Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen esitys perusväylänpidon rahoituksen 300 miljoonan euron pysyvästä tasokorotuksesta on pitkään toivottu sekä erittäin tarpeellinen. Suomen tiestön korjausvelka on kuitenkin monien arvioiden mukaan jo yli 2,5 miljardia euroa. Tämä taasen tarkoittaa sitä, että korjausvelan määrää ei myönnetylläkään summalla vielä pystytä alentamaan, vain pysäyttämään.
Päijät- ja Kanta-Hämeen tiestöjen kunto heikkenee vuosi vuodelta. Tieverkon hälyttävä kunto näkyy esimerkiksi päällysteiden reikiintymisenä, routavaurioina sekä heikenneenä tieturvallisuutena. Uudenmaan ELY-keskus huolehtii pääkaupunkiseudun teiden lisäksi myös Päijät- ja Kanta-Hämeen tiestöstä, ja vuotuisen rahamäärän vähäisyyden vuoksi ei suurempia korjaustöitä ole pystytty toteuttamaan, saati aloittamaan uusia tiehankkeita. Viime vuonna Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan uusia investointeja, kuten suojateiden parannusta, ei pystytty rahoituksen puuttuessa toteuttamaan. Hämeen pienempien valtionteiden korjausvelkahanke helpottaisi pahoin kriisiytynyttä tilannetta.
Pienet valtiontiet ovat väyläverkon verisuonia. Niiden rooli niin tavarakuljetuksessa kuin ihmisten arjessa on erittäin tärkeä. Jo pitkään tiestön korjausrahaa on osoitettu enimmäkseen suurempaan ja ruuhkaisempaan tiestöön. Poikkeuksena ovat viime vuosina aloitetut pienempien teiden peruskorjaushankkeet, joita tulee jatkaa. Varmistamalla korjausrahoitus liikenneturvallisuus paranee, autovauriot vähenevät sekä matkustusajat lyhenevät.
Edellä olevan perusteella ehdotan,