Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Viime päivinä medioissa on tuotu esiin sairaalan ja terveyskeskuksien päivystyksen kriisiytyminen. Hoitoon pääsyn odottelu saattaa kestää useita tunteja. Sairaaloiden päivystyksessä ei ole välttämättä kahviota tai kanttiinia avoinna kellon jokaisena tuntina, mutta erilaisia välipala- ja juoma-automaatteja löytyy. Ongelmana on, että ostoksia ei välttämättä voi tehdä käteisellä rahalla. Lisäksi asiakaskunta on usein ikääntynyttä, ja he ovat tottuneet käyttämään käteistä rahaa.
Samoihin ongelmiin törmätään myös HSL:n ja VR:n lippuautomaateilla sekä kylmäasemilla, jotka eivät hyväksy käteistä rahaa maksuvälineeksi.
Suomen Pankki teki keväällä lainsäädäntöesityksen käteispalveluiden turvaamiseksi myös tulevaisuudessa, sillä Suomessa ei ole lakia, joka velvoittaisi ottamaan vastaan käteismaksuja, vaan käytössä on sopimusvapaus. Se tarkoittaa, että yritys voi itse päättää, mitä maksuvälineitä se hyväksyy.
Kuluttajaliitto edellyttää, että käteisellä pitää voida maksaa tulevaisuudessakin. Liiton valtuuston kannanoton mukaan lainsäätäjien tulee edistää viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,