1.1
Laki aikuiskoulutustuesta
3 §.Määritelmät. Pykälän 2. kohtaa ehdotetaan muutettavaksi. Kohdassa määritellään yrittäjän aikuiskoulutustuen soveltamisala. Voimassa olevan lain mukaan yrittäjiksi katsotaan henkilöt, jotka ovat päätointaan varten velvollisia ottamaan yrittäjän eläkelain (1272/2006) tai maatalousyrittäjän eläkelain (1280/2006) mukaisen vakuutuksen. Maatalousyrittäjän eläkelakia sovelletaan myös apurahansaajiin. Apurahansaajien kohdalla yrittäjän aikuiskoulutustuen saamisen edellytykset eivät kuitenkaan käytännössä täyty, koska tukioikeuden edellytyksenä on yritystoiminnan aikaisten ansioiden vähentyminen vähintään kolmasosalla verrattuna viimeiseen ennen opiskelun alkua toimitettuun verotukseen. Kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että apurahansaajat poistetaan lain yrittäjämääritelmästä.
8 §.Ulkomaantyön huomioiminen. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi pykälä ulkomaantyön laskemisesta mukaan aikuiskoulutustukeen oikeuttavaan työssäoloaikaan.
Aikuiskoulutustukeen oikeuttavaan työssäoloaikaan ehdotetaan laskettavaksi myös työssäoloaika tai työssäoloaikaan rinnastettava aika, jonka henkilö on ollut vakuutettuna Euroopan unionin jäsenvaltiossa, Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tai Sveitsissä. Aikuiskoulutustuen hakijalla olisi näyttövelvollisuus toisessa valtiossa tehdystä työstä tai työssäoloaikaan rinnastettavasta ajasta. Selvitettäessä työssäoloaikaa tai työssäoloaikaan rinnastettavaa aikaa, olisi mahdollista soveltuvin osin hyödyntää Euroopan komission sosiaaliturvan yhteensovittamista varten hyväksymiä lomakkeita. Selvityksenä työssäoloajasta voitaisiin hyväksyä työtodistus tai työskentelyvaltion viranomaisen antama todistus. Lisäksi voitaisiin hyväksyä muu selvitys, jonka perusteella työskentely toisessa valtiossa voidaan selvittää. Tällainen selvitys olisi esimerkiksi hakijan antama selvitys palkkatulosta tai yritystoiminnan tulosta toisesta valtiosta. Selvityksen perusteella hakijalla voitaisiin katsoa olevan työssäoloaikaa vastaavasti kuin Suomessa saatujen tulojen perusteella, jos toisessa valtiossa ansaittujen tulojen määrä suhteessa kyseisen valtion tulotasoon vastaisi sitä, mitä edellytetään Suomessa tehdyn työn laskemiselta työssäoloaikaan.
11 §.Aikuiskoulutustuen saamisen rajoitukset. Pykälässä säädetään etuuksista ja tilanteista, jotka estävät aikuiskoulutustuen maksamisen. Pykälän 7. kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että tuen maksamisen estävä varusmiespalvelus korvattaisiin asevelvollisuudella. Asevelvollisuus on käsitteenä laajempi ja käsittää muitakin tilanteita kuin varusmiespalveluksen suorittamisen. Asevelvollisuuden suorittamiseen kuuluu varusmiespalvelus, kertausharjoitus, ylimääräinen palvelus ja liikekannallepanon aikainen palvelus sekä osallistuminen kutsuntaan ja palveluskelpoisuuden tarkastukseen. Edellä mainittujen jaksojen aikana niihin osallistuva henkilö ei olisi oikeutettu saamaan aikuiskoulutustukea.
12 §.Aikuiskoulutustuen määrä. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tuen perusosan määrää alennettaisiin 15 prosenttia. Alentamisen johdosta perusosan määrä olisi vuoden 2016 tasossa 27,78 euroa. Perusosan määrää tarkistettaisiin vuosittain siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa laissa säädetään. Ansio-osa olisi edelleen 45 prosenttia päiväpalkan ja perusosan erotuksesta. Kun palkka kuukaudessa on suurempi kuin 105-kertainen perusosa, ansio-osa olisi tämän rajan ylittävältä päiväpalkan osalta edelleen 20 prosenttia. Perusosan määrän alentaminen laskisi myös taitekohtaa, jonka ylittävältä osalta tuen ansio-osa on 20 prosenttia päiväpalkasta.
14 §.Tukikauden kesto. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että aikuiskoulutustuen enimmäiskestoa lyhennettäisiin. Tukikuukausien enimmäismäärää ehdotetaan laskettavaksi 19 kuukaudesta 15 kuukauteen. Tuen voisi edelleen käyttää yhdessä tai useassa erässä.
17 §.Etuutta koskeva päätös. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi. Momentissa säädetään Koulutusrahaston päätöksen tiedoksiannosta. Momentin mukaan Koulutusrahaston päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen rahastolle ilmoittamaansa postiosoitteeseen. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös siitä, että Koulutusrahaston päätöksen sähköisessä tiedoksiannossa noudatetaan, mitä laissa sähköisestä viranomaistoiminnasta (13/2003) säädetään.
19 §.Aikuiskoulutustuen maksaminen. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi aikuiskoulutustukea koskevan hakemuksen tekemisen määräajan osalta. Voimassa olevan lain mukaan aikuiskoulutustuki myönnetään aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukautta edeltävän kuukauden alusta. Soviteltua tukea koskeva hakemus on sitä vastoin tehtävä viimeistään kuuden kuukauden kuluttua sovittelujakson päättymisestä. Tuen hakemisen määräajat ehdotetaan yhtenäistettäviksi. Myös täysimääräisen aikuiskoulutustuen hakemisen määräaika ehdotetaan muutettavaksi kuudeksi kuukaudeksi. Aikuiskoulutustuki myönnettäisiin aikaisintaan hakemuksen saapumiskuukautta edeltävien kuuden kuukauden ajalta.
21 a §.Kuittaaminen. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi kokonaan uusi pykälä kuittaamisesta. Säännöksen perusteella Koulutusrahastolla olisi oikeus kuitata liikaa maksettu aikuiskoulutustuki myöhemmin maksamastaan tuesta. Kuittausoikeudesta huolimatta tuensaajalla olisi kuitenkin oikeus saada ulosottokaaren (705/2007) 48 §:n mukaista suojaosuutta vastaava määrä. Tuensaajan suostumuksella kuittaus voitaisiin kohdistaa myös suojaosuutta suurempaan tuen osaan.
21 b §.Aikuiskoulutustuen periminen eräissä tapauksissa. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi kokonaan uusi pykälä aikuiskoulutustuen perimisestä eräissä tapauksissa. Säännös koskisi tapauksia, joissa henkilö on saanut aikuiskoulutustukea samalta ajalta, jolta hänelle myönnetään takautuvasti säännöksessä mainittu toinen etuus. Säännöksen perusteella Koulutusrahastolla olisi oikeus periä tältä ajalta perusteettomasti maksettu aikuiskoulutustuki suoraan takautuvasti suoritettavasta etuudesta. Koulutusrahaston olisi ilmoitettava takautuvan etuuden maksavalle eläkelaitokselle tai vakuutuslaitokselle vähintään kaksi viikkoa ennen kyseisen etuuden maksamista, että etuus tulee maksaa Koulutusrahastolle.
30 §.Rahoitus. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että valtio ei rahoittaisi enää palkansaajan aikuiskoulutustukea vaan tuki rahoitettaisiin kokonaisuudessaan työttömyysvakuutusmaksun tuotosta. Työttömyysvakuutusrahasto rahoittaisi edelleen Koulutusrahaston hallintokulut kokonaisuudessaan. Koska valtio ei rahoittaisi enää palkansaajan aikuiskoulutustukea, ehdotetaan pykälän 2 momenttia muutettavaksi siten, että sen sisältämä sovitellun tuen rahoitusvastuuta valtion ja työttömyysvakuutusrahaston kesken koskeva säännös poistettaisiin. Valtio rahoittaisi kuitenkin edelleen yrittäjän aikuiskoulutustuen kokonaan. Yrittäjän aikuiskoulutustuen rahoitusta koskeva säännös ehdotetaan lisättäväksi pykälän 2 momenttiin.
31 §.Etuuden korottaminen. Pykälän mukaan laissa säädettyjä euromääriä voidaan tarkistaa valtioneuvoston asetuksella. Laissa säädettyjen euromäärien tarkistamiselle ei ole ollut tarvetta, koska aikuiskoulutustuen indeksitarkistuksesta on säädetty lain voimaantulosäännöksessä. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälän 1 momentissa säädettäisiin aikuiskoulutustuen perusosan vuosittaisesta tarkistamisesta kansaneläkeindeksin muutosta vastaavasti. Muutoksen johdosta indeksitarkistuksesta ei olisi enää tarpeen säätää lain voimaantulosäännöksessä. Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jossa säädettäisiin, että lain 12 §:n 1 momentissa mainittu perusosan määrä vastaa sitä kansaneläkeindeksin pistelukua, jonka mukaan vuoden 2016 tammikuussa maksettujen kansaneläkkeiden suuruus on laskettu.
1.2
Laki Koulutusrahastosta
4 §.Ammattitutkintostipendi. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi. Momentissa säädetään Koulutusrahaston päätöksen tiedoksiannosta. Momentin mukaan Koulutusrahaston päätös annetaan tiedoksi lähettämällä se postitse kirjeellä vastaanottajalle hänen rahastolle ilmoittamaansa postiosoitteeseen. Momenttiin ehdotetaan lisättäväksi säännös siitä, että Koulutusrahaston päätöksen sähköisessä tiedoksiannossa noudatetaan, mitä laissa sähköisestä viranomaistoiminnasta säädetään.
5 §.Ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytykset. Pykälän 1 ja 2 momenttia ehdotetaan muutettaviksi. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytykseksi asetettaisiin se, että hakija katsottaisiin Suomessa asuvaksi. Suomessa asuminen arvioitaisiin asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetun lain (1573/1993) perusteella. Pykälän 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työ- tai virkasuhde myös muuhun kuin suomalaiseen työnantajaan otettaisiin huomioon arvioitaessa oikeutta ammattitutkintostipendiin.
5 a §.Ulkomaantyön huomioiminen. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi kokonaan uusi pykälä ulkomaantyön laskemisesta mukaan ammattitutkintostipendiin oikeuttavaan työssäoloaikaan.
Ammattitutkintostipendiin oikeuttavaan työssäoloaikaan ehdotetaan laskettavaksi myös työssäoloaika, jonka henkilö on ollut vakuutettuna Euroopan unionin jäsenvaltiossa, Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tai Sveitsissä. Ammattitutkintostipendin hakijalla olisi näyttövelvollisuus toisessa valtiossa tehdystä työstä. Selvitettäessä työssäoloaikaa olisi mahdollista soveltuvin osin hyödyntää Euroopan komission sosiaaliturvan yhteensovittamista varten hyväksymiä lomakkeita. Selvityksenä työssäoloajasta voitaisiin hyväksyä työtodistus tai työskentelyvaltion viranomaisen antama todistus. Lisäksi voitaisiin hyväksyä muu selvitys, jonka perusteella työskentely toisessa valtiossa voidaan selvittää. Tällainen selvitys olisi esimerkiksi hakijan antama selvitys palkkatulosta toisesta valtiosta. Selvityksen perusteella hakijalla voitaisiin katsoa olevan työssäoloaikaa vastaavasti kuin Suomessa saatujen tulojen perusteella, jos toisessa valtiossa ansaittujen tulojen määrä suhteessa kyseisen valtion tulotasoon vastaisi sitä, mitä edellytetään Suomessa tehdyn työn laskemiselta työssäoloaikaan.
6 §.Ammattitutkintostipendin suuruus. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että pykälän sisältämät ammattitutkintostipendin euromäärät muutetaan vastaamaan indeksin muutosta vastaavasti muutettuja euromääriä. Pykälän 2 momentin mukaan 1 momentissa säädettyjä määriä tarkistetaan vähintään joka kolmas vuosi kustannustasossa tapahtunutta muutosta vastaavasti sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Ammattitutkintostipendin määriä on tarkistettu sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella 1 päivästä elokuuta 2016 lukien. Edellinen tarkistus tehtiin 1 päivästä elokuuta 2013 lukien. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että se sisältäisi ammattitutkintostipendin tarkistetut määrät.
11 §.Oikeus tietojen saamiseen ja luovuttamiseen. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että siihen lisätään uusi 4. kohta, jonka mukaan Koulutusrahastolla ja tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus salassapitosäännösten ja muiden tietojen saantia koskevien rajoitusten estämättä saada maksutta Kansaneläkelaitokselta tiedot siitä, pidetäänkö henkilöä Suomessa asuvana. Suomessa asumista koskevat tiedot ovat välttämättömiä määritettäessä oikeutta ammattitutkintostipendiin, koska lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että ammattitutkintostipendiin olisi oikeus vain Suomessa asuvalla henkilöllä.