Liikenne Paraisten ja Turun seudun välillä käyttää Kaarinan keskustan kautta kulkevaa Saaristotietä (maantie 180). Sijaintinsa takia tiellä on paljon Kaarinan sisäistä liikennettä. Tie on lisäksi ainoa yhteys Turunmaan saaristoon. Paraisilla toimii suurteollisuutta, jonka kuljetuksille tien toimivuus on ensiarvoisen tärkeää. Kesäaikaan Saaristotie on kaiken lisäksi vilkas matkailureitti.
Saaristotien ongelmat ilmenevät nykyisellään mm. ruuhkautumisena, liittymien huonona toimivuutena, liikenneturvallisuuden heikkenemisenä sekä meluhaittoina. Nykyinen tieyhteys on kokonaisuudessaan auttamattoman alimitoitettu nykyisille liikennemäärille.
Saaristotiellä liikennettä on vaihtelevasti. Liikennemäärä Valtatien 1 (E18) ja Kirjalansalmen sillan välillä on 9 600—14 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kaarinan keskustan kohdalla liikennemäärä on noin 14 400 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaita ajoneuvoja on jopa 700. Kesäaikana liikennemäärät kasvavat noin 15 % lisäten Saaristotien liittymien ruuhkautumista. Liikennemäärien ennustetaan kasvavan edelleen vuoteen 2030 saakka.
Saaristotien parantamisella välillä Kurkela—Kuusisto turvataan seudullisen tieyhteyden sujuvuus ja turvallisuus sekä tuetaan Kaarinan kaupungin yhdyskuntarakenteen ja maankäytön kehittämistä. Samalla turvataan liikenneyhteys Turunmaan saaristoon ja parannetaan Paraisten suurteollisuuden kuljetusedellytyksiä. Maakunta- ja seututasolla yhteyden parantaminen edistää työmatkaliikenteen, elinkeinoelämän kuljetusten sekä mökki- ja matkailuliikenteen sujuvuutta ja luo edellytyksiä uuden kehityskykyisen teollisuus- ja palvelutoiminnan sijoittumiselle tien vaikutuspiiriin. Uusi tieyhteys vähentää myös nykyisen tien aiheuttamia haittoja Kaarinan keskustassa ja Kuusiston saaressa, jossa maankäyttö on kasvamassa.
Uusi Kaarinan läntinen tieyhteys lyhentää merkittävästi Paraisilta Turkuun suuntautuvia työssäkäyntimatkoja ja matka-aikaa. Uuden tieyhteyden rakentamisella pystytään erottamaan saaristoon suuntautuva pitkän matkan liikenne Kaarinan kaupungin alueella tapahtuvasta työ- ja asiointiliikenteestä. Samalla liikenteen sujuvuus paranee.
Nopeampi ja suorempi tie mahdollistaisi suuremmat teollisuuskuljetukset, mikä käytännössä vähentäisi raskaiden ajoneuvojen määrää tiellä. Destian vuonna 2018 tekemän päästötarkastelun mukaan uuden tien rakentaminen toisi selvät ympäristöhyödyt vähentäen kaikkia päästöjä. Tarkasteluajanjaksolla (v. 2020—2050) hiilidioksidipäästöt pienenisivät merkittävästi.
Saaristotien parantamisesta välillä Kurkela—Kuusisto, eli Kaarinan läntisestä ohitustiestä, on olemassa valmis lainvoimainen yleissuunnitelma. Tien hyöty-kustannussuhdeluku on 4, joka on erittäin korkea.