2.1
Kansainvälinen oikeus ja EU-oikeus
YK:n piirissä on tehty viisi avaruussopimusta.
1) Yleissopimus valtioiden toimintaa johtavista periaatteista niiden tutkiessa ja käyttäessä avaruutta, siihen luettuna kuu ja muut taivaankappaleet (Treaty on Principles Governing the Activities of States in the Exploration and Use of Outer Space, including the Moon and other Celestial Bodies; Outer Space Treaty, SopS 56-57/1967). 2) Avaruuslentäjien pelastamista ja palauttamista sekä ulkoavaruuteen lähetettyjen esineiden palauttamista koskeva sopimus (Agreement on the Rescue of Astronauts, the Return of Astronauts and the Return of Objects Launched into Outer Space, SopS 45 ja 46/1970, laki avaruuslentäjien pelastamisesta ja palauttamisesta sekä avaruusesineiden palauttamisesta, 616/1970). 3) Kansainvälistä vastuuta avaruusesineiden aiheuttamasta vahingoista koskeva yleissopimus (Convention on International Liability for Damage Caused by Space Objects; Liability Convention, SopS 8 ja 9/1977). 4) Yleissopimus avaruuteen lähetettyjen esineiden rekisteröimisestä (Convention on Registration of Objects Launched into Outer Space; Registration Convention). 5) Valtioiden toimintaa kuussa ja muilla taivaankappaleilla koskeva sopimus (Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies). Suomi ei ole sopimuksen osapuoli.
Sopimusten lähtökohtana on taata kaikille valtioille vapaa ja tasapuolinen pääsy avaruuteen. Avaruuden, mukaan lukien kuu ja muut taivaankappaleet, tutkimisen ja käytön on koiduttava kaikkien maiden eduksi ja hyödyksi ja niiden tulee olla koko ihmiskunnan omaisuutta. Avaruuden on oltava vapaa kaikille valtioille tutkimista ja käyttöä varten tasavertaisuuteen perustuen sekä kansainvälistä oikeutta noudattaen. Mikään valtio ei voi hankkia itselleen avaruutta tai taivaankappaleita käytön tai haltuunoton perusteella ja valtioiden on toimittava kansainvälisen rauhan ja yhteistyön edistämiseksi avaruutta tutkiessaan ja käyttäessään. Ydinaseiden tai muunlaisten joukkotuhoaseiden sijoittaminen avaruuteen on yksiselitteisesti kielletty. Lisäksi kuuta ja muita taivaankappaleita saa käyttää ainoastaan rauhanomaisiin tarkoituksiin eivätkä sotilastukikohtien perustaminen, asekokeet tai sotaharjoitusten pitäminen ole sallittuja.
Avaruusoikeuden periaatteiden mukaisesti avaruuden käytön ei tulisi poissulkea muiden mahdollisuutta käyttää avaruutta, mutta avaruussopimukset eivät suoraan käsittele avaruusromun tai avaruuden kestävän käytön teemoja. Näitä koskeva kansainvälinen sääntely perustuu erilaisiin ei-oikeudellisesti sitoviin, poliittisiin julkilausumiin sekä teknisiin ohjeisiin. YK:n alaisen komitean, avaruuden rauhanomaisen käytön komitean (COPUOS), puitteissa on hyväksytty sekä avaruusromun ennaltaehkäisyä koskevat ohjeet, että avaruuden pitkän aikavälin kestävän käytön periaatteet. Laki avaruustoiminnasta (avaruustoimintalaki, 63/2018) huomioi avaruuden kestävää käyttöä koskevat suositukset. Esimerkiksi avaruustoimintaluvan myöntämisen edellytyksiin kuuluu, että toiminnanharjoittajan on pyrittävä estämään avaruusromun syntyminen sekä haitalliset vaikutukset ympäristöön maan pinnalla, ilmakehässä ja avaruudessa. Laissa viitataan kansainvälisiin suositusluontoisiin avaruusromun vähentämiseen pyrkiviin ohjesääntöihin tältä osin.
Suomi korostaa avaruuden turvallista ja kestävää käyttöä sekä kansainvälistä sääntöperustaista yhteistyötä. Avaruustoimintalaki velvoittaa avaruustoiminnanharjoittajia toimimaan tavalla, joka vähentää avaruustoiminnasta aiheutuvia riskejä, mm. vaatimalla avaruusromun syntymisen vähentämiseen tähtääviä toimia ja ympäristövaikutusten arviointia.
Suomi on Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenvaltio (SopS 2/1995) ja Suomen ja ESA:n välisestä tiedonvaihdosta on sovittu 1.8.2004 voimaan tulleessa tietoturvallisuussopimuksessa (SopS 94 ja 95/2004).
Suomea sitova EU:n avaruusohjelma perustettiin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksella (EU) 2021/696 unionin avaruusohjelman ja Euroopan unionin avaruusohjelmaviraston perustamisesta sekä asetusten (EU) N:o 912/2010, (EU) N:o 1285/2013 ja (EU) N:o 377/2014 ja päätöksen N:o 541/2014/EU kumoamisesta (jatkossa avaruusasetus) ja se tuli voimaan 1.1.2021. Asetuksen VIII osaston 1 luvun (Avaruustilannetietoisuus) 1 jakso koskee avaruusesineiden valvontaa ja seurantaa (SST-osakomponentti). Avaruustilannekeskuksen toiminta perustuisi jakson säännöksiin. Koska kysymys on asetuksena jäsenvaltioita sellaisenaan suoraan sitovasta säädöksestä, ei sen soveltaminen lähtökohtaisesti tarvitse erillisiä kansallisia täytäntöönpanosäännöksiä.
Avaruusasetuksen 2 artiklan määritelmän mukaan avaruustilannetietoisuudella tai SSA:lla (Space Situational Awareness) tarkoitetaan kokonaisvaltaista toimintatapaa, johon kuuluu perusteellinen tietämys ja ymmärrys avaruuden tärkeimmistä vaaroista, joita ovat avaruusesineiden väliset törmäykset, avaruusesineiden hajoaminen ja paluu ilmakehään, avaruussääilmiöt ja maapallon lähelle tulevat kohteet.
EU:n avaruusohjelman alaista turvallisuusluokiteltua tietoa koskee neuvoston päätös EU:n turvallisuusluokiteltujen tietojen suojaamista koskevista turvallisuussäännöistä (2013/488/EU) sekä jäsenvaltioiden välinen tietoturvallisuussopimus (sopimus Euroopan unionin edun vuoksi vaihdettujen turvallisuusluokiteltujen tietojen suojaamisesta neuvostossa kokoontuneiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä (SopS 76 ja 77/2015)), jotka sitovat myös Suomea.
Suomen kansallinen kyky hankkia, ymmärtää ja hyödyntää avaruustilannetietoisuutta pohjautuu omiin pitkäaikaisiin havaintoihin, itse rakennettuun tieteelliseen infrastruktuuriin sekä kansainväliseen yhteistyöhön, jota Suomi tekee Euroopan avaruusjärjestön, EU:n ja Yhdysvaltojen kanssa. Suomi liittyi syksyllä 2022 eurooppalaiseen avaruusvalvontaorganisaatioon (EU Space Surveillance and Tracking, EU SST), joka seuraa ja valvoo lähiavaruuden kappaleiden liikettä ja kiertoratoja sekä ennustaa niiden mahdollisia törmäyksiä ja paluuta Maan pinnalle. Tähän työhön Suomi voi nyt jäsenyytensä myötä osallistua.
Puolustusministeriö katsoi vuonna 2017, että Puolustusvoimien tulisi käynnistää neuvottelut Yhdysvaltain kanssa avaruustilannetietoisuus- eli SSA-sopimuksen solmimiseksi. Kansallisen avaruustilannetietoisuuden vahvistamiseksi Ilmavoimat allekirjoitti Suomen ja Yhdysvaltojen välisen SSA-yhteisymmärryspöytäkirjan (USFIN SSA MoU) Yhdysvaltojen asevoimien avaruussodankäyntiin keskittyvän sotatoimialueen (United States Space Command, USSPACECOM) kanssa 4.11.2019. Yhteisymmärryspöytäkirjan pohjalta vaihdetaan avaruustilannetietoisuutta koskevaa tietoa Suomen ja Yhdysvaltojen kesken. Tämä sopimus oli myös yksi edellytys Suomen liittymiselle EU SST -kumppanuusohjelmaan.
Operatiivinen avaruustilannekeskus rakentuisi siten, että Suomen EU SST -toiminto toteutetaan osana avaruustilannekeskusta. Täysivaltainen EU SST -jäsenyys edellyttää havaintojärjestelmää, joka tuottaa havaintoja EU SST:lle. Tähän tarkoitukseen Suomi suuntaisi Maanmittauslaitoksen Metsähovin geodeettisen avaruuslaserteleskoopin kapasiteetista 20 prosenttia, mikä on EU SST:n asettama vähimmäisvaatimus. Jäsenyys EU SST:ssa edellyttää lisäksi, että avaruuslaserteleskooppi kykenee havaitsemaan avaruuskohteita, joissa ei ole geodeettista heijastusprismaa. Tämä vaatisi tehokkaan laserin hankkimista Metsähovin teleskooppiin. Tuosta hankinnasta EU SST korvaisi osan ja hankinta kokonaisuudessaan toteutettaisiin avaruustilannekeskuksen perustamisen yhteydessä.
2.2
Kansallinen lainsäädäntö
Ilmatieteen laitoksesta annetun lain (212/2018) 1 §:ssä säädetään Ilmatieteen laitoksen asemasta ja toiminta-ajatuksesta. Sen mukaan Ilmatieteen laitos on liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle kuuluva palvelu- ja tutkimuslaitos, joka tuottaa havainto- ja tutkimustietoa ilmakehästä ja meristä sekä sää-, meri- ja ilmastopalveluita yleisen turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin.
Lain 2 §:ssä säädetään Ilmatieteen laitoksen tehtävistä. Pykälän 1 momentin mukaan laitoksen tehtävänä on tuottaa sääpalveluita ja fysikaalisia meripalveluita maan yleisen turvallisuuden, liikenteen, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. Avaruustilannekuvan tuottaminen ei näyttäisi istuvan säännöksen sanamuotoon, sillä sitä ei oletettavasti voida pitää sääpalveluna eikä varsinkaan fysikaalisena meripalveluna. Verbi
tuottaa
sen sijaan sopisi kuvaamaan Ilmatieteen laitoksen toimintaa tilannekuvan tuottajana.
Ilmatieteen laitoksen tehtävänä on myös hankkia ja ylläpitää luotettavaa tietoa ilmakehän ja merien fysikaalisesta tilasta ja kemiallisesta koostumuksesta, ilmastosta sekä niiden vaikutuksista suomalaisen yhteiskunnan eri osa-alueilla ja kansainvälisesti. Säännöksessä kuvataan laitoksen tehtävää hankkia ja ylläpitää tietoa. Hankkiminen ja ylläpitäminen voisivat kuvata tilannekuvan muodostamiseen tarvittavia toimia. Säännöksellä näytettäisiin viitattavan maapallon ympärillä olevaan ilmakehään ja erityisesti sen suhteeseen meriin, eikä etäämmällä olevaan avaruuteen, joten avaruustilannekuvapalveluun tarvittavan tiedon kerääminen ja ylläpitäminen eivät näyttäisi sisältyvän säännöksen kuvaamaan tiedon hankinta- ja ylläpitotehtävään.
Kolmanneksi tehtävänä on tehdä ja edistää ilmatieteellistä tutkimusta, fysikaalista merentutkimusta, polaarialueiden ja avaruuden tutkimusta sekä muuta alaan läheisesti liittyvää tutkimusta. Avaruustilannekuvakeskuksen toimintaa voitaisiin mahdollisesti pitää osana Ilmatieteen laitoksen tehtäviä tämän säännöksen nojalla, sillä säännös kuvaa laitoksen tehtäväksi tehdä ja edistää avaruuden tutkimusta. Säännöstä voisi kuitenkin olla tarpeen täsmentää, sillä avaruustilannekeskuksen suunniteltuihin tehtäviin kuuluisi muutakin kuin avaruuden tutkimuksen tekeminen ja edistäminen, esimerkiksi juuri tilannekuvapalvelun tuottaminen.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan lainsäädännössä on useita esimerkkejä
Laki Liikenne- ja viestintävirastosta (935/2018) 3 § Viraston kyberturvallisuuskeskuksen tehtävät. Liikenne- ja viestintäviraston kyberturvallisuuskeskus, jäljempänä Kyberturvallisuuskeskus, tukee, ohjaa ja valvoo tietoturvallisuutta ja yksityisyyden suojan toteutumista sähköisessä viestinnässä. Se ylläpitää kansallisen kyberturvallisuuden tilannekuvaa.Alusliikennepalvelulaki (623/2005) 16 a § Meritilannekuva. VTS-palveluntarjoaja tuottaa Väyläviraston tilauksesta ajantasaista meriliikenteen tilannekuvaa. Puolustus- ja turvallisuusviranomaiset saavat tilannekuvan käyttöönsä korvauksetta.Ilmailulaki (864/2014) 116 § Lennonvarmistustoiminnan tallenteet. Lennonvarmistuspalvelun tarjoajan on huolehdittava siitä, että liikenteen tilannekuva sekä lennonvarmistuksen viestiliikenne tallennetaan ja säilytetään tavalla, joka turvaa ne oikeudettomalta puuttumiselta.Laki liikenteen palveluista (320/2017) 137 § Tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalveluunkuuluvat tehtävät. Tieliikenteen ohjaus- ja hallintapalvelun tarjoajan tehtävänä on ylläpitää liikenneväylien liikennetilanteen seurantaa (liikenteen tilannekuva) sekä onnettomuuksien, vaaratilanteiden ja liikenteen sujuvuuteen vaikuttavien tilanteiden ilmoitus- ja tiedotuspalvelua.
, jossa erilaisten tilannekuvien osalta on laissa säädetty siitä vastuussa oleva viranomainen tai osoitettu tehtävä yksityiselle taholle (huomioitava perustuslain 124 § eli julkisen vallan siirtäminen yksityiselle) sekä esimerkiksi säädetty tilannekuvaan liittyvän tiedon säilyttämisestä tai sen jakamisesta. Tämä puoltaisi avaruustilannekuvasta säätämistä lailla.
Lain 2 §:n 1 momentin ainoa avaruustilannekuvaan viittaava seikka on 6 kohdassa, jonka mukaan Ilmatieteen laitoksen tulee erityisesti kehittää ja ylläpitää uusia mittaus- ja mallimenetelmiä muiden ohella avaruuspalveluiden käyttöön. Säännös on avaruustilannekeskukselle suunniteltujen tehtävien valossa suppea, sillä se käsittää ainoastaan uusien mittaus- ja mallimenetelmien ylläpidon ja kehittämisen, mutta ei kuitenkaan laajempaa palveluntarjontaa.
Momentin 3 kohdan mukaan laitoksen on erityisesti tuotettava toimialansa palvelut maanpuolustuksen turvaamiseksi ja puolustusvoimien muun toiminnan varmistamiseksi. Jotta laitos voisi tämän tehtävän toteuttaa myös avaruustilannekuvan tuottamisen osalta, olisi tarpeen täydentää laitoksen 1 momentissa kuvattuja tehtäviä. Puolustusvoimista annetussa laissa (551/2007 vp.) ei suoranaisesti säädetä Puolustusvoimien tilannekuvasta, vaan eri tilannekuvien kokoaminen ja tuottaminen on katsottu kuuluvan itsestään selvästi puolustusvoimista annetun lain 2 §:n 1 kohdan a alakohdan tehtävään. Alakohdan mukaan Puolustusvoimien tehtävänä on Suomen sotilaallinen puolustaminen, johon kuuluvat maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen.
Edellä todetusta huolimatta aluevalvontalain (575/2018) 30 a §:ssä on säädetty nimenomaisesti aluevalvonnan tilannekuvasta. Pykälän 1 momentin mukaan Puolustusvoimien tehtävänä on koota aluevalvonnan tilannekuvaa Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaa ja turvaamista ja sitä koskevaa päätöksentekoa sekä muiden viranomaisten tukemista varten tarpeellisista aluevalvonnan yhteydessä hankituista tai muilta aluevalvontaviranomaisilta sekä vieraan valtion viranomaisilta ja kansainvälisiltä toimielimiltä saaduista tiedoista. Puolustusvoimilla on lisäksi oikeus tilannekuvaa varten saada ilmaliikennepalvelun tarjoajalta ja lentoaseman pitäjältä tietoja ilmaliikenteestä sekä muita aluevalvonnan kannalta merkityksellisiä tietoja. Puolustusvoimilla ja Rajavartiolaitoksella on lisäksi oikeus tilannekuvaa varten saada korvauksetta alusliikennepalvelun tarjoajalta tietoja meriliikenteestä sekä muita aluevalvonnan kannalta merkityksellisiä tietoja.
Pykälän 2 momentin mukaan tilannekuvatietoihin saa sisältyä henkilötietoja, jos ne liittyvät tässä laissa säädettyihin lupiin tai niitä on tarpeen käsitellä valvottaessa lupaehtojen tai tässä laissa säädettyjen liikkumis- ja muiden toimintarajoitusten noudattamista taikka selvitettäessä epäiltyä aluerikkomusta tai alueloukkausta.
Maanmittauslaitoksen tehtävistä säädetään Maanmittauslaitoksesta annetun lain (1025/2018) 2 §:ssä. Sen mukaan Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan: 1) huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta; 2) harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa; 3) huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön; 4) huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä; 5) huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön; sekä 6) hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitoksesta annetun lain 10 § sisältää valtuuden alemman asteisen sääntelyn antamiseen.
Maanmittauslaitoksesta annetussa laissa säädetyn lisäksi Maanmittauslaitoksen tehtäviä ovat Maanmittauslaitoksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1068/2018) 1 §:n mukaan 1) harjoittaa tieteellistä tutkimusta geodesian, paikannuksen, navigoinnin, geoinformatiikan, kartografian, paikkatietotekniikan, fotogrammetrian, laserkeilauksen sekä kaukokartoituksen aloilla; 2) huolehtia geodeettisesta, fotogrammetrisesta, laserkeilaukseen liittyvästä ja muusta paikkatietojen metrologiasta; 3) suorittaa valtakunnalliset geodeettiset perusmittaukset, ylläpitää geodeettisten ja fotogrammetristen mittausten mittanormaaleja sekä toimia pituuden ja putoamiskiihtyvyyden kansallisena mittanormaalilaboratoriona; 4) kehittää ja kokeilla geodesian, paikkatietotekniikan, paikannuksen ja kaukokartoituksen menetelmiä ja laitteita sekä edistää näiden käyttöönottoa; 5) tukea paikkatietoinfrastruktuurin ylläpitämistä ja kehittämistä; 6) julkaista tietoja tutkimustensa tuloksista ja edistää niiden hyväksikäyttöä.
Maanmittauslaitoksesta annetun lain 2 § ja Maanmittauslaitoksesta annetun valtioneuvoston asetuksen 1 § eivät sisällä avaruustilannekuvan tuottamiseen liittyvää tehtävää, joten uutta avaruustilannetta koskevaa tehtävää koskeva säännös olisi lisättävä Maanmittauslaitoksen toimintaa koskevaan sääntelyyn. Uudessa tehtävässä olisi kysymys Maanmittauslaitoksen tehtäväkentässä suhteellisen yksityiskohtaisesta tehtävästä, joten siitä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella. Tästä syystä lakiin Maanmittauslaitoksesta ei ehdoteta tässä esityksessä muutosta. Luonnos valtioneuvoston asetukseksi Maanmittauslaitoksesta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta avaruustilannetta koskevan uuden tehtävän osalta on tämän esityksen liitteenä.
Työ- ja elinkeinoministeriö on avaruustoimintalaissa tarkoitettu avaruustoiminnan lupa-, valvonta- ja rekisteröintiviranomainen. Näihin lukeutuu avaruusesineitä, kuten satelliitteja, koskeva luvitus ja valvonta Suomea sitovien YK:n avaruussopimusten velvoitteiden mukaisesti (esim. nk. avaruusyleissopimus SopS 56–57/1967) sekä kansallisen avaruusesineiden rekisterin ylläpito, josta tiedot ilmoitetaan myös YK:lle rekisteröintisopimuksen (SopS 9/2018) mukaisesti. 1.2.2023 voimaantulleen avaruustoimintalain muutoksen (97/2023) myötä työ- ja elinkeinoministeriö toimii myös satelliittikaukokartoitusta koskevana lupa- ja valvontaviranomaisena.
Avaruustoimintalain 18 §:n 1 momentin mukaan työ- ja elinkeinoministeriöllä on salassapitosäännösten ja muiden tietojen luovuttamista koskevien rajoitusten estämättä oikeus saada muilta viranomaisilta avaruustoimintalaissa säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömiä tietoja toiminnanharjoittajaa ja kaukokartoitustoimijaa koskevista seikoista.
Pykälän 2 momentin mukaan työ- ja elinkeinoministeriöllä on oikeus salassapitosäännösten estämättä saada viranomaiselta ja julkista tehtävää hoitavalta maksutta tässä laissa säädettyjen tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät tiedot toiminnanharjoittajasta ja kaukokartoitustoimijasta sekä näiden hallituksen tai hallintoneuvoston jäsenistä ja varajäsenistä, toimitusjohtajasta ja tämän sijaisesta, vastuunalaisista yhtiömiehistä sekä muista ylimpään johtoon kuuluvista. Oikeus saada tietoja koskee myös sakon täytäntöönpanosta annetun lain (672/2002) 46 §:ssä tarkoitetun sakkorekisterin tietoja.
Avaruustoimintalain nojalla työ- ja elinkeinoministeriöllä on siten oikeus saada avaruustilannekeskustoiminnassa syntyviä välttämättömiä tietoa salassapitosäännösten ja muiden tietojen luovuttamista koskevien rajoitusten estämättä, kun se tarvitsee niitä avaruustoimintalain mukaisten tehtäviensä hoitamiseksi.
Liikenne- ja viestintävirasto toimii radiotaajuuksien käytön kansallisena lupa- ja valvontaviranomaisena. Virasto valvoo taajuuksien tehokasta ja häiriötöntä käyttöä ja myöntää radiolupia radiolähetinten hallussapidolle ja käytölle sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) mukaisesti kattaen myös avaruusjärjestelmät. Virasto valvoo oma-aloitteisesti ja saamiensa ilmoitusten perusteella myös satelliittitaajuuksien käyttöä, mukaan lukien satelliittipaikannuksen taajuudet, selvittää radiohäiriöitä ja radiotietoliikenteen poikkeamia sekä toimii ennakoivasti tulevien häiriöiden tiedottamisen tai poistamisen mahdollistamiseksi.
Liikenne- ja viestintävirasto toimii myös radiolupaviranomaisena suomalaisille avaruusesineille (satelliiteille). Radioluvan myöntämisen edellytyksiin kuuluu olennaisena osana Kansainvälisen televiestintäliiton (ITU) radio-ohjesäännön mukainen koordinointi- ja ilmoitusmenettely käyttöönotettavaksi aiotuista sekä käyttöönotetuista avaruusesineiden radiolaitteista. Tässä menettelyssä, kuten myös kansallista radiolupaa myönnettäessä, arvioidaan toiminnan häiriövaikutukset muulle avaruustoiminnalle tai maanpäällisille radioverkoille globaalisti huomioiden avaruusesineen tarkat tekniset parametrit, kuten kiertorataparametrit, esimerkiksi rata ja ratakorkeus, käytettävät taajuudet sekä lähetystehot. Lupa- ja valvontatehtäviensä suorittamiseksi Liikenne- ja viestintävirasto hyödyntää ja tarvitsee tietoa satelliittien todellisista radoista tai esimerkiksi tietoa taivaankannella kulloinkin havaituista satelliiteista.
Liikenne- ja viestintäviraston tehtäviin kuuluu myös merkittävien satelliittipalveluiden käyttäjien ohjaus ja valvonta. Esimerkiksi vesiliikenteen ja ilmailun sekä enenevissä määrin myös raide- ja tieliikenteen toiminnot ovat riippuvaisia avaruuspalveluista, erityisesti satelliittien kautta toimitettavasta aika- ja paikkatiedosta. Virasto toimii myös liikenteen turvallisuusviranomaisena tarvittaessa ohjaten häiriötilanteissa toimijoita myös omin toimenpitein. Se voi esimerkiksi ilmatilaan heijastuvien avaruustoiminnan uhka- ja häiriötilanteiden johdosta ilmailulain (864/2014) 11 §:n nojalla lentoturvallisuuden ylläpitämiseksi välttämättömästä syystä rajoittaa taikka kieltää ilmailun tietyllä alueella enintään neljän viikon ajaksi.
Lakiesityksellä mahdollistetaan maanpäällisen sensoriverkon toteuttaminen Suomeen. Sensoriverkolla viitataan tässä maanpäälliseen infrastruktuuriin, jolla tarkkaillaan avaruutta ja välitetään reaaliaikaista tilannetietoa avaruustilannekeskuksen käyttöön. Liikenne- ja viestintävirasto on maa-asemista ja eräistä tutkista annetun lain (96/2023) tarkoittamana lupa- ja valvontaviranomainen.
Avaruussektorin lupa- ja valvontaviranomaisena Liikenne- ja viestintävirasto tarkastelee asianosaisten turvallisuusviranomaisten kuulemisten kautta aina myös toiminnan näkökulmat kansallisen turvallisuuden suhteen. Teknisen valvonnan sekä monitoroinnin osalta virasto jakaa myös avaruustoiminnan turvallisuuteen sekä häiriötilanteisiin liittyvää tietoa sovitusti muille kansallisille viranomaisille. Liikenne- ja viestintävirasto edustaa Suomea niissä EU:n turvallisuuselimissä, joissa kartoitetaan satelliittijärjestelmien uhkia ja niihin varautumista. Euroopan unionin avaruusohjelmakomponenttien – mukaan luettuna yhteinen avaruustilannekuva – turvallisuussuunnittelu ja avaruuskomponenttien toteuttamisessa käytettävien järjestelmien turvallisuushyväksynnät ovat edellä mainittujen EU-turvallisuuselimien ja niiden työhön osallistuvan Liikenne- ja viestintäviraston vastuulla.
Liikenne- ja viestintävirasto toimii lakiin perustuen kansallisena vastuuviranomaisena Galileo-paikannussatelliittijärjestelmän PRS-palvelun osalta. Tämä viranomaisille ja valtuutetuille kriittisen infrastruktuurin käyttäjätahoille suunnattu varmennettu GNSS-palvelu on Galileon palveluista sensitiivisin. Liikenne- ja viestintävirasto on velvollinen (EU:n PRS-päätös 1104/2011/EU) ilmoittamaan havaitusta PRS-palveluun kohdistuvasta häirinnästä Euroopan unionin turvallisuuselimille.
Liikenne- ja viestintävirasto hyväksyy kansallisena vastuuviranomaisena avaruustilannekeskuksessa käytettävät tietojärjestelmät. Avaruustilannekeskuksen järjestelmiin sekä rajat ylittäviin ja/tai kansallisiin tietoliikenneyhteyksiin voi liittyä kansainvälistä turvallisuusluokiteltua tietoa koskeva hyväksyntä- tai akkreditointivelvoite. Liikenne- ja viestintävirasto toimii määrättynä tietoliikenneturvallisuusviranomaisena niissä tapauksissa, joissa on kyse kansainvälisen tietoturvallisuusvelvoitteista annetun lain (588/2004) mukaan huolehtia kansainvälisen turvallisuusluokitellun tiedon teknisestä tietoturvallisuudesta ja tietoliikenteen turvallisuudesta. Tietojärjestelmien arviointeihin ja hyväksyntöihin liittyvistä viraston tehtävistä säädetään kansainvälisistä tietoturvallisuusvelvoitteista annetussa laissa, turvallisuusselvityslaissa ja viranomaisten tietojärjestelmien ja tietoliikennejärjestelyjen arvioinnista annetussa laissa (1406/2011). Kansainvälisten tietoturvallisuusvelvoitteiden mukaisesti esimerkiksi EU:n ja Naton turvallisuusluokiteltua tietoa käsittelevien tietojärjestelmien tulee läpikäydä hyväksyntäprosessi (akkreditointi). Vastaava velvoite koskee tyypillisesti myös kahden- tai monenvälisten tietoturvallisuussopimusten piiriin kuuluvia kansainvälisiä turvallisuusluokiteltuja tietoja valtioiden rajat ylittävän tietojärjestelmäosuuden (tai tiedonsiirtoyhteyksien, salauksen ja mahdollisen yhdyskäytävän) osalta.
Kansallista turvallisuusluokiteltua tietoa käsitteleviin viranomaisten tietojärjestelmiin ei puolestaan kohdistu lainsäädännöstä yleistä velvoitetta tietojärjestelmän hyväksynnälle (akkreditoinnille). Julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain mukaisesti viranomaisen tiedonhallintayksikön on kuitenkin seurattava toimintaympäristönsä tietoturvallisuuden tilaa ja varmistettava tietoaineistojen ja tietojärjestelmien tietoturvallisuus koko niiden elinkaaren ajan. Viranomaisen tiedonhallintayksikön on selvitettävä olennaiset tietojenkäsittelyyn kohdistuvat riskit ja mitoitettava tietoturvallisuustoimenpiteet riskiarvioinnin mukaisesti (13 §). Viranomaisten tietojärjestelmien ja tietoliikennejärjestelyjen arvioinnista annetun lain mukaan viranomaiset voivat hakea Liikenne- ja viestintäviraston arviointia myös tietojärjestelmissä käsiteltävien kansallisten turvallisuusluokiteltujen tietojen suojaamiseen. Käytännössä virasto ei kuitenkaan tee esimerkiksi turvaluokitukseltaan käyttö rajoitettu eli TL IV -tietojärjestelmien arviointeja.
Tarkemmin Liikenne- ja viestintäviraston tehtävistä, joiden hoitamiseksi se tarvitsee myös avaruustilannekeskuksen puitteissa syntyviä salassa pidettäviä tietoja, kuvataan luvussa 7
Säännöskohtaiset perustelut
.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu laki (621/1999, julkisuuslaki) koskee viranomaisten hallussa olevien asiakirjojen julkisuutta ja salaamista. Perussäännön mukaan asiakirja on julkinen, ellei sen salaamiseen ole laissa erikseen mainittua syytä. Lain 5 §:n mukaan asiakirjalla tarkoitetaan kirjallisen ja kuvallisen esityksen lisäksi sellaista käyttönsä vuoksi yhteen kuuluviksi tarkoitetuista merkeistä muodostuvaa tiettyä kohdetta tai asiaa koskevaa viestiä, joka on saatavissa selville vain automaattisen tietojenkäsittelyn tai äänen- ja kuvantoistolaitteiden taikka muiden apuvälineiden avulla.
Avaruustilannekeskuksen toiminnassa olisi tarpeen jakaa tietoa tilannekeskustoimintaan osallistuvien viranomaisten sekä Liikenne- ja viestintäviraston välillä. Kun kysymys on julkisesta tiedosta, tieto voidaan jakaa vapaasti. Kun taas kyse on julkisuuslain nojalla salassa pidettävästä tiedosta, olisi huomioitava julkisuuslain 29 § salassa pidettävien tietojen antamisesta toiselle viranomaiselle. Sen mukaan viranomainen voi antaa toiselle viranomaiselle tiedon salassa pidettävästä asiakirjasta, jos: 1) tiedon antamisesta tai oikeudesta tiedon saamiseen on laissa erikseen nimenomaisesti säädetty; 2) se, jonka etujen suojaamiseksi salassapitovelvollisuus on säädetty, antaa siihen suostumuksensa; 3) asiakirja on tarpeen käsiteltäessä ennakkotietoa, ennakkoratkaisua, viranomaisen päätöksestä tehtyä muutoksenhakua taikka toimenpiteestä tehdyn kantelun tai alistusasian taikka kansainväliselle lainkäyttö- tai tutkintaelimelle tehdyn valituksen käsittelemiseksi; tai 4) tieto on tarpeen viranomaiseen kohdistuvan yksittäisen valvonta- tai tarkastustehtävän suorittamiseksi.
Julkisuuslain 17.2 § mahdollistaa yleisöltä salassa pidettävän asiakirjan luovuttamisen (yleensä toiselle viranomaiselle), jos salassapitosäännös sisältää vahinkoedellytyslausekkeen eikä salassapitosäännöksen suojaama intressi vaarannu tietoa luovutettaessa. Tietojen luovuttamisella ei saa vaarantaa niitä etuja, joita salassapitosäännöksellä tai -säännöksillä suojataan. Lain 17.3 §:n mukaan harkittaessa yleisöltä salassa pidettävän tiedon antamista ennalta määritellylle tiedonsaajalle julkisuus- tai salassapito-olettaman sisältävän säännöksen osoittamissa rajoissa on pidettävä huolta siitä, että tiedonsaajalla on tämän lain mukainen vaitiolovelvollisuus ja että tietoja annetaan muille kuin viranomaisille ja niissä toimiville vain, jos tiedon antamiselle on painava yleinen syy. Tietojen luovuttamisessa on otettava huomioon julkisuuslain 15.3 §:n sisältyvä turvallisuusluokiteltua tietoa koskeva lähtökohta, jonka mukaan turvallisuusluokitellun asiakirjan antamisesta päättää asiakirjan laatinut viranomainen. Näin ollen, jos viranomainen olisi luovuttamassa toiselle viranomaiselle sen tiedonsaantioikeuden ulkopuolelle jäävää asiakirjaa, jonka toinen viranomainen on turvallisuusluokitellut tai jonka käsiteltäväksi asiakirjan sisältämän tiedon luonteen arviointi kokonaisuudessaan kuuluu, asiakirjan tai tiedon antamisesta päättäisi luokittelun tehnyt viranomainen tai se viranomainen, jonka arvioitavaksi asia kokonaisuudessaan kuuluu.
Avaruustilannekeskuksen toiminnassa olisi siihen osallistuvien viranomaisten sekä avaruusalan lupa- ja valvontatehtäviä Liikenne- ja viestintäviraston välillä tarpeen jakaa myös salassa pidettävää tietoa. Vaikka voimassa oleva julkisuuslaki mahdollistaa salassa pidettävän tiedon jakamisen eräissä tilanteissa myös ilman erillistä tiedonvaihtoon oikeuttavaa säännöstä, katsotaan selvyyden vuoksi tarpeelliseksi säätää erikseen säännös, jonka nojalla avaruustilannekeskustoimintaan osallistuvat viranomaiset sekä Liikenne- ja viestintävirasto voisivat luovuttaa toisilleen salassa pidettävää tietoa avaruustilannekuvan tuottamiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on voimassa olevan sääntelyn nojalla oikeus saada avaruustoimintalain mukaisten tehtäviensä hoitamiseksi välttämättömät tiedot muilta viranomaisilta, joten nyt säädettävään tiedonvaihtoa koskevaan säännökseen ei olisi tarpeen sisällyttää työ- ja elinkeinoministeriötä.