Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomessa on toteutettu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua vuosina 2021—2024 Marinin hallitusohjelman mukaisesti. Kokeiluun osallistuvat kunnat ja esiopetuksen toimipaikat valittiin ositettuna satunnaisotantana, ja kokeilun kohdejoukkoon kuuluvat kokeilukuntien vuonna 2016 ja 2017 syntyneet lapset.
Kokeilukunnissa on tehty kehittämistyötä, luotu opetussuunnitelmaa ja käytänteitä kaksivuotisen esiopetuksen toteuttamiseen ja kerätty jo paljon käytännön kokemustietoa siitä, miltä osin kaksivuotinen esiopetus tukee lasten oppimista, hyvinvointia ja arjen toimivuutta. Usea kunta on toivonut voivansa jatkaa aloitettua mallia. Kunnissa tulisikin olla mahdollisuus jatkaa kokeilulain mukaista toimintaa, mikäli se on katsottu lapsen oppimisen ja hyvinvoinnin sekä työn järjestämisen kannalta tulokselliseksi. Katkokset ja tiheät rakenteen muutokset eivät usein tue henkilöstön tai lasten parasta. Kokeilusta toteutetaan seurantatutkimus, jonka perusteella kunnilla on jatkossa entistä paremmat valmiudet jatkaa kaksivuotisen esiopetuksen kehittämistä.
Lisäksi myös niissä kunnissa, jotka eivät ole olleet mukana kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa alun perin, tulisi olla mahdollisuus kokeilulain ja kaksivuotisen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden nojalla toteuttaa maksutonta kaksivuotista esiopetusta pedagogisella tasolla ja saada korvausta maksutulojen menetyksistä.
Kun esiopetusta kehitetään, on samalla tarve arvioida koulutuspolun alkua kokonaisuutena, lasten saamaa riittävää, oikea-aikaista varhaista tukea ja varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja koulun alun nivelvaiheita. Olemassa olevat käytännöt joustavasta koulutuspolun alusta, saumattomasta esi- ja alkuopetuksesta sekä luokattomasta 0—2-luokkien opetuksesta tulisi selvittää vuoden 2024 loppuun mennessä ja tämän pohjalta täsmentää lainsäädäntöä ja opetussuunnitelman perusteita tarvittavilta osin, jotta opetusta ja kaksivuotista esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta voidaan tarkoituksenmukaisella tavalla toteuttaa myös jatkossa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,