Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenneyhteyksien heikkeneminen rapauttaa maakuntien edellytyksiä houkutella yritysinvestointeja, työvoimaa, opiskelijoita ja matkailijoita. Edellinen hallitus linjasi liikennepoliittisessa selonteossaan, että "Suomen aluerakennetta kehitetään monikeskuksisena ja verkottuvana sekä hyviin liikenneyhteyksiin perustuvana kokonaisuutena." Tämä on periaate, josta meillä on Suomessa ollut pitkään yhteinen näkemys eikä siitä tule luopua.
Hallituksen päätös vähentää raideliikenteen ostopalveluliikennettä on lyhytnäköistä politiikkaa ja turhaa hätäilyä. Haja-asutusalueiden junavuorojen lakkauttamisen seurauksena moni paikkakunta on jäänyt kokonaan ilman junayhteyttä. Junayhteyksien heikentäminen vaikeuttaa ihmisten liikkumista erityisesti syrjäseudulla.
Lentoasemaverkkoa ei myöskään tule supistaa, jotta maakuntien kasvukeskukset voivat säilyttää elinkeinoelämän tarvitsemat yhteydet. Helsinki-Vantaan lentoasema tarvitsee toimivaa syöttöliikennettä myös kotimaassa. Kaikki kehitys ei tapahdu pääkaupungissa. Uusia työpaikkoja syntyvät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin maakunnissa. Lyhytnäköiset säästöpäätökset, jotka vievät mennessään kasvun ja hyvinvoinnin edellytykset, eivät ole järkevää politiikkaa. Siksi esitämme 10 miljoonaa euroa lisäystä joukkoliikenteen palvelujen ostoon.
Esitys sisältyy Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,