Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kantatie 68 ja sen satamayhteyden parantaminen on Pietarsaaren seudun tärkein tiehanke. Tällä hetkellä yli 2 000 työpaikkaa sijaitsee Pietarsaaren sataman lähialueella. Yritysten toiminta on täysin kuljetuksista riippuvaista. Yhteys valtatieltä 8 Pietarsaaren satamaan, eli kaupungin itäinen tuloväylä, ei vastaa nykyisiä tarpeita monien alueella sijaitsevien suurteollisuuden laitosten lisätessä tuotantomääräänsä. Suuren raskaan liikenteen osuuden takia tieosuus on nykyisellään vaarallinen henkilöautoliikenteelle, ja tien välityskyky on liikenteen kasvun myötä heikentynyt.
Suunnilleen viiden kilometrin osuus ennen satamaa muodostuu katuverkosta, mikä vaikeuttaa varsinkin raskaan liikenteen pääsyä satamaan. Ruuhka-aikana syntyy usein pullonkauloja ja liikenne takkuilee. Kaupungin kaduilla kulkeva raskas liikenne vaikuttaa myös kevyen liikenteen sujumiseen ja liikenneturvallisuuteen. Pelkästään suurteollisuuden raskaiden kuljetusten osuus kyseisellä tiellä Pietarsaaren satamaan on noin 4,6 miljoonaa tonnia, ja vaarallisten aineiden kuljetukset ovat 184 000 tonnia vuodessa. Tieosuuden liikennemäärä on jopa 8 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Alueen suurteollisuuden voimakkaan kehityksen myötä satamaan suuntautuvan liikenteen määrä on kasvanut. Joka kymmenes Suomessa kaadettu puu, eli 10 prosenttia maamme puumäärästä, kuljetetaan jossakin vaiheessa kantatietä 68 pitkin Pietarsaaren satamaan ja sen alueella toimivalle puunjalostusteollisuudelle. Pietarsaaren satamalla on suuri merkitys alueen teollisuuslaitoksille.
Tien parantaminen on osa suurempaa liikennekokonaisuutta, ja sillä on kansallinen kilpailua edistävä vaikutus. Pietarsaaren satamatie -hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 16 miljoonaa euroa. Hankkeen 1. vaihe välillä maantie 749 — Alholma on valmistunut. Ensimmäisen vaiheen valmistuminen siirsi kuitenkin ongelmat ja pullonkaulan seuraavalle tieosalle Edsevö — maantie 749.
Hankkeen 2. vaiheen suunnittelu ja toteutus ovatkin jo osittain käynnistyneet. 2-vaiheen kustannusarvio on 12,2 miljoonaa euroa. Siihen sisältyy myös siltojen korjaus (4 kpl) sekä Edsevön risteyksen ramppi. Edsevön ramppi toteutunee jo lähivuoden aikana, ja siihen on jo rahoitus olemassa (1 milj. euroa).
Edellä olevan perusteella ehdotamme,