhteyttä tulisi kehittää muun muassa tietä leventämällä ja tien rakennetta parantamalla, jolloin myös tien kantavuus paranee. Myös tielinjausta tulisi muuttaa, jotta vältetään kylien läpikulkuliikenne. Tielinjausta liikennejärjestelyineen tulisi parantaa esimerkiksi Teerijärven kylän alueella Djupsjöbackassa.
Edellä mainituilla toimenpiteillä pystytään kustannustehokkaasti edistämään elinkeinoelämän kuljetusten täsmällisyyttä ja liikenteen sujuvuutta nopeustason noustessa pääosin tasolle 100 km/h. Myös melutaso alenee kylien kohdilla. Ennen kaikkea tien standardin parantuminen ja kevyen liikenteen väylät parantavat tieyhteyden liikenneturvallisuutta sekä kevyen liikenteen asemaa. Valtion lisätalousarviosta saatiin joulukuussa 2016 korjausrahaa 3,6 miljoonaa euroa tien parantamiseen Evijärveltä Inan kylän risteykseen saakka, mutta myös loppupätkä Kaustiselle asti tulee korjata ja suoristaa. Välille Ina—Kaustinen on valmiina uusi tielinjaus, mutta rahoitus puuttuu. Hankkeen kustannusarvio on noin 10 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,