Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Päästökauppajärjestelmään siirryttäessä syntyi ennen vuotta 2004 käyttöön otetuille päästökaupan ulkopuolisille voimalaitoksille ansiotonta hyötyä, ns. windfall-hyötyä. Kataisen hallitus antoi esityksen windfall-verosta (HE 140/2013 vp), jolla leikattaisiin sitä verohyötyä, joka on syntynyt viranomaissääntelyn seurauksena. Esitystä ei voitu toteuttaa EU:n valtiontukitarkastelun keskeneräisyyden vuoksi.
Kataisen hallituksen muutoin asianmukaisessa esityksessä valittu veron kiinteistöveropohjainen malli johti valitettavasti siihen, että vero painottui noin 80-prosenttisesti vesivoimaan. Mallissa tulisi ottaa paremmin huomioon energialaitoksen rakennukset, laitteet ja generaattorit, niin että ydinvoiman osuus verotaakasta kasvaa noin 60 prosenttiin ja vesivoiman kevenee noin 40 prosenttiin. Mikäli komissio hyväksyy esityksessä veroon ehdotetut rajaukset valtiontukimenettelyssä, on syytä edetä windfall-veron toteuttamiseksi tällä tavalla muutettuna.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,