2.3
Laki omaishoidon tuesta ja soveltamiskäytäntö
Laki omaishoidon tuesta
Omaishoidon tuki on lakisääteinen hyvinvointialueen järjestämisvelvollisuuteen kuuluva määrärahasidonnainen sosiaalipalvelu. Omaishoidosta säädetään omaishoidon tuesta annetussa laissa, jäljempänä
omaishoitolaki.
Omaishoitolain tarkoituksena on edistää hoidettavan edun mukaisen omaishoidon tuen toteuttamista turvaamalla riittävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut sekä hoidon jatkuvuus ja omaishoitajan työn tukeminen. Laissa omaishoidon tuella tarkoitetaan vanhuksen, vammaisen tai sairaan henkilön hoidon ja huolenpidon järjestämistä kotioloissa omaisen tai muun hoidettavalle läheisen henkilön avulla. Omaishoidon tuki on kokonaisuus, joka muodostuu hoidettavalle annettavista tarvittavista palveluista sekä omaishoitajalle annettavasta hoitopalkkiosta, vapaasta ja omaishoitoa tukevista palveluista. Omaishoitolain 3 §:ssä säädetään tuen myöntämisedellytyksistä. Omaishoidon tuen järjestämisestä laaditaan lain 8 §:n mukaan hyvinvointialueen ja hoitajan välinen toimeksiantosopimus. Omaishoitosopimukseen on liitettävä lain 7 §:n mukainen hoito- ja palvelusuunnitelma.
Omaishoitolain 5 §:n mukaan omaishoitajalle maksetaan hoitopalkkio, joka määräytyy hoidon sitovuuden ja vaativuuden mukaan. Hoitopalkkio on vähintään 300 euroa kuukaudessa
Hoitopalkkioita korotetaan kalenterivuosittain omaishoitolain mukaisesti työntekijän eläkelain (395:2006) 96 §:ssä tarkoitetulla palkkakertoimella. Vuonna 2025 omaishoidon tuen vähimmäispalkkio on noin 472 euroa/ kk.
. Jos omaishoitaja on hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana lyhytaikaisesti estynyt tekemästä omaa tai toisen työtä, palkkio on vähintään 600 euroa kuukaudessa
Vuonna 2025 omaishoidon tuen raskaan siirtymävaiheen vähimmäispalkkio on noin 944 euroa/kk.
edellyttäen, että hoitajalla ei ole tältä ajalta:
1) vähäistä suurempia työtuloja;
2) oikeutta sairausvakuutuslain (1224/ 2004) 10 luvun mukaiseen erityishoitorahaan;
3) oikeutta vuorotteluvapaalain (1305/ 2002) 13 §:n mukaiseen vuorottelukorvaukseen.
Hoitopalkkio voidaan sopia säädettyä määrää pienemmäksi, jos:
1) hoidon sitovuus on vähäisempää kuin mitä 4 §:n 1 momentissa edellytetään ja hoidon ja huolenpidon tarve on vähäistä; taikka
2) siihen on hoitajan esittämä erityinen syy.
Lain 6 § mukaan hoitopalkkion määrä tarkistetaan kalenterivuosittain työntekijän eläkelain (395/2006) 96 §:ssä tarkoitetulla palkkakertoimella. Vuonna 2025 omaishoidon tuen hoitopalkkion vähimmäismäärä on 472,15 euroa kuukaudessa. Hoidollisesti raskaan siirtymävaiheen aikana maksettava hoitopalkkio on vähintään 944,31 euroa kuukaudessa.
Hyvinvointialue voi halutessaan maksaa laissa säädettyä korkeampia palkkioita hoidon sitovuuden ja vaativuuden perusteella.
Omaishoidettavien ja omaishoitajien määrä
Suomessa oli 52 400 omaishoidettavaa vuoden 2024 aikana
Sotkanet (2025). Tilasto- ja indikaattoripankki, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
. Kaikista hoidettavista alle 18-vuotiaita oli 21 prosenttia, 18–64-vuotiaita oli 15 prosenttia ja yli 65-vuotiaita hoidettavia oli 64 prosenttia. Alle 18-vuotiaiden omaishoidettavien määrä on ollut kasvussa jo pidemmän aikaa, vaikka lasten määrä on vähentynyt väestössä.
Muistisairaudet ovat omaishoidon yleisin syy – noin kolmanneksessa omaishoitotilanteista syynä on muistisairaus. Noin joka neljännessä omaishoitotilanteessa syy on fyysinen sairaus tai vamma, kehitysvammaisuus reilulla kymmenyksellä ja muu syy, kuten psykiatrinen tai päihdesairaus, vajaalla kymmenyksellä.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4022-2
Omaishoitajia oli Suomessa 51 400 vuoden 2024 aikana. Heistä 65 vuotta täyttäneitä oli lähes 60 prosenttia.
Sotkanet (2025). Tilasto- ja indikaattoripankki, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Naisten osuus omaishoitajista oli 70 prosenttia ja miesten 30 prosenttia vuonna 2023. Ikäluokittain tarkasteltuna naisten osuus oli suurimmillaan ikäluokassa 15–54-vuotiaat (79 %), kun taas yli 85-vuotiaissa naisten ja miesten osuus oli molemmissa 50 prosenttia. Hieman yli puolet omaishoitajista oli eläkkeellä ja noin kolmannes oli työllisiä. Muiden pääasiallisen toiminnan luokkien työtön, opiskelija/koululainen ja muu työvoiman ulkopuolella olevien osuus on yhteensä reilu kymmenys.
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215997
Omaishoitajuus ja toimeentulo
Omaishoitajuudella voi olla kielteisiä yhteyksiä omaishoitajien työmarkkina-asemaan ja tuloihin. Esimerkiksi omaishoitajien työllisyysaste ja ansiotulot ovat matalampia kuin muulla väestöllä, ja omaishoito heikentää erityisesti työikäisten omaishoitajien toimeentuloa. Nuorempien omaishoitajien keskimääräiset ansiotulot ovat yleensä vastaavan ikäisiä pienemmät, kun taas 68 vuotta täyttäneiden omaishoitajien tulot ovat kaikissa ikäluokissa verrokkien keskimääräisiä tuloja korkeammat.
; Omaishoitajaliiton kysely 2024;
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-691-379-0
Lapsen omaishoitaja on yleensä työikäinen nainen, joka voi käydä ansiotyössä kodin ulkopuolella, koska lapsi on koulussa tai päivähoidossa. Ansiotyössä jatkaminen omaishoidon ohella esimerkiksi osa-aikaisena parantaa hoitajan mahdollisuutta jatkaa työelämässä omaishoidon päätyttyä ja takaa hoitajalle paremman eläketurvan. Ansiotyössä käynti voi edistää omaishoitajan hyvinvointia pitämällä yllä omaishoidon ohella sosiaalisia suhteita ja muuta elämää. Paremmat toimeentuloedellytykset todennäköisesti lisäävät myös hyvinvointia.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-927-6
Alimman omaishoidon tuen palkkioluokan määräytyminen hyvinvointialueilla 2024
Omaishoitolaissa säädetään omaishoidon tuen myöntämisen edellytyksistä yleisellä tasolla. Hyvinvointialueet määrittelevät tarkemmat myöntämisperusteet lain sallimissa rajoissa.
Kaikilla hyvinvointialueilla omaishoidon tuen myöntäminen perustuu omaishoidettavan ja omaishoitajan yksilöllisen kokonaistilanteen arvioon, jossa otetaan huomioon muun muassa hoidettavan terveys ja toimintakyky, hoivan ja huolenpidon tarve henkilökohtaisissa toimissa vuorokauden aikana sekä hoidettavalle myönnetyt muut palvelut ja olosuhteet, joissa omaishoitoa toteutetaan.
THL:n selvityksen
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-391-1
mukaan omaishoidon tuen myöntämisperusteissa ja käytänteissä on paljon vaihtelua hyvinvointialueiden välillä. Joitain yleistyksiä on mahdollista tehdä. Enemmistöllä hyvinvointialueista alimpaan palkkioluokkaan pääsemiseksi edellytetään hoidettavan hoivan ja huolenpidon tarvetta joka päivä useamman kerran päivässä ja useissa henkilökohtaisissa toimissa ja/tai ohjausta ja valvontaa.
Alimmassa omaishoidon tuen palkkioluokassa myöntöperusteeksi riittää päiväaikainen huolenpito; yhdellä alueella edellytetään ympärivuorokautisen hoidon tarvetta. Tällaisen omaishoitajan tekemän huolenpidon arvioitiin korvaavan vähintään kaksi kotihoidon käyntiä vuorokaudessa. Lasten kohdalla alueiden myöntämisperusteissa edellytetään jo alimmassa palkkioluokassa, että suhteessa ikätasoon lapsi tarvitsee tavanomaista merkittävästi suurempaa hoitotoimenpiteiden määrää ja laatua ja/tai valvontaa ja ohjausta.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-391-1
Omaishoidon tuen palkkiot 2025
Omaishoitolaissa säädetään omaishoidon tuen vähimmäispalkkiosta ja raskaan siirtymävaiheen vähimmäispalkkiosta. Hyvinvointialueet määrittelevät palkkioluokkien määrän ja hoitopalkkiot hoidon sitovuuteen ja vaativuuteen perustuen. Hoitopalkkion määrä tarkastetaan kalenterivuosittain omaishoitolain mukaisesti työntekijän eläkelain 96 §:ssä tarkoitetulla palkkakertoimella.
Kymmenen hyvinvointialuetta maksoi vähimmäispalkkiota korkeampaa palkkiota vuonna 2025. Yksi hyvinvointialue oli laskenut alinta hoitopalkkiota vuodelle 2025, mutta palkkio on edelleen suurempi kuin vähimmäispalkkio.
Hyvinvointialueiden verkkosivut 2024 ja 2025, koonti THL.
Omaishoidon tuen asiakkaita eli omaishoidettavia oli vuoden 2024 aikana yhteensä noin 52 400.
Sotkanet (2025). Tilasto- ja indikaattoripankki, THL.
Asiakkaissa on vaihtuvuutta eli kaikki asiakkaat eivät ole tuen piirissä koko vuotta. THL:n hyvinvointialueille tekemän kyselyn mukaan yhden kuukauden poikkileikkaustilanteessa asiakkaita on noin 40 000 ja heistä noin 70 % on hyvinvointialueensa alimman omaishoidon tuen luokan piirissä.
. Vuoden 2025 palkkiot THL on koonnut hyvinvointialueiden verkkosivuilta.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-391-1
2.4
Perhehoitolaki ja soveltamiskäytäntö
Perhehoitolaki
Perhehoitolain mukaan perhehoito on hoidon tai muun osa- tai ympärivuorokautisen huolenpidon järjestämistä perhehoitajan yksityiskodissa tai hoidettavan kotona. Hyvinvointialue tekee toimeksiantosopimuksen perhehoitajan kanssa tai sopimuksen perhehoidon järjestämisestä yksityisen perhehoidon tuottajan kanssa perhehoitolain 3 §:n mukaisesti. Perhehoitolain 11 §:ssä säädetään asioista, joista hyvinvointialueen ja yksityisen perhehoidon tuottajan välisessä sopimuksessa perhehoidon antamisesta tulee sopia. Ammatillinen perhehoito on perhehoitoa, jota annetaan yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 7 §:ssä tarkoitetun luvan perusteella ammatillisessa perhekodissa. Yksityisistä sosiaalipalveluista annettu laki on kumottu sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetulla lailla (741/2023, voimaan pääosin 1.1.2024, jäljempänä
valvontalaki
). Valvontalaissa uusi rekisteröintimenettely korvaa entisen lupa- ja ilmoitusmenettelyn. Perhehoitolain 10 §:ssä säädetään, että perhehoitolaissa tarkoitetun toimeksiantosopimuksen tehnyt ei ole työsopimuslaissa (55/2001) tarkoitetussa työsuhteessa sopimuksen tehneeseen hyvinvointialueeseen.
Hyvinvointialue tekee perhehoitajan kanssa toimeksiantosopimuksen, jonka sisältö on määritelty perhehoitolain 10 §:ssä. Toimeksiantosopimus on asiakirja, jossa perhehoitaja ja asiakkaan sijoittava hyvinvointialue sopivat hoidettavakohtaisesti perhehoitoon liittyvät molemminpuoliset oikeudet ja velvollisuudet. Kumpikaan sopimuksen osapuoli ei lähtökohtaisesti voi yksipuolisesti muuttaa sopimuksen sisältöä sen voimassaoloaikana. Perhehoitolain mukaan toimeksiantosopimuksessa tulee sopia muun muassa perhehoitajalle maksettavan palkkion määrästä ja suorittamisesta, hoidon arvioidusta kestosta ja toimeksiantosopimuksen irtisanomisesta.
Perhehoitolain 12 §:n mukaan, jos toimeksiantosopimuksessa ei ole toisin sovittu, voidaan toimeksiantosopimus irtisanoa päättymään irtisanomista seuraavan kahden kuukauden kuluttua.
Jos valvonnan yhteydessä perhekoti tai siellä annettava hoito todetaan sopimattomaksi tai puutteelliseksi, tulee perhehoitolain 12 §:n 2 momentin mukaisesti hoidon järjestämisestä vastaavan hyvinvointialueen pyrkiä saamaan aikaan korjaus. Jos puutetta ei korjata asetetussa määräajassa tai jos puutetta ei voida korjata ilman kohtuutonta vaivaa tai kohtuullisessa ajassa, toimeksiantosopimus voidaan purkaa välittömästi.
Perhehoitolain 21 §:n mukaan perhehoitaja on velvollinen ilmoittamaan perhehoidossa tapahtuneista muutoksista vastuutyöntekijälle sille hyvinvointialueelle, joka on sijoittanut hoidettavan sekä hyvinvointialueelle, jossa perhekoti sijaitsee.
Perhehoidon asiakkaat ja perhehoitajat
Perhehoitoa käytetään ikääntyneiden, vammaisten, lastensuojelun sekä psyykkisesti sairastuneiden asiakkaiden kohdalla. Perhehoidossa voidaan turvata hoidettavalle perheenomainen ja hoidettavan tarpeen mukainen hoito ja huolenpito. Perhehoidossa voidaan antaa mahdollisuus kodinomaiseen hoitoon ja pysyviin, läheisiin ihmissuhteisiin. Perhehoidossa on mahdollisuus vahvistaa asiakkaan perusturvallisuutta ja tukea hänen sosiaalista kehitystään. Perhehoito voi olla jatkuvaa ja kestää jopa useita vuosia tai vuosikymmeniä.
Toimeksiantosuhteista perhehoitoa käytetään selvästi eniten lastensuojelussa, jossa hoitovuorokausia oli vuonna 2024 yhteensä noin 2,1 miljoonaa
Lastensuojelun tilastoraportti 23/2025, s 19,
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025042831818
. Ikääntyneiden perhehoidossa hoitovuorokausia oli 191 000 ja vammaispalvelujen perhehoidossa 148 000 vuonna 2024
Sotkanet indikaattorit 1947 ja 3468
.
Lastensuojelussa hyvinvointialueilla oli vuonna 2024 toimeksiantosopimus 4 900 perheen kanssa
Lastensuojelu 2024 raportti s 18
. Näistä 900 perhettä (18 %) oli lapsen läheis- tai sukulaisperheitä (Sotkanet- indikaattorit 6416 ja 6417). Vuoden 2023 lopussa toimeksiantosopimussuhteisessa perhehoidossa oli noin 5900 lasta.
Perhehoito on lastensuojelulaissa määritelty huostaanotetun lapsen ensisijaiseksi sijaishuollon muodoksi. Perhehoitoa voidaan käyttää sijaishuollossa olevan lapsen hoidon ja huolenpidon järjestämiseksi tai kun lapsi sijoitetaan avohuollon tukitoimena. Lastensuojelulain mukaista jälkihuoltoa voidaan toteuttaa myös perhehoitona siihen saakka, kunnes jälkihuolto-oikeus päättyy. Lastensuojelussa perhehoito voi olla lyhytaikaista tai toistaiseksi voimassa olevaa. Perhehoidon soveltuvuutta arvioitaessa tulee ottaa huomioon, minkälaisen kokonaisuuden perhehoitajan antama hoito muodostaisi yhdessä tarvittavien tukitoimien kanssa. Lastensuojelulain nojalla annettava perhehoito toteutuu käytännössä perhehoitajan kodissa eli perhekodissa.
Ikäihmisen perhehoitoa annetaan sellaiselle ikäihmiselle, jolla on kotiin annettavista palveluista huolimatta vaikeuksia selviytyä arjessa, mutta joka ei vielä tarvitse palveluasumista tai laitoshoitoa. Päätöksen perhehoitoon siirtymisestä tekee hyvinvointialue palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Käytännössä perhehoito voi olla pitkäkestoista, lyhytkestoista tai osavuorokautista. Pitkäkestoisessa, ympärivuorokautisessa perhehoidossa ikäihminen asuu perhehoitajan yksityiskodissa ja saa tarvitsemansa hoivan ja huolenpidon mahdollisesti vuosien ajan. Lyhytkestoinen, ympärivuorokautinen perhehoito toteutuu perhehoitajan tai ikäihmisen kodissa ja kestää tyypillisesti muutamia päiviä tai viikkoja. Osavuorokautinen (päivä/ilta/yö) perhehoito toteutuu perhehoitajan tai ikäihmisen kodissa tarjoten ikäihmiselle virkistystä ja vaihtelua sekä tukea arjen toiminnoissa. Ikäihmisten hoivassa on yleistynyt lyhytkestoinen perhehoito, jota toteuttavat kiertävät perhehoitajat asiakkaiden kotona.
Toimeksiantosuhteisia perhekoteja oli iäkkäille henkilöille (65 vuotta täyttäneet) 224 vuonna 2022. Perhekotien määrä on laskusuunnassa. (Sotkanet 2025.) Tuoreimmat tiedot iäkkäistä asiakkaista perhehoidon eri muodoissa on vuodelta 2021 (Ilmarinen ym. 2023.) Iäkkäiden toimeksiantosuhteisessa perhehoidossa oli reilut 3 300 asiakasta vuonna 2021, ja heistä enemmistö sai joko lyhytaikaista (noin 1500 henkilöä) tai osavuorokautista perhehoitoa (noin 1500 henkilöä). Pitkäkestoisessa perhehoidossa perhekodeissa oli 420 iäkästä henkilöä. Kiertäviä, hoidettavan kotona toimivia perhehoitajia oli noin 450. Perhehoidon muotojen yleisyydessä ja asiakasmäärissä on suurta vaihtelua hyvinvointialueiden välillä. Mainituista määristä puuttuu 13 kunnan vastaus. Iäkkäiden henkilöiden perhehoidon asiakasmäärät ovat kaikkinensa hienoisesti kasvaneet jo pidemmän aikaa, myös hoitopäivien määrä on kasvanut. (Sotkanet 2025.) Erityisesti kiertävien perhehoitajien iäkkäiden asiakkaiden määrä on kasvanut.
Vammaisen lapsen, nuoren tai aikuisen hoiva, huolenpito ja tarvittava tuki voidaan järjestää perhehoitona joko perhehoitajan kodissa eli perhekodissa tai hoidettavan omassa kodissa. Perhehoito voi olla lyhytaikaista, osavuorokautista tai pitkäaikaista.
Psyykkisesti sairastuneen henkilön asuminen ja tuki voidaan järjestää perhehoitona joko perhehoitajan luona perhekodissa tai hoidettavan omassa kodissa. Mielenterveyskuntoutujien perhehoidon tavoite on tukea kuntoutumista, parantaa ja säilyttää toimintakykyä, opetella vuorovaikutustaitoja sekä lisätä henkilön valmiuksia toimia omassa lähiympäristössään ja yhteiskunnassa.
Toimeksiantosuhteinen perhehoito ja toimeentulo
Hyvinvointialue tekee hoidosta toimeksiantosopimuksen perhehoitajan kanssa. Hyvinvointialueen tulisi tehdä toimeksiantosopimus perhehoitajan kanssa myös niissä tapauksissa, jossa hyvinvointialue hankkisi ostopalveluna perhehoidon yksityiseltä palveluntuottajalta. Toimeksiantosopimuksella siirretään julkisen hallintotehtävän tosiasiallinen toteuttaminen perhehoitajalle.
Araneva, Mirjam. Lastensuojelun perhehoito, Alma Talent, Helsinki 2018. S. 159. Huomiona, että kirjallisuus viittaa aikaan ennen sote-uudistusta, jolloin toimeksiantosopimuksen teki kunta eikä hyvinvointialue.
Toimeksiantosuhteen luonteen takia perhehoitaja ei ole työsuhteessa hyvinvointialueeseen. Toimeksiantosopimuksessa tulee sopia muun muassa perhehoitajalle maksettavan palkkion määrästä ja suorittamisesta sekä kustannusten korvaamisesta. Lisäksi siinä on sovittava hoidettavan yksilöllisistä tarpeista johtuvien erityisten kustannusten korvaamisesta.
Perhehoitoliiton perhehoitajille tekemän kyselyn
Raportti perhehoitajien sosiaaliturvakyselystä 2020.
https://www.perhehoitoliitto.fi/wp-content/uploads/2024/06/PE25A11.pdf
mukaan perhehoitajilla toistaiseksi voimassa oleva toimeksiantosopimus oli selkeästi yleisin (90 prosentilla). Lisäksi osa perhehoitajista teki pitkäaikaisen perhehoidon lisäksi lyhytkestoista ympärivuorokautista tai osavuorokautista perhehoitoa.
Vastaajista lastensuojelun perhehoitajat olivat suurin ryhmä (429 henkilöä), iäkkäiden henkilöiden perhehoitajia oli vastaajissa 64, lastensuojelun perhehoitajia läheiselle tai sukulaiselle 65 henkilöä ja vammaisten henkilöiden perhehoitajia oli 25. Lastensuojelun perhehoitajista lähes puolet oli iältään 41–50-vuotiaita. Muissa perhehoidon ryhmissä suurin ikäryhmä oli 51–64-vuotiaat.
Kyselyn mukaan perhehoidon päätoimisuudessa oli eroja perhehoitajaryhmittäin ja perhehoidon merkitys toimeentuloon vaihtelee. Lastensuojelun perhehoitajista ja iäkkäiden henkilöiden perhehoitajista noin 60 prosenttia työllistyi päätoimisesti perhehoitajana, vammaisten henkilöiden perhehoitajista kolme neljästä. Perhehoidon merkitys toimeentuloon on siten merkittävä. Läheisen tai sukulaisen perhehoitajana työllistyi päätoimisesti perhehoitajana noin 10 prosenttia. Tulkinnat perhehoidon sivu- ja päätoimisuudesta vaihtelevat ja ovat ennakoimattomia tukien hakemisen kannalta. Vastuun perhehoitoon liittyvistä taloudellisista riskeistä kantaa perhehoitaja.
Perhehoidon lisäksi muuta työtä koko- tai osa-aikaisesti tehdään melko yleisesti. Iäkkäiden perhehoitajista vajaa kolmannes ja lastensuojelun perhehoitajista noin 40 prosenttia. Ikääntyneiden perhehoitajista ja läheiselle tai sukulaiselle toimivista perhehoitajista noin viidennes on eläkkeellä, muista ryhmistä noin prosentti. Lastensuojelun perhehoitajille oli yleistä, että puoliso tai perheen toinen aikuinen työllistyi päätoimisesti muussa kuin perhehoitajan tehtävässä. Tämän voi katsoa vakauttavan perheen toimeentuloa.
Perhehoitajien hoitopalkkion tason vaihteluväliä ei ole mahdollista tarkasti ilmoittaa, koska perhehoitajan tuki määräytyy mm. hoidettavan tarpeiden perusteella. Nämä tarpeet ilmenevät yksilökohtaisista asiakassuunnitelmista. Kyselyn mukaan noin kolmella neljäsosalla iäkkäitä tai vammaisia henkilöitä hoitavista perhehoitajista hoitopalkkiot olivat pudonneet ennakoimattomasti jossakin vaiheessa. Tämä oli johtunut muun muassa hoidettavan perhehoidon tarpeen loppumisesta (hoidettavan kunnon huononeminen, kuolema), perhehoidosta pois siirtyneen henkilön tilalle ei ollut saatu uutta hoidettavaa, hoidettava oli tarvinnut pidempiaikaisesti sairaalahoitoa, lyhytkestoisen jakso oli peruuntunut tai perhehoitaja itse oli sairastunut.
Kyselyn mukaan perhehoitajan sosiaaliturva on heikko. Puutteet ovat etenkin työttömyysetuusjärjestelmässä. Perhehoitaja ei voi liittyä työttömyyskassaan, eikä perhehoito kerrytä työttömyystukeen liittyvää työssäoloehtoa. Muutostilanteessa töihin paluu joko osa-aikaisesti tai päätoimisesti nähtiin mahdollisuutena, mutta työllistymistä edistävät tai estävät monet tekijät, muun muassa perhehoitajan koulutustaso, alan työllisyystilanne, työmarkkinoilta poissaoloaika, perhehoitajan ikä ja olemassa oleva työpaikka, johon palata.
Perhehoidon palkkio ja kulukorvaus
Perhehoidon hoitopalkkiosta ja sen vähimmäismäärästä sekä kulukorvausten enimmäis- ja vähimmäismääristä säädetään perhehoitolaissa. Laissa säädettyjä perusmääriä tarkistetaan vuosittain. Hoitopalkkion vähimmäismäärä vuonna 2025 on 944,34 euroa/kk ja kulukorvauksen vähimmäismäärä 502,17 euroa. Käynnistämiskorvauksen enimmäismäärä puolestaan on 3 566,21 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti. Hoitopalkkio ja kulukorvaus voidaan sopia vähimmäismäärää suuremmaksi tai erityisestä syystä myös vähimmäismäärää pienemmäksi. Käytännössä perhehoidon kustannukset määräytyvät pitkälti asiakkaan tarpeiden ja hoitoisuuden perusteella. Perhehoidon sisältö voi myös vaihdella huomattavasti eri palveluissa. Esimerkiksi vammaispalveluissa tai iäkkäiden palveluissa asiakas ei välttämättä yövy perhehoitajan luona toisin kuin lastensuojelussa, jossa perhehoito on ympärivuorokautista. Tietoa hyvinvointialuekohtaisista palkkio- ja korvaustasoista ei ole kootusti saatavilla.
Perhehoitaja on verovelvollinen perhehoidosta saamistaan palkkioista ja kulukorvauksista. Kunta tai kuntayhtymä ilmoittaa maksamansa hoitopalkkion ja kustannusten korvaukset tulorekisteriin siitä annetun ohjeistuksen mukaisesti. Perhehoitajana työskentelyä voidaan verottaa tuloverolain mukaisena tulonhankkimistoimintana tai elinkeinotulon verottamisesta annetun lain mukaisena elinkeinotoimintana. Ennakkoperintälain (1118/1996) 25 §:n 1 momentissa säädetään muuna kuin palkkana maksettavasta korvauksesta. Sen mukaan vastike, joka on saatu työstä, tehtävästä tai palveluksesta, mutta joka ei kuitenkaan ole palkkaa, on työkorvausta. Korkein hallinto-oikeus katsoi päätöksessään KHO 10.3.1997 taltio 561, että sosiaalihuoltolain ja perhehoitajalain nojalla perhehoitajille maksetut palkkiot eivät olleet ennakkoperintälain mukaista palkkaa vaan työkorvausta, joka on ansiotuloa. Perhehoitaja voi toimia myös toiminimellä elinkeinonharjoittajana. Tällöinkin hän on hyvinvointialueen kanssa toimeksiantosuhteessa. Toimeksiantosopimuksessa sovitaan hoitopalkkion ja kustannusten korvauksen maksamisesta elinkeinonharjoittajalle.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/62203/perhehoitajan-verotus4/
Perhehoitolain 20 §:ssä säädetään sosiaaliturvasta. Sen mukaan perhehoitajan eläketurvasta säädetään julkisten alojen eläkelaissa (81/2016). Perhehoitolain mukainen hoitopalkkio katsotaan eläkejärjestelmässä vastikkeeksi, joka maksetaan korvauksena työstä. Palkkio katsotaan julkisten alojen eläkelain 85 §:n mukaiseksi eläkettä oikeuttavaksi ansioksi. Irtisanomisajalta maksettava lakiin perustuva korvaus olisi niin ikään eläkkeeseen oikeuttava ansio. Normaalistikin irtisanomisajan palkka on eläkkeeseen oikeuttavaa ansiota, riippumatta siitä liittyykö siihen työntekovelvoitetta. Perhehoitajalle maksettavat verotettavat kustannusten korvaukset eivät sen sijaan ole eläkkeeseen oikeuttavia työansioita, koska ne ovat lain määritelmän mukaan kustannusten korvauksia vaikkakin ne katsotaan verotuksessa työkorvaukseksi ja ansiotuloksi.
Perhehoitolain 20 §:ssä säädetään lisäksi, että toimeksiantosopimuksen tehneen hyvinvointialueen on vakuutettava perhehoitaja työtapaturma- ja ammattitautilain (459/2015) 3 §:n 1 momentin mukaisella vakuutuksella. Perhehoitajaan sovelletaan mitä mainitussa laissa säädetään työntekijästä, ja hyvinvointialueeseen sovelletaan, mitä mainitussa laissa säädetään työnantajasta. Perhehoitajalla on näin työntekijää vastaava työtapaturma- ja ammattitautiturva.
Perhehoidon ennakoimattomat päättymiset
Perhehoito voi päättyä ennakoimattomasti useassa eri tilanteessa. Perhehoito saattaa päättyä ennakoimattomasti perhehoitajasta johtuvista syistä. Perhehoitaja saattaa itse haluta lopettaa perhehoitajuuden. Perhehoidon asiakas voi haluta vaihtaa perhehoitopaikkaa, joka voi johtua hoidettavasta, mutta myös perhehoitajasta johtuvasta syystä.
Perhehoitajasta riippumattomaton syy voi syntyä esimerkiksi, jos hyvinvointialue tekee päätöksen perhehoitoon sijoittamisesta, jolloin perhehoito voi päättyä ennakoimattomasti hyvinvointialueen päätösten takia. Hyvinvointialue voi muuttaa perhehoidon myöntämisen kriteereitä tai muuttaa kohderyhmiä, joille perhehoitoa saa hyvinvointialueilla. Perhehoito saattaa päättyä ennakoimattomasti perhehoitajasta riippumattomasti hyvinkin lyhyellä varoitusajalla, jos hoidettavan tarpeet muuttuvat.
Perhehoitoliitolta saatujen esimerkkien mukaan ikäihmisten perhehoidon kohdalla perhehoito voi päättyä ennakoimattomasti, jos perhehoidettava menehtyy tai jos hoidettavan tilanne edellyttää sairaalahoitoa tai tehostetumpia palveluja. Sosiaalihuoltolain 21 c §:n mukaan ympärivuorokautista palveluasumista järjestetään henkilölle, joka tarvitsee päivittäin vuorokaudenajasta riippumatta jatkuvaa hoitoa ja huolenpitoa tai vaativaa ammatillista hoitoa, joiden järjestäminen kotihoitona, omaishoitona, perhehoitona tai muulla tavalla ei ole mahdollista tai asiakkaan edun mukaista.
Lastensuojelun perhehoidossa ennakoimattomia päättymisiä tapahtuu eniten. Pitkäkestoisessa lastensuojelun perhehoidossa tavoitteena on kodinomaisen hoidon lisäksi läheisten ihmissuhteiden rakentaminen. Lastensuojelun perhehoidossa lähtökohtana on aina lapsen tarpeet – lapselle etsitään sopivaa perhehoitoperhettä. Lastensuojelun perhehoidossa sijoitus voi päättyä yllättäen, kun perhehoitopaikkaa täytyy vaihtaa joko toiseen perhehoitoperheeseen tai lastensuojelulaitokseen. Lastensuojelulain 50 §:n mukaan laitoshuoltoa järjestetään, jos lapsen sijaishuoltoa ei voida järjestää lapsen edun mukaisesti riittävien tukitoimien avulla perhehoidossa tai muualla. Perhehoito voi keskeytyä ennakoimattomasti myös perhehoitajasta tai lapsesta riippumattomista syistä, kuten esimerkiksi yhteistyön toimimattomuudesta sukulaisten kanssa. Lastensuojelun perhehoito voi päättyä äkillisesti tilanteessa, jossa sijoitettujen lasten hoidon tarve muuttuu niin vaativaksi, ettei perhehoito ole enää mahdollista. Usein monilapsisessa perhehoitoperheessä molemmat aikuiset toimivat päätoimisena perhehoitajana, jolloin sisarusryhmän sijoituksen päättyminen voi merkitä välitöntä tulonmenetystä koko perheelle. Perhehoito voi päättyä myös, jos hoidettavan haastava käyttäytyminen tai väkivaltaisuus, joka vaarantaa muiden turvallisuuden, edellyttää siirtymistä perhekodin ulkopuoliseen hoivaan. Perhehoidossa olevien asiakkaiden osalta voi joissain tilanteissa tulla tarve käyttää lastensuojelulain mukaisia rajoitustoimenpiteitä, jotka eivät ole perhehoidossa mahdollisia.
Lastensuojelun perhehoidossa voi syntyä tilanne, jossa lapsi sijoitetaan perhehoitoon ennen kuin hallinto-oikeus on vahvistanut huostaanoton. Käytäntö on arvioitu lastensuojelussa lapsen edun mukaiseksi, sillä lapsi ei voi odottaa hallinto-oikeuden mahdollisesti pitkäänkin kestävän käsittelyn vuoksi perheeseen pääsyä. Tällöinkin sijoitus perustuu lastensuojelulain mukaiseen sijoituspäätökseen. Tällaisissa tilanteissa, erityisesti jos kyseessä on pieni lapsi tai lapsi, jolla on erityistarpeita, tavanomaisesti edellytetään, että perhehoitaja jää kotiin hoitamaan lasta. Perhehoitaja voi tällöin tehdä merkittäviä taloudellisia ratkaisuja, kuten jäädä palkattomalle vapaalle työstään. Jos hallinto-oikeus ei lopulta päätäkään lapsen huostaanotosta, saattaa perhehoitaja olla tilanteessa, jossa hänelle on järjestetty sijainen omalla työpaikallaan esimerkiksi vuodeksi, mutta perhehoito päättyykin nopeasti. Pahimmillaan perhehoitaja jää tällöin koko vuodeksi ilman työtä ja toimeentuloa, sillä toimeksiantosopimuksessa on vain kahden kuukauden irtisanomisaika, eikä muuta tehtävää välttämättä ole tarjolla.
Lastensuojelussa lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä voi havaita lapsikohtaista valvontaa tehdessään, ettei perhehoitaja sovellu perhehoitajaksi kyseiselle lapselle tai ollenkaan. Vastaavasti voi tulla ilmi perhehoitajan soveltumattomuus myös muun perhehoidon asiakkaan perhehoitajaksi. Perhehoidon päättymisen syynä voi olla myös esimerkiksi epäily kaltoinkohtelusta. Näissä tilanteissa kyse on perhehoitolain 12 §:n mukaisesta perhehoidon purkamisesta, joita irtisanomisaika tai tässä ehdotettu korvaus ei koske.
Perhehoidon ennakoimattomissa päättymistilanteissa perhehoidon asiakkaan tilalle pyritään yleensä osoittamaan toinen asiakas. Kaikissa tilanteissa se ei ole mahdollista. Uutta sijoitusta ei voida osoittaa perhehoitajalle, jolla ei ole mahdollisuuksia vastata sijoitettavan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin. Perhehoitoon sijoittamisessa toimivalla ryhmädynamiikalla on keskeinen rooli perhehoidon onnistumisessa. Perhehoitajalla ei ole oikeutta tiettyyn määrään hoidettavia, vaan perhehoidon sijoituksista päättää aina hyvinvointialue hoidettavien tarpeiden pohjalta. Päätoimisille perhehoitajille hoitopalkkio voi kuitenkin olla ainoa toimeentulon lähde. Sijoituksen äkilliset irtisanomistilanteet vaikuttavat perheen tulotasoon ennakoimattomasti ja merkittävästi, jos päättyneen hoitosuhteen tilalle ei osoiteta irtisanomisaikana uutta hoidettavaa.
Perhehoidon ennakoimattomien päättymisten ehkäisemiseksi ja uusien hoidettavien löytämiseksi voidaan joitakin ongelmia ratkaista hyvinvointialueiden tasolla lisäämällä yhteistyötä, kehittämällä perhehoidon toimintaohjeita ja perhehoitajilla tarjottavaa tukea sekä solmimalla toimintaohjeiden pohjalta toimeksiantosopimuksia, joissa perhehoidon erityisyys huomioidaan nykyistä paremmin.